[quote="mazzeltovv
Makkelijk praten hè vanuit een (neem ik aan) westerse achtergrond, je kunt altijd weer terugkeren vanuit die armoe naar het lekkere rijke nederland (maar je dan wel schuldig voelen).
[/quote]
eerlijk gezegd was ik er graag gebleven, en nee dat is geen grap. Ik ben terug gekomen om m'n studie te doen, die ik af wil maken. Les werd er gegeven, momenteel ben ik nog steeds met die plek bezig, weliswaar voornamelijk wat financiele steun voor een school daar. En schuldig heb ik me niet gevoeld, Het enige wat ik voelde toen ik daar wegging was iets van pijn. En ook die mensen waren gelukkig, tenminste zover ik het met m'n brakke spaans+handen en voeten kon begrijpen. Ziek waren ze niet vaak, en vingers kwijt raken aan machete ongelukken gebeurde, maar er werd meegeleeft.. Ik heb daar zelf rondgelopen met een gescheurd trommelvlies door een foutje... verzekering?
en die foto's werden eerder van ons gemaakt in ecuador omdat wij op een dak van een busje ergens naartoe reisde met een groepje mensen...(puur omdat het busje zelf vol zat)
wat ik met de locals opmerking wil zeggen, is dat er naar mijn ervaring een beetje een verschil van beeld kan zitten tussen mensen die de toerist uithangen(wat naar ik vermoed de gemiddelde wereldfietser niet helemaal doet.. toch??) En mensen die omgaan met de mensen daar, ipv alleen maar rare foto;s maken van "aparte" mensen
Ik heb twee weken daar gewerkt Giantus, ik heb er 3-4 maanden geleefd.. gereisd, maar ook bij mensen ter plekke gewoond.
Fedor: Blij dat ik je verkeerd heb begrepen in de eerste instantie. En het is 10-20k(het wordt meer als je idd jezelf laat afzetten en/of 10 sherpa's voor jezelf wil etc) Ik ken een paar mensen die daar hebben geklommen/willen gaan klimmen.
laatste ding: giantus nee ik vind het niet fijn dat mensen arm zijn, maar ik probeer te zeggen dat je ook met weinig een prima/gelukkig leven kan hebben. Alleen de meningen over wat een fatsoenlijk/gelukkig leven is kunnen verschillen. Iedereen happy in de wereld zou fantastisch zijn, maar is het reel haalbaar? Komen al je donaties wel op de goede plek?(regelmatig niet namelijk)
anyways: Ik vind die weg geen goed iets, steek dat geld dat liever in onderwijsfaciliteiten e.d.