Voor de mensen die zich afvragen hoe het met die fietser is afgelopen, die volledig daas en confuus was, hier mijn verdere relaas:
Na wat voorzichtige schermutselingen hier ben ik verder gaan zoeken. Ik heb het forum doorgespit, her en der gelezen en het boekje van Marten Gerritsen doorgenomen.
Na een tijdje was duidelijk wat ik wilde, alhoewel er toch nog wat keuzes te maken waren. Mijn lijst had ik
hier
een keertje neergezet.
Uiteindelijk ben ik een aantal fietsen naast elkaar gaan zetten. Zo heb ik gekeken naar de Koga Signatura, Idworx Off Rohler, Idworx Easy Rohler, de Santos Travelmaster, de Santos Trekk, een Avaghon met maatframe en een Avaghon standaardframe.
Bij al deze fietsen heb ik ze samengesteld zoals ik hem zou willen hebben. Dus met een Rohlof naaf, hydraulische remmen, een naafdynamo, dragers voor en achter en de verdere aankleding. De idsworx kwam hier als duurste uit. De Avaghon met standaardframe als goedkoopste. De rest er een beetje tussenin. Nu zullen er mensen zijn die dit appels met peren vergelijken vinden. Kan misschien wel zo zijn, maar voor mij werkte deze methode goed. Ook zijn er vast wel andere merken die ik eigenlijk had moeten bekijken, maar ja...
Mede door wat berichten hier en de ervaringen van een collega (die nu in Australie aan het fietsen is) ben ik ook bij M-gineering wezen kijken. Ook daar heb ik mijn 'ideale' fiets samengesteld op basis van mijn wensen en hulp van Marten. Uiteindelijk kwam ik daar op hetzelfde bedrag uit als de goedkoopste in mijn rijtje. En met het voordeel dat ik nu een frame op maat kon laten maken. Dit was zeker voor Saskia niet verkeerd omdat ze altijd op de huurfietsen het idee had dat ze 'uitgerekt' werd.
Dus... de bestelling is gedaan. Als het goed is wordt er volgend voorjaar opgeleverd:
26" frame : hier hebben we voor gekozen omdat dit beter bij Saskia past en omdat ik liever met 2 dezelfde maten op pad ga, dan hoef ik minder reserve onderdelen mee te nemen
Rohloff naafversnelling :Daar was het tenslotte allemaal mee begonnen, wel met interne schakeling (kabel) en met een voorblad van 42 tanden
Géén naafdynamo: Eigenlijk had ik die alleen maar gekozen om evt. onderweg wat mee op te laden. Achteraf gezien is dit niet zo nodig en omdat we zelden in het donker zullen fietsen doen we het maar met een zaklamp, die ook als koplamp kan functioneren.
Dragers : Tubus Cargo achterdrager en Tubus Duo voor
Remmen : Magura HS 33 zwart of zilver
en voor de rest een Vlinderstuur, ahead Stronglight balhoofdstel, Shimano Crankstel, Sram ketting, Shimano Ultegra voornaaf , Exal velgen, Schwalbe Marathon banden, Ritchey comp stuurpen, zadel zoeken we nog en
Stander, Spatborden, Achterlicht en Hebie chainglider met Rohloff eindstuk.
Nu maar wachten tot hij komt. Dat is nog veel lastiger dan het uitzoeken...