Additionally, paste this code immediately after the opening tag: grote prijsverschillen R-naaf - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

grote prijsverschillen R-naaf

Marco Meijerink schreef:Wat is er mis met een kettingspanner?

Meer slijtage, meer wrijving, meer olieverbruik, meer aantrekkingskracht voor vuil, meer kans op storingen, enz
Dat verschil is goed voelbaar.

Voordeel: je hoeft de ketting niet op te spannen.
Hmm wrijving en eventueel olie verbruik zijn ook afhankelijk van weersomstandigheden en het terein waar je in rijdt. Plus het middel waar je mee smeert. Doe je dat met zoiets als SB dan trek je niet of nauwelijks zand of vuil aan.

Persoonlijk kan ik niet voelen of een Rohloff met spanner zwaarder trapt dan zonder, maar misschien zegt dat meer over mij dan over het matriaal, dat wil ik niet uitsluiten.

Haike schreef:
Cycle Maniac schreef:In ieder geval, dat het makkelijker word om de band te verwisselen.

Maar in het Rohloff-testrapport-draadje schreef Mario:
De importeur zei: je moet nooit een eccentriche as nemen, want daar komt water in en dan gaat roesten.
Als iemand nog met voor-/nadelen kan aanvullen, houd ik me aanbevolen.
Braketbuis is open van onder, de excentrische as daarin wordt afgeklemd door de braketbuis af te klemmen met twee imbus bouten zelfde wijze waarop je ook je zadelpen afklemt. Maar je hebt geen gesloten frame meer daaronder en ik weet niet wat het doet met de stijfheid van je frame. ik geloof dat het vast zit op twee M5 of M6 imbus bouten.
Aha, duidelijk. Thanks.

Een excentrische trapas is een oude een volledig bekende en normale constructie bij tandems (om de voorste ketting op spanning te kunnen houden), ook bij tandems waarmee de wereld wordt afgereisd. Het is een mooie constructie omdat je ook echt profiteert van de mogelijkheden van de R naaf. Hetzelfde geldt overigens ook voor de constructie met verschuifbare horizontale padden.
De constructie met de kettingspanner is de simpelste maar ook minst mooie, omdat je toch weer zo'n raar ding eronder hebt. Het is echter ook voor de framebouwer het goedkoopste: hij hoeft geen nieuw frame te ontwerpen en laten toolen. Wat je dus zag is dat allerlei fabrikanten (ook Santos) in het begin toen de markt nog klein was voorzichtig begonnen met een bestaand frame en een R naaf met kettingspanner. Nu de markt groter is investeren ze wel in nettere oplossingen.
Wim

Fietsen betekend per definitie wrijving, en dat betekend slijtage. Hoe meer de ketting over verschillende onderdelen gaat, des te meer slijtage.

Eccentrische as, is mooi en goed.

Padden zijn ook goed. Ik sleutel zelf een aantal dagen in de week aan voornamelijk stadsfietsen, waarbij het achterwiel via de padden met schroeven zit vast geklemt. Dit werkt ook goed. Dat Marco op schreef dat je dan de kans hebt dat je wiel wordt scheef getrokken geloof ik niet, ja, tenzij je het wiel niet goed afklemt. Mijn achterwiel van mijn MTB klem ik ook vast, nooit problemen mee gehad. Dit is ook de reden dat je sommige bouten vast moet zetten met een momentsleutel.

Een R-naaf met een derailleur is ook niet slecht. Bijna iedereen fiets tegenwoordig met een achter derailleur. Inderdaad iets meer onderhoud.

Dit is dan ook het tover woord voor de fiets, weten wanneer je onderhoud moet plegen, waarmee, en hoe. Dan valt het met de slijtage nog wel mee.

