Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
liz schreef:Mijn Snel Safari is een prima vakantiefiets, maar zeker niet snel. Eerder een betrouwbare tank, dus niet het compromis dat je zoekt. Ik weet niet of Snel ook lichtere alternatieven aanbiedt.
Dit is geen reclamespot, maar Snel heeft toch echt wel een ietsje meer te bieden dan alleen de Snel Safari, die ook mijn "betrouwbare tank" is :D
dik5 schreef:Leuke topic,wat ik niet snap is het gebruik van een racestuur op een vakantiefiets. Hoe vaak zit je nou werkelijk diep? .
Wim schreef:Je zit inderdaad niet zo vaak in de drops. Maar je handen op de remmen is een heel natuurlijke houding voor je polsen. En het is een snelle houding. Van rechte sturen krijg ik last van mijn polsen, en tintelende vingers.
Er is toch ook echt wel iets meer keus dan óf een racestuur óf een rechte bezemsteel dacht ik zo. :shock:
En die "snelle houding", racestuur, handen op de remmen, werkte bij mij als heel onnatuurlijk, want dan gaan mijn vingers al heel snel, na zo'n 10 minuten, al vervaarlijk tintelen.... Op mijn vroegere woon- werkbarrel ging dat racestuur er na 4 (ellendige) maanden toch echt snel af.

:lol: :lol: :lol: Hoe vaak is hier nu een merknaam genoemd? :roll: :roll: :roll:
Ik ga waarschijnlijk voor een 26inch fiets. De T-400, zonder spatborden, drager, naafdynamo, licht en standaard is die net onder de 13kg met 40mm marathon racers. Verder is die veel sneller om te bouwen om onverharde paden te gaan befietsen.
Wim schreef:Je zit inderdaad niet zo vaak in de drops. Maar je handen op de remmen is een heel natuurlijke houding voor je polsen. En het is een snelle houding. Van rechte sturen krijg ik last van mijn polsen, en tintelende vingers.
Wim
Oeps, jij zit dus altijd met je handen op je remmen en nooit op het rechte stuk? (zoals... op een recht stuur) Ik denk trouwens dat m'n handlebars op m'n rechte stuur het "gevoel van op je remmen leunen" perfect nabootsen. Enfin, ieder zijn voorkeuren natuurlijk maar ik vind je argumentatie nogal vreemd.
Hi,

Met mijn 28 inch ALU Santos, met race bocht, heb ik zonder problemen Kirgizië bedwongen, en dat was geen glad asfalt. Goede banden maken dan het verschil (Marathon XR).

Dus neem vooral waar je hart naar uit gaat is mijn advies.

Groeten,

Roel
dik5 schreef:Leuke topic,wat ik niet snap is het gebruik van een racestuur op een vakantiefiets. :shock: Hoe vaak zit je nou werkelijk diep? :?: .
Ik heb ook een racefiets ,daar fiets ik mee naar mijn werk, ik heb er en "leun"stuurtje op zitten en zit vrijwel nooit diep. :oops:
Op mijn vakantiefiets een recht stuur met bar-ends :D
Dirk
Wim schreef:Je zit inderdaad niet zo vaak in de drops. Maar je handen op de remmen is een heel natuurlijke houding voor je polsen. En het is een snelle houding. Van rechte sturen krijg ik last van mijn polsen, en tintelende vingers.
Wim
Ik zit op de vakantiefiets (ook met volle bepakking) juist vaak in de drops van mijn racestuur. Met wind tegen bijvoorbeeld scheelt in de beugels rijden aanzienlijk qua krachtsinspanning (en op een vlinderstuur is nauwelijks een wat aerodynamischer houding mogelijk). Maar ook in een afdaling rij ik altijd in de drops. Je kunt dan makkelijker en krachtiger remmen en je hand schiet minder snel weg (door een hobbel of gat in de weg) dan wanneer je bovenop de remgrepen rijdt. Onderin de beugels rijden geeft me dan een zekerder gevoel, ook met het aansnijden van (haarspeld)bochten. Mijn vorige vakantiefiets had een vlinderstuur en in afdalingen heb ik me nooit echt veilig gevoeld met dat stuur.

