Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bestellen in USA - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

bestellen in USA

Nog een rekenvoorbeeld:

GPS Etrex Venture, gekocht in de states voor ~ 145 USD
Portokosten 15 USD

Invoerrechten (zie taric tabel) 0%

In Nederland komt daar dus nog bovenop 19% BTW en TNT inklaringskosten à €16.75:
160 USD = €113 *1.19 btw + €16,75 = €151

Winkelwaarde in Nederland €229

Als je geluk hebt en het pakketje komt ongemerkt door de douane scheelt het dus de helft :roll:

Zelfs kleine pakjes die als "gift" worden verstuurd worden door de douana belast. Zo is mijn in Singapore bestelde mp3-speler eruit gevist. En dat terwijl er toch duidelijk gift op het pakketje stond. Bezwaar aangetekend maar uiteindelijk moest ik alsnog het hele riedeltje betalen :cry: Misschien heb ik gewoon pech gehad.

Het kopen en gebruiken van de tent in Amerika is overigens geen garantie dat je geen invoerrechten en BTW hoeft te betalen. Vanzelfsprekend? ga je in Nederland door de niets-aan-te-geven rij van de douana. Mocht je voor controle eruit worden gepikt en ze zien een vrij nieuwe tent, dan kan de douane om een aankoopbon vragen. Dit om te bewijzen dat je de tent in Nederland hebt gekocht. Heb je die niet, en ze twijfelen of je de tent in Nederland hebt gekocht, dan moet je gewoon de invoerrechten en BTW betalen. Met als bonus een boete ivm belastingontduiken :oops:

De tovenaar schreef:Met een tent is het wat lastiger, het zou dan misschien de moeite waard zijn er meteen een fietsvakantie in de USA aan vast te knopen (heb je dus 130 euro korting op de vlucht ;-)), kan je gelijk testen of het materiaal deugt en aanspraak doen op de garantie bij de winkel waar je 'm hebt gekocht.
Strikt genomen zul je ook dan aangifte moeten doen bij aankomst in Nederland en spaar je alleen de inklarings- en verzendkosten uit.
Het is zelfs zo dat je telkens weer als je NL binnenkomt, het risico loopt invoerrechten, btw en eventueel een boete te betalen zolang je geen aangifte hebt gedaan. Nu is dat voor een tent niet zo urgent, maar als je in de VS een camera koopt, loop je bij iedere aankomst van buiten de EU op Schiphol het risico op controle. Het serienummer van de camera is daarbij een belangrijke informatiebron voor de douane.

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Een beetje risico nemen kan geen kwaad, is ook wel spannend. Als je je tent na zeg een paar weken intensief te hebben gebruikt en terugvliegt moet je m natuurlijk expres niet schoonmaken. Dan ruiken/zien ze wel dat ie niet meer nieuw is :lol:

Nemen jullie dan altijd aankoopbonnen mee naar het buitenland van spullen, om te bewijzen dat je het in Nederland heb gekocht?? :?
Nu is dat voor een tent niet zo urgent, maar als je in de VS een camera koopt, loop je bij iedere aankomst van buiten de EU op Schiphol het risico op controle. Het serienummer van de camera is daarbij een belangrijke informatiebron voor de douane.
Ai dat geldt niet alleen voor mijn camera maar ook voor mijn GPS. Weer een reden te meer om voorlopig niet in de States op vakantie te gaan :oops:

De tovenaar schreef:Soms zit het mee, soms zit het tegen. Een beetje risico nemen kan geen kwaad, is ook wel spannend. Als je je tent na zeg een paar weken intensief te hebben gebruikt en terugvliegt moet je m natuurlijk expres niet schoonmaken. Dan ruiken/zien ze wel dat ie niet meer nieuw is :lol:

Nemen jullie dan altijd aankoopbonnen mee naar het buitenland van spullen, om te bewijzen dat je het in Nederland heb gekocht?? :?
Welnee. Het is natuurlijk nog altijd zo dat de douane moet bewijzen dat je iets niet in NL gekocht hebt, niet andersom. Meestal geeft het typenummer al uitsluitsel. In geval van nood mag je altijd nog binnen 10 dagen de relevante aankoopbon produceren.

