Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop van fiets (hulp en tips nodig ) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aankoop van fiets (hulp en tips nodig )

Voor tochtjes binnen Europa trap je op de meeste fietsen wel een paar duizend kilometer weg. Er zijn echter redenen genoeg om voor de kwaliteit van een echte vakantiefiets te gaan. Ik heb persoonlijk veel plezier beleefd aan een Giant Expedition, gekocht in 1994. Hij doet nog steeds prima zijn werk. Het grote voordeel t.o.v. van goedkope hybrides is de stabiliteit van de fiets als je er 25 kg aanhangt en de duurzaamheid van de onderdelen.
Toch kun je m.i. even goed een andere oplossing kiezen namelijk een goede mountainbike met een BOB trailer. Je bespaart je in elk geval de kosten van een tassenset. Dus uiteindelijk ben je waarschijnlijk goedkoper uit. Als je al een mtb hebt dan zou ik daar zeker voor kiezen, eventueel een BOB huren.

Ik heb bij mijn Cannondale mountainbike sinds kort een BOB en die ga ik dit voorjaar testen. Dan weet ik wat echt het prettigst reizen is.

Ik ben inmiddels naar de vakantiefietser te Amsterdam gegaan. Ik ben zeer tevreden over die zaak, alle fietsen zijn daar behoorlijk aan de prijs maar de service is geweldig tot nu toe. Al moet ik toegeven dat als er een bakje koffie word aangeboden bij binnenkomst dat het dan al snel goed zit voor mij. Als je dan ook nog eens op een enthousiaste manier kan vertellen over fietsen en veel uitleg geeft dan kan je echt bijna niet meer stuk.

Terzake
Ik kreeg te horen dat de Santos en Snel waarschijnlijk zeer geschikt zijn voor wat ik zoek. Ik weet niet meer om welke modellen het gaat. Maar ik zou ongeveer uitmoeten komen op een prijs rond de 1.250 - 1.300 euro. De onderdelen zijn dan allemaal van Deore en LX ( geloof ik :p ).

Ik ben nu aan het kijken wat de verschillen tussen die Santos en Snel zijn. Maar ze lijken bijna hetzelfde te zijn voor mij. De voorkeur lijkt bij mij te gaan naar een Santos maar ik weet zelf niet waarop dat gebasseerd is.

Heeft er iemand nog nuttige info? tips?


Ik hoor in de laatste post hierzo over een fiets van rond de 400 euro die ookg oed is. Dit klopt niet met eerdere verhalen die ik gelezen heb en met dat wat ik gehoord heb in de winkel. Moet ik die 400 euro serieus nemen of niet?

Knijtert schreef:Ik hoor in de laatste post hierzo over een fiets van rond de 400 euro die ookg oed is. Dit klopt niet met eerdere verhalen die ik gelezen heb en met dat wat ik gehoord heb in de winkel. Moet ik die 400 euro serieus nemen of niet?
Tsja.... van mij mag je dit serieus nemen!
Ik heb met mijn Giant Jubilee er inmiddels meer dan 50.000km op zitten. Verhard en onverhard. Hij koste toendertijd 990 gulden!!! Zelf ben ik niet de lichtste en ik ga altijd met volle bepakking op reis! Waarschijnlijk schop ik nu wel tegen het zere been van de heren, maar ik kan niets anders zeggen dan dat het bij mij voldoed. Ik heb trouwens in al die tijd nog maar eens een deraileur en voortanden verwisselt en een achtervelg!
Over een week rijd deze fiets weer van Girona naar Gibraltar. :lol:

MiaV schreef:
Knijtert schreef:Ik hoor in de laatste post hierzo over een fiets van rond de 400 euro die ookg oed is. Dit klopt niet met eerdere verhalen die ik gelezen heb en met dat wat ik gehoord heb in de winkel. Moet ik die 400 euro serieus nemen of niet?
Tsja.... van mij mag je dit serieus nemen!
Ben je een reiziger of een fietser?
Ben je reiziger dan kom je er op een goedkoop fietsje ook, ben je fietser dan erger je je 10 uur per dag aan alles wat beter had gekund

IK werk zelf op een fiets werk plaats, en die monteur vertelde mij dat hij al die dure spullen maar omzin vind.

