Ik heb een setje Ride and Charge met koplamp gekocht en ben daar toch nog wat verder mee gaan "Willy Wortelen "
Zoals al genoemd, een naafdynamo ( Shimano, zoals standaard op de Koga Randonneur) heeft 6 volt wisselstroom, het kabeltje van Ride and Charge is een gelijkrichter, (diode brug) en daar komt dan 6 v. gelijkstroom uit.
Het toeval wil dat het stekkertje van R&Ch precies past in mijn batterijlader Voltcraft UFC-3. Geschikt voor AA en AAA batterijen en voeding van 110-230 en 12-13,8 volt.
Welnu na een aantal testritjes, met de ogen op de lader ( gelukkig stille wegen hier in het hoge noorden) heb ik als resultaat:
1 batterij AAA 750 mAh Nimh wordt met 6 volt geladen en is na ongeveer 1,5 uur geladen. 2 batterijtjes: geen lading, alle 4 ledjes van de lader gaan knipperen, dwz laadt niet.
1 AA penlight 2100 mAh : laadt niet
Dus 1 AAA kan ik opladen en met de Ixon koplamp 4 AA batterijen.
Dus kan ik : scheren (batterij scheerapp.),
mobieltje laden m.b.v. "noodlader"werkt op 1 x AA
GPS mouse laden ,ook via een "noodlader"werkt op 4x AA
Audio toepassing ( AAA) 1 batterijtje, 10 uur radio.
enz. enz.
Electrische aandrijving van de fiets is in studie.
Ja, ja, ik weet het wel, gewoon onderweg batterijen kopen is waarschijnlijk simpeler en goedkoper, maar het zoeken naar dit soort oplossingen is op zich al een leuke bezigheid.
Met de ontwikkeling van 12 V dynamo's wordt het toepassingsgebied nog veel groter, hoeft ook dat verlengsnoer voor mijn TV niet meer mee......
Tot zover mijn ontdekkingsreis met het Ride and Charge systeem.
Groet
Jans