De tovenaar schreef:Ai dat geldt niet alleen voor mijn camera maar ook voor mijn GPS. Weer een reden te meer om voorlopig niet in de States op vakantie te gaan :oops:
Ach, in de praktijk valt het risico wel mee, lijkt me. Zelf ben ik nog nooit gecontroleerd op Schiphol en je moet wel echt grote pech hebben als je GPS nauwgezet bekeken wordt. Overigens zou jouw angst niet alleen reizen naar de VS, maar naar elk gebied buiten de EU moeten gelden. Het gaat om invoer van een product dat buiten de EU gekocht is in een lidstaat van de EU.

Het gaat hier alles bijeen om twee verschillende zaken. De eerste is dat nogal wat producten in de VS gewoon goedkoper zijn, zelfs als je ze vergelijkt met Nederlandse prijzen voor belasting. Hilleberg tenten vind ik een vrij duidelijk voorbeeld, maar ook in de kleding hoek vallen er opvallende vorbeelden te geven.
De tweede issue is dat de hogere Nederlandse prijzen voor belasting ook nog eens extra verhoogd worden door belastingen. In de VS is er in sommige staten (maar niet in alle, en de hoogte verschilt ook nog) wel een sales tax/omzetbelasting (technisch is dat niet hetzelfde als een belasting op toegevoegde waarde), maar die staat er in de advertentie of het prijskaartje in de winkel nooit bij (even wennen). Je moet hem in de eigen staat betalen. Dus als je in de winkel koopt is dat simpel. Als je per mailorder koopt uit een andere staat moet je theoretisch in je eigen staat salestax betalen, maar dat doet niemand. Effectief koopt iedereen dus van mailorder bedrijven in andere staten, anders betaal je meer belasting. Hetzelfde geldt voor export naar Nederland. Daar zit geen amerikaanse salestax op, maar Nederlandse invoerrechten en Nederlandse btw. De praktijk is dat je er soms mee weg kunt komen die niet te betalen, maar het is en blijft belastingontduiking. Artikelen tot 175 euro zijn vrijgesteld: http://www.douane.nl/particulier/reizig ... #P116_7086

Willem Jongman schreef:Artikelen tot 175 euro zijn vrijgesteld: http://www.douane.nl/particulier/reizig ... #P116_7086
Een GPS apparaat of fototoestel van 150 euro uit de states mag ik dus gewoon in mijn reisbagage hebben zonder aan te geven. Als je iets via internet besteld en op laat sturen is echter 22 euro de limiet.

Het gaat dus om reizigersbagage. Zelf denk ik dus elke keer als ik in de VS ben even na of er nog een makkelijke gelegenheid is om iets te kopen dat je hier maar moeilijk kunt krijgen (zoals echt warme kleren, maar dan moet je niet in Californie zijn), of dat daar super goedkoop is.

fietsjunks schreef:Hoi Nelet,

Wij hebben toen ook een Hilleberg tent (de Stalon GT) in Amerika gekocht, het scheelde nogal! Als ik het me goed herinner bij Backcountry Equipment.

Het pakketje was wel onderschept hier in Nederland, maar nog waren we goedkoper uit toen...

Misschien kun je vragen of ze op de verpakking iets willen vermelden als: retour garantie of iets dergelijks... :o

het mogelijke probleem met internationale garantie claims kan zijn dat de douane ook het nederlandse uitvoerdocument/aankoopbewijs kan gaan vragen.

Ik heb dit jaar een Map source kaart van Amerika gekocht via mijn broer.
Die kost hier 200 euro. Hij heeft de kaart voor 100 dollar gekocht en toegezonden. Dus was ik voor 70 euro klaar.
Daarna ben ik naar hem afgereisd en hebben we samen een deel van de Pacific Coast gefietst.
Dus als je iemand weet in de USA !!!