Hij vertelde mij: om in Nederland te fietsen zijn 27 versnellingen onzinnig.
en een Shimano isis derailleur voldoet net zo goed als een dure shimano, omdat die isis is gemaakt van staal. Zijn verhaal is eigenlijk, als je alles goed onderhoud, gaat alles lang mee.

mario

mario schreef:IK werk zelf op een fiets werk plaats, en die monteur vertelde mij dat hij al die dure spullen maar omzin vind.
Dan ben ik bang dat hij een fietsketting heeft horen rammelen maar niet weet waar de tandbladen zitten.

Haike,

volgens mij heeft hij gelijk, miljoenen mensen in China en India rijden op van die stevige stalen fietsen van een paar honderd gulden. :lol:

Hij heeft de mts gedaan en werkt er al 16 jaar.

Frank schreef:Haike,

volgens mij heeft hij gelijk, miljoenen mensen in China en India rijden op van die stevige stalen fietsen van een paar honderd gulden. :lol:
Dat is natuurlijk zo, en ik heb ook wel foto's vol bewondering gezien van hoe die fietsen soms zijn afgeladen. Maar het ging hier over een dure of een goedkope derailleur en of dat uit maakt, en wat ik er van gezien heb doet dat het wel degelijk, maar goed, ik ben ook maar een mens en heb een subjectieve waarneming..

mario schreef:Hij heeft de mts gedaan en werkt er al 16 jaar.
Tja... ik heb geen MTS gedaan maar ik viste wel op m'n dertiende oude fietsen uit de gracht..

Ik ken ook iemand die Russisch heeft gestudeerd en nu al jaren postbode is. Voornamelijk met Nederlandse brieven denk ik.

m-gineering schreef:Ben je een reiziger of een fietser?
Ben je reiziger dan kom je er op een goedkoop fietsje ook, ben je fietser dan erger je je 10 uur per dag aan alles wat beter had gekund
Hallo Marten,
Naar mijn beleving ben ik reiziger en fietser!!
Als ik op mijn fiets zit dan denk ik aan de mooie dingen die ik zie en hoor ik de vogels fluiten. Ik erger me geenszins aan mijn fietske want daar is geen enkele reden voor. Of ik nu in Azië, Afrika of Europa fiets, het maakt de fiets en mij niets uit! Ik zou zo een nieuwe dure fiets kunnen kopen, maar waarom zou ik? Hij rijdt na ruim 50.000km nog zo fijn, ik wil gewoon geen ander!
Dit heeft misschien iets te maken met mijn leeftijd en dat niet zo nodig alles hoeft. Of misschien dat ik vrouw ben? :wink:

Haike,

Dit is nu precies het reactie patroon die ik vaker in deze forum discussies van jou zie.

Volgens mij heb jij een psychologisch communicatief probleem, waarbij jij iedere keer weer voor bij gaat aan de essentie van je eigen verhaal.

IK begrijp dan ook helemaal niks van je niet terzake doende opmerkingen.

Als je fietsenmaker wilt worden of bent, is het handig als je een technische opleiding hebt gehad, en met 16 jaar fiets ervaring weet je onderhand wel of iets relevant is of niet.

Mario

mario schreef:Haike,

Dit is nu precies het reactie patroon die ik vaker in deze forum discussies van jou zie.
Ik weet niet wat jij wel of niet ziet
mario schreef:Volgens mij heb jij een psychologisch communicatief probleem, waarbij jij iedere keer weer voor bij gaat aan de essentie van je eigen verhaal.
Dat vindt ik wel interessant, stuur me maar een mailtje of een PB-tje hoe dat er volgens jou er dan uit ziet.
mario schreef:IK begrijp dan ook helemaal niks van je niet terzake doende opmerkingen.
Als de opmerking in jouw perceptie niet terzake doende is, dan valt er inderdaad weinig aan te begrijpen.
mario schreef:Als je fietsenmaker wilt worden of bent, is het handig als je een technische opleiding hebt gehad,
Zeker, maar ik ken ook hele goede fietsenmakers die geen technische opleiding hebben gehad op de MTS, maar aan wie ik wel zo m'n fiets durf toe te vertrouwen omdat ze het beter doen dan die MTS-er. Dus wel of niet MTS hebben gedaan vind ik geen graadmeter, ik lees het af aan het feit of mijn fiets op een deugdelijke manier goed gerepareerd terug komt of niet.
mario schreef:en met 16 jaar fiets ervaring weet je onderhand wel of iets relevant is of niet.
Ik zou er maar niet van uitgaan dat een ander dezelfde normen en waarden hanteert als dat jezelf doet, lijkt me nogal naïef. Wat voor jou relevant is behoeft voor een ander absoluut niet relevant te zijn.
Als dat ook nog eens inhoud dat die monteur van jou mijn kapotte LX derailleur vervangt door een Alivio exemplaar, omdat het allemaal toch niks uitmaakt qua schakeltechniek en kwaliteit, denk ik dat ondanks 16 jaar ervaring hij toch iets heeft gemist.