Overigens is een opzetstuur eigenlijk ook bedoeld om diep te zitten, maar het is maar net wat je wilt natuurlijk.
Pedalero schreef:Onderin de beugels rijden geeft me dan een zekerder gevoel, ook met het aansnijden van (haarspeld)bochten. Mijn vorige vakantiefiets had een vlinderstuur en in afdalingen heb ik me nooit echt veilig gevoeld met dat stuur.
Ik heb gemerkt dat dit meer te maken heeft met de fietsbeheersing dan met het stuur. Het kan met alle fietsen en alle sturen goed, veilig en zeker, zolang het stuur maar optimaal is afgesteld.
Als het stuur minder is afgesteld, kan het ook maar minder zeker en veilig, en daardoor minder snel.

Ik als "kleintje" op een "grote" ATB heb inmiddels veel geleerd over gewichtsverplaatsing, en ik denk dat motorrijden ook veel bijdraagt aan een zeker gevoel op de fiets.
Ik heb eens wat prijzen vergeleken van fietsen met en zonder Rohloff. Exclusiviteit heeft zijn prijs, althans ik krijg die indruk. Kijk maar eens mee. Ik heb steeds geprobeerd om de fabrieksadviesprijzen te pakken te krijgen van een redelijk populair model, en dan zoveel mogelijk alle specs gelijk te houden, behalve de versnellingsbak. Die koos ik LX, XT en Rohloff. We weten wat het verschil in kwaliteit is, de vraag is of dat gelijk op gaat met de verschillen in prijs.

Hieronder staan per model fiets de prijzen in hele euro's, en daaronder de verschillen met Rohloff.

Avagnon Series
LX 1549
XT 1749
Rohloff 2199
verschil met LX 650
verschil met XT 450

Snel Safari
LX 1200
XT 1500
Rohloff 2100
verschil met LX 900
verschil met XT 600

Koga signature:
LX 1990
XT 2186
Rohloff 2889
verschil met LX 899
verschil met XT 703

VSF 400*
LX 1099
Rohloff 2099
verschil met LX 1000

Santos Travelmaster ALU
LX 1754
XT 1882
Rohloff 2799
verschil met LX 1045
verschil met XT 917

Nazca Gaucho (ligfiets)
XT 2125
Rohloff 3175
verschil met XT 1050

*VSF bedragen zijn van de site van De Vakantiefietser, er is alleen keuze uit LX of Rohloff en de modellen zijn niet helemaal vergelijkbaar.

Het leek toch wel aardig om deze verschillen zo naast elkaar te zetten. Ik vraag me echt af waarom de ene leverancier voor dit verschil in kwaliteit maar 450 euro nodig heeft en de andere 1050. Of ga ik nu veel te kort door de bocht?
Je zit mis bij de prijzen van Snel...

Daar moet nog € 450 of € 850 euro bij. :wink:
@Robertjan
Je hebt gelijk, die prijzen bij Snel had ik even het hoofd gezien. Maar het verschil tussen de verschillende groepen verandert daarmee niet. Dat was het punt dat ik in deze reactie wilde maken.
Qua absolute prijs, dat vind ik interessanter dan de prijsverschillen en hoe die tot stand komen, komen ze dan op het niveau van Santos, wat vrij hoog is.
Avaghon blijft er nog vrij scherp onder in vergelijking met de anderen. Ik kan langzaamaan wel begrijpen waarom mensen voor Avaghon kiezen als een maatfiets niet "noodzakelijk" is.
Ligandi schreef: Het leek toch wel aardig om deze verschillen zo naast elkaar te zetten. Ik vraag me echt af waarom de ene leverancier voor dit verschil in kwaliteit maar 450 euro nodig heeft en de andere 1050. Of ga ik nu veel te kort door de bocht?
Hoe groter je bent, hoe goedkoper je shimano kunt inkopen. Je stelt je daarop in en iets afwijkends gaan monteren wordt dan steeds lastiger. Voor Rohloff betaalt iedereen ongeveer de zelfde prijs.