Hallo,

Ik liep al heel lang met het idee rond om een Hilleberg Nammatj 3Gt te gaan kopen. Alleen de prijs vond ik wel wat te gortig. Na enig speurwerk op internet ontdekte ik dat in de VS deze tenten een stuk goedkoper zijn. Ik heb 3 weken geleden op moontrail.com o.a. een Hilleberg Nammatj 3gt gekocht. Deze tent kost me nu omgerekend 475 Euro. Dat is bijna 300 Euro goedkoper! Omdat wij (mijn vriendin en ik) voor onze wintersport vakantie toch naar de VS zouden gaan heb ik de spullen op ons vakantie adres laten bezorgen. Dat ging perfect. Toen we 2 weken geleden aankwamen hadden ze bij de receptie al een grote doos voor ons klaar staan. Naast de tent heb ik via moontrail een footprint, 2 thermarest matjes en een MSR brander gekocht. Ook hebben we bij de plaatselijke North Face Store nog wat kleding aangeschaft. We hebben er in verband met de douane over nagedacht om alles naar Nederland te sturen en op de doos iets van gift ofzo te zetten. Uiteindelijk hebben we de gok genomen om dit niet te doen. We hebben van alle spullen de labels afgeknipt en alles in onze rugzakken gepropt. Toen we afgelopen zondag op Schiphol aankwamen hebben we em wel even geknepen maar gelukkig werden we niet gecontroleerd en konden we zo doorlopen.

Groet,

Ronnie

Removed
Als de douane op Schiphol maar geen Amerikaanse fietsen in beslag neemt, net als de reuzenkat Chin Shan. Te walgelijk voor woorden, die arme kat!

Wie kan mij misschien iets meer vertellen over het importeren van een Garmin 60 CSX uit de USA?

Uiteraard is dit een versie speciaal voor de Amerikaanse markt met een USA kaart. Is het redelijk eenvoudig om deze geschikt te maken voor Europa? (Europese kaarten etc.)

Nessie schreef:Wie kan mij misschien iets meer vertellen over het importeren van een Garmin 60 CSX uit de USA?

Uiteraard is dit een versie speciaal voor de Amerikaanse markt met een USA kaart. Is het redelijk eenvoudig om deze geschikt te maken voor Europa? (Europese kaarten etc.)
Ja hoor, de basiskaart is sowieso niet voldoende want er staat nauwelijks wat bruikbaars op. Je kan op http://www.geodude.nl/community/content/view/28/47/ een gratis Europa basiskaart downloaden. Verder kan je een Nederlandstalige menu in je geimporteerde Garmin maken mbv garpatch: http://garpatch.technid.nl/

(Commentaar van een leverancier: http://www.gps.nl/gps_importeren.html).

arnob schreef:(Commentaar van een leverancier: http://www.gps.nl/gps_importeren.html).
Tja die zijn natuurlijk bang voor het verlies van klandizie en praten de potentiele klanten angst aan. Het prijsverschil is immers erg groot.
Wij worden nog steeds regelmatig gebeld door mensen met een Amerikaanse GPS!
Het is absoluut niet mogelijk om de basiskaart van een Garmin GPS te vervangen! Bezint eer gij begint!
Die basiskaart zit idd in het interne geheugen, maar je kunt 'm aan of uitzetten en een andere kaart als basis gebruiken die je op een microSD zet, zonder dat het elkaar bijt.

Mij lijkt deze site ook niet geheel onafhankelijk. Ik wil er nog Topo kaarten en Citynavigator bijkopen, uit het verhaal van de Tovenaar begrijp ik dat ik dan niet eens de basiskaart nodig heb.

Nessie schreef:Mij lijkt deze site ook niet geheel onafhankelijk. Ik wil er nog Topo kaarten en Citynavigator bijkopen, uit het verhaal van de Tovenaar begrijp ik dat ik dan niet eens de basiskaart nodig heb.
Zo'n basiskaart is alleen handig als je een overzicht wilt hebben over een heel groot gebied. Zoals ik al schreef kan je zo'n kaart gewoon downloaden via internet. Op de Garminsite zie je hoe gedetailleerd ongeveer zo'n kaart is:
http://www8.garmin.com/cartography/mapSource/WM.jsp#
Alleen de grote steden en autosnelwegen staan erop. Verder zal je toch gedetailleerdere kaarten willen hebben, die je kunt kopen of downloaden, er is ook een heleboel legaal van het internet te halen. Zoek maar op Garmin elders op het forum.