Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wat kan mijn naafdynamo nog meer? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

wat kan mijn naafdynamo nog meer?

He mannen,

Wat is dat voor theoretisch geneuzel. Jullie hebben beiden gelijk.

Waar de lezers van dit forum behoefte aan hebben is praktische informatie hoe ze een accu van GSM, PDA of wat dan ook kunnen opladen. Dat kan met een ouderwetse banddynamo net zo goed als met een naafdynamo.

Zelf laad ik met een AXA banddynamo mijn GSM accu op. Het enige stukje electronica dat ik gebruik is een diode van een paar kwartjes om van de wisselspanning die uit de dynamo komt gelijkspanning te maken. Verder een extra snoertje om de GSM op te laden en wat krimpkous of isolatiekous om alles te isoleren.

Het meeste (en belangrijkste) werk is uit te zoeken op welke draadjes de plus en de min staan. Als je zeker weet op welk draadje de plus moet soldeer je daar de diode aan, let hierbij op de ring want uit die kant van de diode komt de plusspanning.

Ongeveer op onderstaande manier.

telefoon) + + + + -<diode<-~~~~~~~(dynamo
telefoon) --------------------------------(dynamo

Ik zou dit wel doen met iemand die weet hoe hij spanning en stroom moet meten omdat bij verwisselen van de plus en de min de accu misschien schade oploopt. Verder kan je dit natuurlijk zo mooi maken als je zelf wilt met stekkertjes om het snoertje aan je dynamo aan te sluiten en/of schakelaartjes om ook nog je verlichting te kunnen gebruiken.

Denk er wel aan dat deze simpele aansluiting niet werkt met een naafdynamo, omdat die veel meer energie en een hogere spanning afgeeft.

Zoals Gartnl al opmerkte neemt de inwendige weerstand van een banddynamo toe bij hoger toerental en hogere belasting waardoor hij als een stroombron gaat werken. Het maximaal te leveren vermogen van zo'n dynamo is niet meer dan 3 Watt. In feite ideaal voor het opladen van je GSM.

Ronald

ciclista schreef:He mannen,

Wat is dat voor theoretisch geneuzel. Jullie hebben beiden gelijk.
gut, snap je het niet meer? ;)

Waar de lezers van dit forum behoefte aan hebben is praktische informatie hoe ze een accu van GSM, PDA of wat dan ook kunnen opladen.
in de techniek kom je vaak tegen dat praktijk uit de theorie volgt, maar in andere vakgebieden kan dat anders zijn ;)
Dat kan met een ouderwetse banddynamo net zo goed als met een naafdynamo.
als je niet tegen de herrie opziet en twee keer zo hard wil trappen
Zelf laad ik met een AXA banddynamo mijn GSM accu op. Het enige stukje electronica dat ik gebruik is een diode van een paar kwartjes om van de wisselspanning die uit de dynamo komt gelijkspanning te maken. Verder een extra snoertje om de GSM op te laden en wat krimpkous of isolatiekous om alles te isoleren.

Het meeste (en belangrijkste) werk is uit te zoeken op welke draadjes de plus en de min staan. Als je zeker weet op welk draadje de plus moet soldeer je daar de diode aan, let hierbij op de ring want uit die kant van de diode komt de plusspanning.

Ongeveer op onderstaande manier.

telefoon) + + + + -<diode<-~~~~~~~(dynamo
telefoon) --------------------------------(dynamo

Ik zou dit wel doen met iemand die weet hoe hij spanning en stroom moet meten omdat bij verwisselen van de plus en de min de accu misschien schade oploopt. Verder kan je dit natuurlijk zo mooi maken als je zelf wilt met stekkertjes om het snoertje aan je dynamo aan te sluiten en/of schakelaartjes om ook nog je verlichting te kunnen gebruiken.

Denk er wel aan dat deze simpele aansluiting niet werkt met een naafdynamo, omdat die veel meer energie en een hogere spanning afgeeft.

Zoals Gartnl al opmerkte neemt de inwendige weerstand van een banddynamo toe bij hoger toerental en hogere belasting waardoor hij als een stroombron gaat werken. Het maximaal te leveren vermogen van zo'n dynamo is niet meer dan 3 Watt. In feite ideaal voor het opladen van je GSM.

Ronald
Als je toch met een banddynamo wil werken zou ik er nog drie diodes extra in bakken, dan kun je hem twee keer zo snel uitzetten. En dit werkt ook best met een naafdynamo

m-gineering schreef: Als je toch met een banddynamo wil werken zou ik er nog drie diodes extra in bakken, dan kun je hem twee keer zo snel uitzetten. En dit werkt ook best met een naafdynamo
Als je dan toch met geld gaat smijten .. doe er dan nog een elco'te achter, is net even veiliger voor je apparatuur.