Verder ligt het eraan welke rohloff je monteert (kabel of EX, zwart/zilver..), en welke aanpassingen je verder doet. Als je een ander frame laat maken, een kettingkast monteert, een Son ipv een Shimano naafdynamo monteert etc komt dat er ook nog bij
Misschien enigszins off topic maar ik vroeg me af of de prijzen van fietsen voor 2010 flink zullen stijgen. Ik overwoog/overweeg de Thorn Sterling, maar de 'bandits from Bridgewater' hebben de prijs verhoogd met 200 pond. Hoewel dit waarschijnlijk als gevolg van de zwakke pond is, vroeg ik me af of dit ook in Nederland zal gelden voor de nieuwe fietsen.
Het heeft dan veel te maken met de koers van de euro ten opzichte van relevante andere valuta's. Engelse fietsen waren ineens heel goedkoop, omdat het pond zoveel minder waard was geworden. Maar dat kon natuurlijk niet blijven, want bijvoorbeeld Thorn moet natuurlijk de Rohloff naaf in euro's inkopen, en die andere onderdelen zullen wel vooral in dollars berekend worden. Ze zullen wel wawst goedkoper blijven, omdat het Engesle arbeidsloon natuurlijk wel wat goedkoper blijft. Het zijn mooie fietsen, die Thorns.
Wim
Een zee van informatie, misschien heb ik er overheen gelezen, maar is zadel- en stuurdemping well done bij een Koga randonneur? Ik ben voornemens me een randonneur aan te schaffen, maar probeer zoveel mogelijk informatie te vergaren voordat ik een defenitieve keuze maak. Ik ben erg gehecht aan demping in de zadel- en stuurpen.
Verende stuurpennen zijn er bijna niet meer. Verende zadelpennen des te meer. Die van Cane Creek ontmoeten de meeste waardering. Je kunt ook nog denken aan een geveerd Brooks zadel. Voor een asfaltfiets heb je overigens denk ik het meest aan bredere banden.
Wim
Of het well done of not done is afhankelijk van je eigen mening daarover.

Ik zou het meer laten afhangen van je wijze van fietsen. Vering en demping zouden voor mij zeker acceptabel zijn bij tochten ≤ 3 maanden op hobbelige wegen/paden. Bij tochten ≥ 6 maanden zeker niet i.v.m. gevoeligheid om stuk te gaan. Met of zonder demping maakt voor de berijdbaarheid van de paden niet zoveel uit. Voor het comfort en de snelheid daarbij wel.
Tussen de 3 en de 6 maanden is het een lastige afweging... :wink:

Het hangt denk ik ook af van het gebied waar je gaat fietsen. In de Rockies en de Alpen lijken mij voldoende fietsenmakers te zitten met verende vorken en zadelpennen in het assortiment. In Ethiopië dan misschien weer niet... :roll:
Wim schreef:Verende stuurpennen zijn er bijna niet meer. Voor een asfaltfiets heb je overigens denk ik het meest aan bredere banden.
Wim
Ik bedoel eigenlijk verende voorvork!
Die bredere banden fietsen toch weer minder snel?
Ik rij het meest over klinker, beton en asfalwegen c.q. fietspaden. Wat betreft de bredere banden, 26 inch? of de keuze voor zadel- en voorvorkvering houdt me nog bezig. Kun je daar nog wat meer vergelijkingsinformatie over geven?
Verende voorvork is een ander verhaal, waar overigens al veel over geschreven is. Het is een fabeltje dat brede banden langzamer zijn. Natuurlijk zijn de brede noppenbanden die je op een atb ziet langzaam. Maar een brede band als de Schwalbe Big Apple is echt heel snel. Niet zo snel als een racefiets band maar daar hebben we het niet over.
Bij toursnelheden is de lagere luchtweerstand van een smalle band niet van belang, en gaat het vooral om het gemak waarmee een band oneffenheden wegwerkt. De band die dat het makkelijkst doet is tegelijk de snelste. Het laatste nummer van Bicycle Quaterly bevat een uitgebreide test, met als resultaat dat een wat bredere niet snoeihard opgepompte band comfortabeler is en vooral sneller dan vering etc. Het verschil was heel groot op een oneffen wegdek, maar het was ook meetbaar op asfalt.
Voorvering heeft wel nut op echt heel slecht wegdek, en vooral voor onverhard rijden. Het hangt er dus zeker vanaf wat je wilt doen. Voor de meeste vakantiefietsers is denk ik de combinatie van enerzijds een vaste voorvork met liefst een klassieke gegoten vorkkroon en slanke vorkpoten en anderzijds brede soepele banden het best. Zelf kies ik dan inderdaad voor 26 inch wielen, maar zeker als je wat langer bent kun je hetzelfde bereiken met een 28 inch wiel met een bredere band.
Wim
Wim schreef: Zelf kies ik dan inderdaad voor 26 inch wielen.
Wim
Bij Koga zit je dan toch op de Traveller? Die is voorzover mijn kennis reikt uitgerust met 26 inch of is 16 inch ook mogelijk bij een randonneur?
(I'm an absolute beginner).
Goh, Driesba, wel even opletten hoor op het forum. :?
26inch (=66 cm) is de diameter van het wiel, niet de breedte!!!!
16 inch zou meer iets voor een kinderfiets!