Heren, mag het iets minder recht voor de raap?
W

Hallo allen,

Wat ik altijd een beetje mis in de reacties op dit soort vragen van lange mensen (ben er zelf ook één, en zit nog steeds met dezelfde brandende vraag...) is lengte van de fietser in combinatie met framemaat. Vaak worden er allerlei (26") fietsen gesuggereerd die naar mijn weten helemaal niet met een voldoende groot frame worden geleverd.

Mij is verteld dat met mijn lengte (1.97, ook in Rasmussen-uitvoering trouwens :wink: ) 26" gewoon geen keus is. En dan kun je veel opties al meteen schrappen van je lijstje.

Kan iemand hier voor eens en voor altijd duidelijkheid over bieden?

Overigens voor de poster van de vraag: de Giant Expedition serie zou volgens mij een prima keus zijn, ware het niet dat zij dit jaar er -om wat voor reden dan ook- voor gekozen schijnen te hebben om geen XXL versie (65 cm) meer te maken....

Remius Lupin schreef:Hallo allen,

Wat ik altijd een beetje mis in de reacties op dit soort vragen van lange mensen (ben er zelf ook één, en zit nog steeds met dezelfde brandende vraag...) is lengte van de fietser in combinatie met framemaat. Vaak worden er allerlei (26") fietsen gesuggereerd die naar mijn weten helemaal niet met een voldoende groot frame worden geleverd.

Mij is verteld dat met mijn lengte (1.97, ook in Rasmussen-uitvoering trouwens :wink: ) 26" gewoon geen keus is. En dan kun je veel opties al meteen schrappen van je lijstje.
Zit wordt bepaald door de locatie van trapas, zadel en stuur. Wielmaat heeft daar niets mee te maken. Het is natuurlijk wel zo dat je voor een groot persoon grotere wielen kunt gebruiken, waar je bij een klein fietsje allerlei problemen met pedalen tegen het voorwiel etc zou krijgen.

m-gineering schreef:Zit wordt bepaald door de locatie van trapas, zadel en stuur. Wielmaat heeft daar niets mee te maken. Het is natuurlijk wel zo dat je voor een groot persoon grotere wielen kunt gebruiken, waar je bij een klein fietsje allerlei problemen met pedalen tegen het voorwiel etc zou krijgen.
Goed, geloof ik. Maar blijft dat volgens mij bijv Santos en Koga geen modellen levert met een framemaat van > 60 cm i.c.m. 26" banden, terwijl ik 65 cm nodig heb. Of kijk ik ergens overheen? Móet ik in dat geval naar Snel of die andere maatbouwers?

groet,
Robbert

Kan iemand nog een keer uitleggen wanneer je 26" nodig heb en wanneer je 28"nodig heb?

Plat gezegd, een 28" wiel word aangeraden voor "weg-gebruik" en 26" als je wat meer off-road gaat, maar das een nogal ruime benadering.

Ik heb me laten vertellen dat in verweggiestan of bokki-wokkie-land 26" banden etc beter te krijgen is dan 28"...

Zelf vind ik 26" comfortabeler rijden.

Bas

Het lijkt er wel op remius. Het enige wat je zou kunnen doen is een lange zadel en stuurpen nemen en dan zorgen dat je door met stuur en zadel te spelen een mooie afstelling t.o.v. je trapas krijgt.(of het zo slim is, dat is een ander verhaal, daar heb ik te weinig ervaring mee, misschien dat iemand anders daar een antwoord op heeft).

@Knijtert: zoek eens op andere topics, dit is al een aantal keer uitvoerig besproken volgens mij. Ik ben het al een paar keer tegen gekomen in de korte tijd dat ik op dit forum zit.(maak anders gebruik van de zoek functie boven in het forum beeld/venster)