Het kan natuurlijk altijd mooier en beter. Ik weet ook wel dat een banddynamo niet geruisloos werkt en dat je met 4 diodes een hogere laadstroom hebt. Maar ik daag jullie uit om met een eenvoudiger oplossing te komen.

En ik vind het gevaarlijk om de suggestie naar de lezers toe te wekken dat je met een enkele diode en een naafdynamo een GSM accu veilig op kan laden.

Ronald

ciclista schreef:Het kan natuurlijk altijd mooier en beter. Ik weet ook wel dat een banddynamo niet geruisloos werkt en dat je met 4 diodes een hogere laadstroom hebt. Maar ik daag jullie uit om met een eenvoudiger oplossing te komen.

En ik vind het gevaarlijk om de suggestie naar de lezers toe te wekken dat je met een enkele diode en een naafdynamo een GSM accu veilig op kan laden.

Ronald
Daar is een punt. Ik zou zelf mijn gsm of wat dan ook nooit aan 1 diode overlaten. Met wat voor dynamo dan ook. Rare pieken, blokvormige spanning. Minimaal is brugcel, elco, cer c'tje, low-drop en c'tje kort over de uitgang tegen oscileren. Voor de veiligheid diode in de laadleiding (geen hoge stroom bij verkeerd aansluiten, geen tegenstroom als regelaar doorbrandt ). Belasten met 1 k om de zaak stabiel te maken (piekjes bij aan/loskoppelen). Kan meteen ledje in serie mee, zie je wanneer je spanning hebt.
Met minder komt mijn GSM niet aan de dynamo. Het werkt wel met minder, maar je kunt ook best 100 km fietsen met je voornaaf los in de vork.
Even een zijsprongetje:

Je hebt een pracht fiets, naafdynamo, gps, pda , mooie kleren etc. Maar als het op opladen aankomt moet het zo eenvoudig mogelijk.
Is dat nou omdat er werkelijk niks kant en klaars op de markt is? Of is dit nou de Hollandse zuinigheid?
gartnl schreef:Even een zijsprongetje:

Je hebt een pracht fiets, naafdynamo, gps, pda , mooie kleren etc. Maar als het op opladen aankomt moet het zo eenvoudig mogelijk.
Is dat nou omdat er werkelijk niks kant en klaars op de markt is? Of is dit nou de Hollandse zuinigheid?
Dit forum is voor wereldfietsers. Op vakantie wil ik zo min mogelijk apparaten meezeulen. Ik heb nu al drie opladers voor GSM, GPS en camera nodig. Als ik ga kamperen heb ik liever niet dat al die electronica geregeld in het dochehok komen te hangen om op te laden, vaak voor meerdere uren. Het gevaar bestaat ook dat die daar niet alleen vochtig worden maar ook gejat worden. Heeft niks met zuinigheid te maken. Verder zou de energie die ik tijdens het fietsen steek ook mooi omgezet kunnen worden in energie voor al die apparatuur. Kost met een naafdynamo bijna geen extra trapkracht. En spaart ook nog eens het milieu (misschien een paar kwh maar alle beetjes helpen).
De tovenaar schreef:

Dit forum is voor wereldfietsers. Op vakantie wil ik zo min mogelijk apparaten meezeulen. Ik heb nu al drie opladers voor GSM, GPS en camera nodig. Als ik ga kamperen heb ik liever niet dat al die electronica geregeld in het dochehok komen te hangen om op te laden, vaak voor meerdere uren. Het gevaar bestaat ook dat die daar niet alleen vochtig worden maar ook gejat worden. Heeft niks met zuinigheid te maken. Verder zou de energie die ik tijdens het fietsen steek ook mooi omgezet kunnen worden in energie voor al die apparatuur. Kost met een naafdynamo bijna geen extra trapkracht..
De reden voor een lader is duidelijk. Daar ging het niet over. Wat ik bedoel is: waarom moet die dan zo simpel.Waarom niet een volwaardig electronicacircuit? Ik kwam bijvoorbeeld
deze link tegen van een 12V boordsysteem.
Da's leuk als je handig bent met electronica maar dat kan ik niet zelf.
Daarom zoek ik iets dat te koop is en dat is er vooralsnog niet.
gartnl schreef:
De tovenaar schreef:

Dit forum is voor wereldfietsers. Op vakantie wil ik zo min mogelijk apparaten meezeulen. Ik heb nu al drie opladers voor GSM, GPS en camera nodig. Als ik ga kamperen heb ik liever niet dat al die electronica geregeld in het dochehok komen te hangen om op te laden, vaak voor meerdere uren. Het gevaar bestaat ook dat die daar niet alleen vochtig worden maar ook gejat worden. Heeft niks met zuinigheid te maken. Verder zou de energie die ik tijdens het fietsen steek ook mooi omgezet kunnen worden in energie voor al die apparatuur. Kost met een naafdynamo bijna geen extra trapkracht..
De reden voor een lader is duidelijk. Daar ging het niet over. Wat ik bedoel is: waarom moet die dan zo simpel.Waarom niet een volwaardig electronicacircuit? Ik kwam bijvoorbeeld
deze link tegen van een 12V boordsysteem.
Jammer, de link werkt niet.
aandegracht schreef:
Jammer, de link werkt niet.
Foutje in adres: nog een keer

