Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Iran naar India, hoe pakistan over te slaan? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Van Iran naar India, hoe pakistan over te slaan?

flipse schreef:De volgende dag richting Natanz. Het is rustig op de weg en dat is voor het eerst sinds het uiterste noord-westen van Iran. Ik luister naar het nieuws van de BBC en hoor dat de CIA geen bewijs heeft dat Iran een ondergronds kernwapen-programma heeft. Israel is er echter van overtuigd dat er een tunnel bestaat waarin uranium opgewerkt wordt.
35 kilometer na Kashan wordt het duidelijk waarom de weg zo rustig is. Ik ga onder een snelweg door, die niet op mijn kaart staat. direct daarna zie ik iets waarvan ik niet echt kan geloven dat ik het zie. Als ik dichterbij kom blijk ik het toch goed te hebben gezien: luchtafweergeschut en honderd meter verderop weer een opstelling. Mijn intuitie vertelt mij dat ze het vermoedelijk niet zo zullen waarderen als ik foto's zou maken. Die indruk wordt nog verstrekt als ik manshoge borden zie met daarop een kamera met een rode streep er doorheen. Ook zie ik borden met een grote P en ook een rode streep. Even verderop zie ik nog meer geschut op heuvels geposteerd. In totaal tel ik alleen aan mijn kant 8 stuks. Maar afweer tegen wat?? Eerst zie ik alleen een muur met wachttorens,maar dan even verder toch gebouwen. Het lijkt een fabriek en vermoedelijk geen melkfabriek.
Was het dit?
Afbeelding
Staat gewoon op google earth, en als je googelt op afbeeldingen naar {natanz iran map} krijg je 1890 hits die je vast bekend voorkomen.
Enne, als je je op het platteland van Portugal onveilig gaat voelen, dan is dat toch wel bijzonder.
Leon

flipse schreef: Iran wordt door de media geheel zwart gemaakt en dat terwijl het veel democratischer is dan veel vriendjes van de VS in de regio. Het beeld dat de media oproept is dat daar 70 miljoen fanatieke idioten wonen. Iedereen, maar dat ook iedereen die ik ken die er geweest is, weet dat het niet zo is. Waarom zou ik dan nog een artikel in krant serieus nemen?
Het imago van Iran is sterk bepaald door de manier waarop Khomeiny destijds de macht greep, met voor de Amerikanen als traumatisch dieptepunt de gijzeling van de Amerikaanse ambassade in Teheran en het mislukken van de daaropvolgende actie om hun ambassadepersoneel te bevrijden. Vervolgens kwam de fatwa tegen Salman Rushdie. Toen ik zelf (in 1985) door Iran reisde, stond het hele land bol van de anti-Amerikaanse propaganda. De laatste tijd doet de Iraanse president erg zijn best om met oorlogszuchtige uitspraken de reputatie van Iran als schurkenstaat te bestendigen. Ahmadinejad mag dan niet de machtigste man van Iran zijn, hij heeft daar wel degelijk meer gezag dan Geert Wilders bij ons.
Dat de Amerikanen sindsdien andere - niet minder repressieve - regimes in de regio zijn gaan steunen omdat ze weinig op hebben met de revolutionairen in Iran, is - hoewel te begrijpen - naïef en opportunistisch.
Dat er in Iran ook tientallen miljoenen fatsoenlijke mensen wonen, valt in de betere kranten wel degelijk te lezen. Helaas hebben deze mensen weinig tot niets in te brengen in het bestuur van hun land. 'Veel democratischer dan de vriendjes van de VS in de regio' zou ik Iran dan ook niet willen noemen. Of je moet 'democratisch' definiëren als 'vriendelijk voor langskomende wereldfietsers': dan scoort Iran natuurlijk hoger dan landen waar je sowieso niet mag fietsen (Saoedi Arabië) of waar je als fietser, ondanks de papieren democratie, makkelijk tussen de vele strijdende partijen vermorzeld kunt worden (Irak).
Als fietser kom je, als alles goed gaat, onderweg meestal meer in aanraking met fatsoenlijke en gastvrije mensen dan met beulen en potentaten. Gaat het echter niet goed omdat je niet voldoet aan bijvoorbeeld de kledingvoorschriften (Iran) of op het verkeerde moment op de verkeerde plaats bent (Libanon in de zomer van 2006), dan krijg je ongetwijfeld een heel ander beeld van een land...

Leon schreef:Enne, als je je op het platteland van Portugal onveilig gaat voelen, dan is dat toch wel bijzonder.
Leon
Vlak na 11-9-2001 leek in alle media even 'het einde der tijden' aangebroken. En het was inderdaad bijzonder om dit in de rimboe van Portugal te ervaren. Maar we konden er wel om lachen...

Na aanleiding van de foto die Leon plaatste op 17 augustus:

Het was even kijken, maar het is onmiskenbaar de Vliegende Tapijtenfabriek van Natanz. Het witte lijntje dat van midden-boven naar rechts-midden loopt is de snelweg Qom naar Esfahan. Rechtsboven zie je een donker lijntje met een bocht onder de snelweg doorlopen. Dat is de door mij gefietste weg. Net voordat de weg weer recht wordt zie je links op de foto een bijna vierkant blokje. Dat is afweergeschut. Iets daaronder, aan de andere kant van de weg, een grotere rechthoek en rechtsonderaan een wittige vlek: allemaal afweergeschutsinstallaties. Ook de muur, bovenop een zandwal, is goed te zien. Leuk om het zo zien.