En als dan later blijkt dat je R-naaf stuk is, of je hebt liever weer je eigen oude vertrouwde fiets terug, dan bouw je deze weer om. Het wordt dan natuurlijk wel een duur experiment, maar de liefde wordt altijd duur betaald, :lol:

Mario

Voordelen van excentrische bottem bracket:
Het frame wordt steviger omdat een grotere crankstelhuis meer oppervalk bied voor het aan elkaar lassen van de onderbuis en zitbuis.
De excenter kan je zowel naar boven als naar beneden draaien om de ketting te spannen. Zo kan je spelen met de bodem vrijheid van je trappers. Dit is ook handig als je er andere banden onder monteert die dikker of platter zijn.
Geen bewegende uitstekende delen zoals bij een kettingspanner wat je fiets minder storingsgevoelig maakt bij transport en valpartijen.
Het achterwiel kan je maar op een manier monteren n.l. helemaal centrisch. Je hebt gewoon verticale paden. Bij horizontale uitvalklauwen kan je wiel gemakkelijk iets scheef gaan zitten zowel bij het naspannen van je ketting als bij het fietsen, wat weer problemen geeft met velgremmen.
De kans op lakbeschadiging bij het naspannen van je ketting is nihil. Met horizontale uitvalklauwen schuur je de lak van je frame kapot met name daar waar de bouten contact met je frame maken.

Nadelen van excentrische bottem bracket:
Het gewicht van het frame stijgt iets, of dit voor een vakantiefiets iets uitmaakt kun je, je afvragen.
Na het naspannen van je ketting kan het zijn dat de hoogte van je zadel iets moet bij stellen. Voordeel van het vaker opnieuw instellen van zadelstand is dat dit spanningscorrosie voorkomt tussen zadelpen en frame.
Door de begrensde excentriciteit (meestal z’n 6mm) ben je na ongeveer 10000 km wel uitgesteld. Wil je nog wat door fietsen met je ketting zul je twee schakels moeten verwijderen.
Je moet je ketting regelmatig (± om de 400 km) naspannen zeker de eerste 2000 km. Bij kettingspanner met een veer staat je ketting altijd op spanning.

Zoals Haike al zei, het brakethuis is inderdaad open van onder (behalve bij Canondale) dit fixeer je met 2 M8 bouten tot 15 Nm. Volgens heeft dit open brakethuis geen invloed op de stijfheid van de fiets.
Dat verhaal van de inporteur dat hier water in kan komen is mijn inziens flauwekul. Hij zal wel geen fietsen leveren met een excentrische bottem bracket. Bij het fixeren zit de trapas volledig gesloten in het huis. Als het goed is zit hier ook nog anti-seize-pasta tussen. Daarbij plaatsen sommige bouwers ook nog eens een rubber in deze opening zodat er geen vuil of vocht in kan komen.[/color]

Roger schreef:Voordelen van excentrische bottem bracket:
Het frame wordt steviger omdat een grotere crankstelhuis meer oppervalk bied voor het aan elkaar lassen van de onderbuis en zitbuis.

De buizen worden niks groter, door de grotere freesdiameter neemt de laslijn zelfs af. De overlap tussen zit en onderbuis wordt wel minder, of dat belangrijk is...
De excenter kan je zowel naar boven als naar beneden draaien om de ketting te spannen. Zo kan je spelen met de bodem vrijheid van je trappers. Dit is ook handig als je er andere banden onder monteert die dikker of platter zijn.
Geen bewegende uitstekende delen zoals bij een kettingspanner wat je fiets minder storingsgevoelig maakt bij transport en valpartijen.
Het achterwiel kan je maar op een manier monteren n.l. helemaal centrisch. Je hebt gewoon verticale paden. Bij horizontale uitvalklauwen kan je wiel gemakkelijk iets scheef gaan zitten zowel bij het naspannen van je ketting als bij het fietsen, wat weer problemen geeft met velgremmen.

Bij een rohloff telt dat de montage van de momentarm/oem1/oem2 een stuk overzichtelijker wordt
De kans op lakbeschadiging bij het naspannen van je ketting is nihil. Met horizontale uitvalklauwen schuur je de lak van je frame kapot met name daar waar de bouten contact met je frame maken.