Mooi stukje electronica heeft Bastiaan in elkaar gezet, het is duidelijk dat hij verstand heeft van electronica. Maar wie van de wereldfietsers kan zo iets (na) bouwen. Als dit al lukt dan zal het betrouwbaar moeten zijn en blijven werken in weer en wind, anders heb je er niets aan. Per slot van rekening bouw je zoiets om al die extra laders thuis te laten. Als electronicus kan je misschien onderweg zelf een reparatie verrichten maar de doorsnee wereldfietser kan dit niet.

Je kunt je natuurlijk ook afvragen heb ik al die electronica nodig. Wat je niet hebt kan ook niet stuk gaan. Waar heb je bereik voor je GSM, moet hij altijd aan staan? Heb je een GPS nodig? En waarom koop je geen camera waar normale penlights in gaan.

Het leven bestaat uit keuzes, soms maken we het onzelf een beetje moeilijk

Ronald

ciclista schreef:soms maken we het onzelf een beetje moeilijk
:D Ain't that part of the fun?

Tot zover is denk ik wel de conclusie te trekken: een goede stabiele oplossing is niet 'even' eenvoudig bereikbaar voor de gemiddelde Wereldfietser. Zowel op het gebied van kennis, vaardigheid en materiaal is er meer nodig dan de gemiddelde wereldfietser kan bieden. En er zijn, gezien de belangstelling (topics meer dan 1350 keer bekeken), toch wel wat mensen in geïnteresseerd. Wie zoekt even de definitie op van "gat in de markt"?

er bestaat ook zoiets als pedal & power© dat is een laadsysteem dat stroom omvormt van dynamo naar 12v. Het kastje bevat een vrouwelijke sigarettenplug waarin je je autolader kunt stoppen. als je gaat googlen op deze naam krijg je enkele engelse sites waarop je het systeem kan kopen. je krijgt er dan ook gelijk een dynamo bij, maar die moet je dan ergens anders maar nuttig aan besteden. zelf ben ik ook op zoek naar deze omvormer dus als iemand hem in nederland kan krijgen, of een postorder bedrijf vindt dat hem aanbied, zou ik daar graag bericht van krijgen. ik hoop dat je er wat mee kan.

groeten, jaron

Zie ook http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6329 voor Pedal & Power. In het laatste nummer van de Vogelvrije Fietser van de ENFB (no. 4) staat een bespreking van de travelkit van Busch & Muller. Er wordt gesteld dat een losse batterijoplader zonder probleem op aangesloten kan worden, itt wat B+M suggereert. Verder wordt verwezen naar www.smitmedia.nl waar je zo'n systeem voor veel minder geld (6 euro aan onderdelen) zelf in elkaar kan knutselen.

De tovenaar schreef:Zie ook http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6329 voor Pedal & Power. In het laatste nummer van de Vogelvrije Fietser van de ENFB (no. 4) staat een bespreking van de travelkit van Busch & Muller. Er wordt gesteld dat een losse batterijoplader zonder probleem op aangesloten kan worden, itt wat B+M suggereert. Verder wordt verwezen naar www.smitmedia.nl waar je zo'n systeem voor veel minder geld (6 euro aan onderdelen) zelf in elkaar kan knutselen.
Als je mijn eerste reactie vergelijkt met die van smitmedia zie je dat ze in basis dezelfde zijn. De smitmedia is wel alleen geschikt voor NiCd accu's (1), en die zijn steeds slechter verkrijgbaar.

Voor het laden van accu's kun je twee routes volgen: laden zoals het moet en maximale levensduur en vermogen halen, of laden zoals het lukt en wat vaker nieuwe accu's kopen. B&M volgt de eerste gedachtengang.

Voor de manier van energie genereren hetzelfde: je gebruikt wat je nodig hebt en dumpt de rest als warmte ( alle 'low-drop' regelingen ) of je gebruikt alleen wat je nodig hebt ( Pedal&Power oplossing (2)) met een wat moeilijker schakeling.

Smitmedia schrijft dat er geen fabrikanten belangstelling hebben. Torching Vark ziet een gat in de markt. Ik vermoed dat de afzetmarkt gewoon te klein is om een betaalbare oplossing te produceren die stabiel veilig en waterdicht is. Vergeet niet dat als je je gsm/gps/pda beschadigt bij het gebruik van zo'n schakeling de fabrikant verantwoordelijk is.

(1) theoretisch geneuzel, ik weet het
(2) P&P heeft groot rendement. De autoladers die je er aan hangt doen dit wel weer teniet overigens.