Nog een toevoeging op mijn reactie op de vorige pagina.
Ik gebruik bij het ATB'en (de
Mountains zijn ver te zoeken hier
) ook af-en-toe de achterrem om iets bij te remmen. Dat is als ik vlak voor een bocht zit en die juist wil insturen. Dan is dat kleine beetje remmen makkelijker met de achterrem, omdat de voorband anders onder verkeerde omstandigheden de bocht ingaat.
Verder is een beproefde methode onder gladde omstandigheden om te remmen met de voorrem (zo ver dat lukt zonder een wegslippend voorwiel), en bijsturen met de achterrem. Ja, dia zal dan wél slippen (erosie), maar bij steile afdalingen die anders niet zonder vallen genomen kunnen worden, heb je weinig andere keus. (Semi-)profs passen die techniek dan ook toe, bijvoorbeeld in de sneeuw.
In sneeuw fietsen op vlak terrein vergt nog een andere techniek: rechtuit vol gas, ruim voor een bocht vaart minderen, bocht redelijk voorzichtig nemen, en daarna weer vol gas. Niet veel remmen dus.
Dan is er nog de steile afdaling met veel kampeerbagage. Al het gewicht drukt dan op de voorrem als je die gebruikt. Hetzelfde geldt voor de achterrem bij een (steile) klim met veel bagage. Ik heb vanwege het aanlopen van de achterrem in modderige omstandigheden bergop dan ook al eens de achterrem los gehaald: het remmen gebeurt dan toch met de voorrem als je wilt stilstaan.