Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Negatieve ervaringen met Rohloff - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Negatieve ervaringen met Rohloff

@Marco

Opzich is het toch wel een valide argument wat Peter geeft. Ik zat daar zelf ook over te denken. In je eerste post vermeld je dat het niet over de prijs moet gaan, maar dit zet de prijs toch enigsinds in een andere dimensie.

Ik kan me goed voorstellen dat je spijt hebt van je rohloff omdat je dan wel een erg dure fiets hebt. Door de prijs van zo'n ding zou ik zelf ook bang zijn dat de fiets gejat wordt, of kapot gaat.
Door de hoge prijs van de fiets kan je ook nog eens minder lang reizen :D

Daarom heb ik zelf ook altijd het liefst een goedkope fiets. Veel minder zorgen!

Hoi Jan Willem,
Voor jou een hele goede keuze.

Ik zal je een voorbeeldje geven waarom ik dit punt belangrijk vind.
Een vriend van mij is een hele goede fotograaf. Hij kocht een hele mooie, maar ook erg dure, camera waarmee hij in principe prachtige opnames zou kunnen maken. Vanwege de prijs van het toestel durfde hij niet meer de achterwijken van Rotterdam in. En dat was juist het gebied waar hij voorheen schitterende platen maakte.
In dat geval was hij net een stapje te ver gegaan in zijn uitgave.
Dat lag niet aan de camera maar aan de manier waarop hij met de uitgave omging. Andere collega fotografen hadden hier minder problemen mee en bleven de mooiste foto's schieten.

Een Rohloffnaaf betekent gewoon een enorme investering en is vooral de moeite waard als je ook echt precies weet hoe je fiets er uit moet zien. Als ik verhalen lees van mensen met een Rohloffnaaf en/of een op maat gemaakte fiets, merk je dat ondanks de enorme investering de ideale fiets niet bestaat: met name voor 26 of 28 inch wielen geldt dat in verschillende omstandigheden een verschillende wielmaat het best is. Daarom zou ik liever voor een bedrag van (over de) 2000 euro 2 fietsen kopen: een snellere asfaltfiets (28) en een zwaar te bepakken fiets (26).

Ik heb nu een snellere asfaltfiets (Fahrradmanufaktur CX Fun) en schaf me in de toekomst misschien nog eens een 26-fiets aan. Op dit forum van fietsologen misschien vloeken in de kerk, maar mijn Nexus premium 8-versnellingsnaaf bevalt uitstekend. Ik wilde perse een onderhoudsarme fiets (heb 2 linkerhanden) en dit is een betaalbare variant. Het bereik is 2,61 - 8 meter, en 20%-hellingen kan ik hiermee met 20-25 kilo bepakking halen. Hogere hellingen zal ik niet zo vaak tegenkomen.

Karin
Veni vidi fietsie

Peter Rodenburg schreef:Ik heb een bezwaar dat met de prijs samenhangt ... ik ben bang dat ik 's nachts wat minder gerust wildkampeer als ik bedenk dat mijn fiets van een kleine 3000 euro buiten ligt.
Marco Meijerink schreef:Hoi Peter, Als je je daar druk over maakt en je concessies doet wat betreft je tocht moet je een andere fiets kopen.
Dat vind ik wel kort door de bocht. Voor veel mensen is de fiets, welke dan ook, nu eenmaal een investering waar ze behoorlijk voor moeten sparen.
Leon

Hoi Leon,
Klopt helemaal. Maar als je je tochten aanpast aan je dure uitrusting waardoor je niet meer de tochten maakt die je zou willen maken dan is het doel de uitrusting geworden en niet meer de tocht. Ook een dure Rohloff naaf moet naar mijn insziens het doel hebben om mooie tochten te maken, niet om in de schuur te laten blinken. Dan zou ik liever een mooie Deore groep op mijn fiets zetten. Maar goed, dat moet iedereen voor zich natuurlijk bepalen. Je hebt geen Rohloff naaf perse nodig.
Groet,
Marco

Marco,

Het is niet zo dat ik nu spijt heb van een Rohloffnaaf. (Mijn nieuwe fiets moet zelfs nog afgeleverd worden). Maar mijn oude fiets, een 14 jaar oude Koga Globetraveller, heb ik 11 jaar geleden voor 700 euro heb gekocht is inmiddels volkomen (economisch) afgeschreven. Ik maak me daarom weinig zorgen over mijn fiets: ik geef 'm zo af op het vliegveld en er zitten eigenlijk maar hele dunne sloten om. Het nadeel van een dure fiets en uitrusting is dus de zorgen die je je maakt. Maar ik zal het gebruik van mijn vakantiefiets daarom niet verminderen. Maar wel een extra slot en alarm meenemen.

Peter Rodenburg schreef:Ik heb een bezwaar dat met de prijs samenhangt, n.l.: bezit baart zorg. Ik heb een Vittorio met Rohloffnaaf besteld, en de naaf maakt de fiets substantieel duurder. Nu kan ik me de hogere aanschafprijs wel permiteren, maar ik ben bang dat ik 's nachts wat minder gerust wildkampeer als ik bedenk dat mijn fiets van een kleine 3000 euro buiten ligt.....
Wij zagen gisteren in het centrum van Amsterdam voor een cafe een zwarte Vittorio met R-naaf staan. De bezitter ervan heeft waarschijnlijk meer vertrouwen in de mens. (Of het was een 'lokfiets' van de politie :D )

Heb ik ook regelmatig zien staan bij de Oudemanhuis Poort, midden in Amsterdam waar alle junks hun fietsen verkopen. :shock: :shock: Zwarte Vittorio met Rohloff en hydraulische remmen. Zeker een goeie verzekering afgesloten!?