Kun je de padden van rvs maken
Nadelen van excentrische bottom bracket:
Het gewicht van het frame stijgt iets, of dit voor een vakantiefiets iets uitmaakt kun je, je afvragen.
Na het naspannen van je ketting kan het zijn dat de hoogte van je zadel iets moet bij stellen. Voordeel van het vaker opnieuw instellen van zadelstand is dat dit spanningscorrosie voorkomt tussen zadelpen en frame.
Door de begrensde excentriciteit (meestal z’n 6mm) ben je na ongeveer 10000 km wel uitgesteld. Wil je nog wat door fietsen met je ketting zul je twee schakels moeten verwijderen.
Je moet je ketting regelmatig (± om de 400 km) naspannen zeker de eerste 2000 km. Bij kettingspanner met een veer staat je ketting altijd op spanning.
Zoals Haike al zei, het brackethuis is inderdaad open van onder (behalve bij Cannondale)


Je hebt EBB's met klembouten, madeschroeven en wiggen. 2 x m6 vindt ik genoeg, maar ik zaag het bracket ook nooit helemaal door. Bij klemsystemen (bv Bushnell) is de brackethuls gewoon een cylinder. Sommige framebouwers monteren twee madeschroeven, vindt ik weinig elegant maar voor hun schijnt het te werken

Andere oplossing is sliding dropouts. Dit heeft als voordeel dat je de padden kunt vervangen door bv een pad met een derailleuroor. Maar dit lukt niet met korte achtervorken, dan kom je met je hakken tegen de buizen aan.
Als je ook nog een meeschuivende schijfrem wil worden de padden ook wel erg groot

Dat verhaal van de inporteur dat hier water in kan komen is mijn inziens flauwekul. Hij zal wel geen fietsen leveren met een excentrische bottem bracket.

Follow the money ;)

@Marten, om dit technische verhaal even voor mezelf begrijpelijk te maken: Naast de rohloff-ophang-methoden kettingspanner en excenter, zijn er dus ook nog de 'padden'. Maar wat zijn dan de voor- en nadelen van deze padden?

Gr. Marco

Cycle Maniac schreef:@Marten, om dit technische verhaal even voor mezelf begrijpelijk te maken: Naast de rohloff-ophang-methoden kettingspanner en excenter, zijn er dus ook nog de 'padden'. Maar wat zijn dan de voor- en nadelen van deze padden?

Gr. Marco
Sliding dropouts:
tegen: vallen groot uit, combinatie met schijfrem is lastig, bouwen breed dus minder geschikt voor een korte achtervork, wiel verschuift to velgrem bij kettingspannen
voor: flexibel, simpel, geen apart bracket nodig, roesten niet vast

Afbeelding
rohloff & schijfrem klont rechts in de achtergrond

Om de puntjes op de ï te zetten:
m-gineering schreef:tegen: ... dus minder geschikt voor een korte achtervork,
Daarmee bedoel je per definitie een 26inch achtervork?

En begrijp ik het goed, dat het met padden relatief eenvoudig is om 'n fiets met derailleur naar rohloff om te bouwen?

En 'n band verwisselen; Dat gaat waarschijnlijk toch lastiger als bij een excentrische trapas? Of juist even gemakkelijk?

Gr. Marco

Cycle Maniac schreef:Om de puntjes op de ï te zetten:
m-gineering schreef:tegen: ... dus minder geschikt voor een korte achtervork,

Daarmee bedoel je per definitie een 26inch achtervork?
achtervorklengte heeft weinig met wielmaat te maken, althans je maakt hem voor een vakantiefiets niet kleiner omdat het wiel kleiner is.

En begrijp ik het goed, dat het met padden relatief eenvoudig is om 'n fiets met derailleur naar rohloff om te bouwen?
alle fietsen hebben padden, anders kun je het wiel niet vastzetten. Maar aannemende dat je schuivende padden bedoeld: losschroeven en ander type er op, de kabels langs de fiets monteren is soms lastiger
En 'n band verwisselen; Dat gaat waarschijnlijk toch lastiger als bij een excentrische trapas? Of juist even gemakkelijk?
De meeste schuivende padden hebben gewoon een vertikale wielsleuf, dus dat maakt niet uit