Eric schuit heeft zelfs eens een tip gegeven dat je de naam rohloff maar beter kunt afplakken.

IK werkte vroeger met junks die mij vertelde dat zij vaak fietsen op bestelling pikken.

Ik denk dus dat deze mensen goed op de hoogte zijn van de nieuwste spullen.

Mario

Geheel OFFtopic:

Volgens mij worden er zowizo minder fietsen in Amsterdam gejat! Je ziet telkens meer mooie en goede fietsen verschijnen.

Of die mooie fietsen zijn gejat (buiten A'dam dan :P )
Ik fiets met een Rohloff naaf en mijn vriendin ook.
Vanwege olie lekkage is mijn naaf 1x teruggeweest, die van mijn vriendin al 2x.
Alle keren lekkage aan kettingzijde, de fietsen zijn niet plat vervoerd.

De lekkage ontdek je door een plasje zwarte olie op de vloer en/of een ketting die wel erg goed in de zwarte olie zit. Dit heeft dan ook weer een voordeel: je hoeft de hele vakantie de ketting niet te smeren.

Voor reparatie is de naaf toch minimaal 2 weken weg.

Waarschijnlijk heb ik gewoon driedubbele pech met 3x lekkage op 2 naven.
Of zijn er mee Rohloff naven met lekkage?
Wouter schreef:Ik fiets met een Rohloff naaf en mijn vriendin ook.
Vanwege olie lekkage is mijn naaf 1x teruggeweest, die van mijn vriendin al 2x.
Alle keren lekkage aan kettingzijde, de fietsen zijn niet plat vervoerd.

De lekkage ontdek je door een plasje zwarte olie op de vloer en/of een ketting die wel erg goed in de zwarte olie zit. Dit heeft dan ook weer een voordeel: je hoeft de hele vakantie de ketting niet te smeren.
Oude afdichtingen hadden er meer last van dan de verbeterde, maar in principe kan iedere R naaf zweten. Er zit veel lucht in, en als de koude naaf warm wordt blaast er een beetje lucht door de afdichtingen.
Voor reparatie is de naaf toch minimaal 2 weken weg.
Afdichting vervangen is niet veel werk (fietsenmakers kunnen het gereedschap ook zelf aanschaffen) , een wiel inpakken en naar de post brengen soms wel ;)

Valt dit ook nog onder een beetje lekkage/zweten door temperatuurverschil?

Afbeelding

Mijn pijnpuntjes:

:: de afstand tussen de versnellingen onderling vind ik toch wel aan de grote kant; een tweede voorblad vind ik geen optie dus ik zal er mee moeten leren leven/fietsen

:: mijn tandwiel verhouding zit tegen de grens aan van wat nog mag, dus binnen de garantie bepalingen van Rohloff valt; zou nog wel wat lichter willen, ik zit dan ook verder van de koffiemolen jongens af; die zware jongens gebruik ik toch nooit

:: bij fietsen met een excenter-as verandert de geometrie, eh... je zithouding dus als je je ketting spant; je komt in feite telkens iets verder achter je trapas te zitten, maximaal 20mm; dit vind ik geen charmante oplossing (ligt natuurlijk aan de opspanmethode en niet aan Rohloff zelf, met Nexus heb je dit probleem namelijk ook)

:: in de 2de en 9de versnelling schiet mijn Rohloff af en toe door; dat voelt niet alleen rot, het klinkt ook nog verschrikkelijk


Groetjes,
Maarten

PS: verder ben ik erg :D

Wouter schreef:Valt dit ook nog onder een beetje lekkage/zweten door temperatuurverschil?

Afbeelding
moeikijk te zeggen met maar een foto, rohloff olie vlekt vreselijk.

Ik zou wel het bracketexcenter vastzetten

Maarten Smit schreef: :: in de 2de en 9de versnelling schiet mijn Rohloff af en toe door; dat voelt niet alleen rot, het klinkt ook nog verschrikkelijk.
Dat doorschieten van de versnelling gepaard gaande met een vreselijk geluid dat herken ik zeker. Fiets nu pas 1600 km met Rohloff naaf en heb dat misschien 5 of 6 keer meegemaakt dus dat valt nog mee. Één keer gehad tegen een hele steile helling, dus lekker vol kracht op de trappers (nee niet tijdens het schakelen). Het geluid ging door merg en been. Tot nu toe ga ik er van uit dat ik op één of andere manier toch niet goed geschakeld heb. Overigens weet ik niet precies te duiden in welke versnellingen mij dit overkomen is.

Groeten Bob

Afbeelding[/quote]
moeikijk te zeggen met maar een foto, rohloff olie vlekt vreselijk.

Ik zou wel het bracketexcenter vastzetten[/quote]

Het is moeilijk te zien, maar de bracketexcenter zit vast. Een inbusschroef steekt inderdaad ver uit, maar dit is de middelste schroef die ik gebruik om de behuizing iets meer open te zetten. Als de twee klemschroeven los zitten, dan zit de excenter nog behoorlijk strak. Door de middelschroef vast te draaien drukt deze de excenter behuizing wat meer open.

Wouter schreef:

Ik zou wel het bracketexcenter vastzetten
Het is moeilijk te zien, maar de bracketexcenter zit vast. Een inbusschroef steekt inderdaad ver uit, maar dit is de middelste schroef die ik gebruik om de behuizing iets meer open te zetten
Op die fiets :wink:

Doorschieten heb ik alleen soms als ie niet goed in de versnelling zit, maar er tussen in/

Verder vind ik dat het verschil tussen de 10 en 11 net wat te groot is. 11 fiets ik als de benen warm zijn en zonder tegenwind, maar de 10 is gelijk weer zo licht.

Verder niets dan lof (of mag ik dat niet zeggen in dit topic)

gr willem