Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De laatste week veel spam - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De laatste week veel spam

Hi,

sinds kort modereer ik ook op dit forum, als ik kijk naar de ervaring van mij als gast of moderator op andere fora zie ik het volgende, idd moet er redelijk streng worden gemodereerd op het vlak van spam het enige wat echt werkt tegen deze ellende is dat je alleen kunt posten in een heel klein publiekelijk toegankelijk deel (als gast) of in de overige forumdelen als je lid bent van de vereniging. Wat er dan gebeurt is dat je een extra drempel op werpt waardoor een forum erg snel kan verstommen, je moet immers lid zijn (en dus betalen) om te kunnen posten dit blijkt (uit eigen ervaring) een te grote drempel en is mijn inziens niet wenselijk.

Wat betreft verkoop topics als mede "reclame uitingen" voor eerste of eenmalige bezoekers met je idd ook redelijk beducht zijn, het is hier immers geen plaats voor handelaars en zeker geen publiekelijke Billboard. Op een ander forum doen ze het zo http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=15009 (regels om iets te koop aan te bieden)

Als er binnen de vereniging behoefte is aan dergelijke regels moet dat via het bestuur lopen en dan terug gekoppeld worden aan de mods en de leden/ gasten op het forum, word het wel overzichtelijk van en kunnen de mods optijd actie ondernemen.

Waar willen we dus met dit forum naar toe? Een gesloten circuit? of naar een laagdrempelig platform wat het nu al is maar met een aantal duidelijk op schrift staande regeltjes die ook streng worden na geleefd?

Bas

B@se schreef:... idd moet er redelijk streng worden gemodereerd op het vlak van spam het enige wat echt werkt tegen deze ellende is dat je alleen kunt posten in een heel klein publiekelijk toegankelijk deel (als gast) of in de overige forumdelen als je lid bent van de vereniging.
Is dit echt het ENIGE wat er technisch mogelijk is?
Is het niet mogelijk dat iemand de ballotage uitvoert en nieuwe aanmeldingen binnenkrijgt en parafeert waarnaa de nieuwbakken forumleden kunnen posten?
Is het niet mogelijk een vraag in te voeren die redelijkewijs alleen door een live Nederlands persoon kan worden beantwoord?
Hoe kun je op het forum zekerstellen dat iemand lid is van de vereniging overigens? Met naam en lidnummer waarschijnlijk; en dat komt toch aardig overeen met het stellen van een intelligente vraag.
Leon

Hi Leon,

bij een andere vereniging waar ik ook erg actief ben hebben we een jaartje geleden ook ongeveer op hetzelfde punt gestaan. Wat toen de conclusie was was dat de door mij genoemde oplossing de enige echt werkbare oplossingen waren.

Ballotage kost gewoon veel tijd, forum dichtgooien jaagt mensen weg... En idd een koppeling van een login aan je verenigingsnummer is goed te doen. Het forum pakket aldaar is van Vbullentin, het pakket waar de boel hier op draait ken ik wat dat betreft nog niet zo goed.

Er zijn technisch vast een boel mogelijkheden, maar wat willen we hier precies?

Bas

Ik (en ook anderen) noemde al een eerder een andere goed werkbare werkbare optie: het plaatsen van berichten is alleen mogelijk door geregistreerde forumgebruikers. Selectie is eenmalig aan de poort.

Op www.fietsenmetkinderen.info zijn we hierop vorige week ook overgegaan. Nieuwe forumgebruikers moeten hun eenmalige toestemming afwachten, kunnen dus niet direct plaatsen.
Forumgebruikers melden zich nu aan en krijgen een automatisch mailtje op het opgegeven mailadres. Hierin staat een link, daarop moet men klikken om te bevestigen. Op dat moment krijgt de moderator een bericht dat iemand wacht op goedkeuring. De moderator hoeft alleen maar voor akkoord te klikken. De registratie is dan rond, en de gebruiker krijgt wederom een automatisch mailtje.

Tijdrovend is dit dus niet. Zeker met het aantal moderators dat je hier bij de Wereldfietser hebt, is het een fluitje van een cent. Misschien moet iemand een halve dag wachten, of laat het een keer een hele dag zijn. Dit lijkt mij niet onoverkomelijk, het is immers maar eenmalig. Nadelen heb ik nog niet ervaren, het lijkt waterdicht te zijn, maar de toekomst zal dat uit gaan wijzen.

De WF gebruikt wel een andere forumcomponent dan we op fietsenmetkinderen.info doen, maar volgens mij is die van WF uitgebreider en kan dit zonder problemen.

Groeten,
Sandra

Het was iig weer raak vannacht :x

Verbod om te posten tussen 12 en 6 invoeren? ;) Alleen zo lullig voor wereldfietsers "in den verre"... :cry:

Ballotage kan veel tijd kosten, maar een paar extra mods met specifieke rechten (al jeuken nu m'n vingers om spammers plus posts te verwijderen) zou al veel schelen. Bij deze meld ik me aan voor zo'n taak mocht het nodig wezen.

Fedor, stuur even een mail aan marcow [at] wereldfietser punt nl om je aan te melden.

Jarno schreef:Fedor, stuur even een mail aan marcow [at] wereldfietser punt nl om je aan te melden.
Ik had me al eerder aangemeld en stuur ook ff een mail naar marcow.
Leon

Inmiddels hebben we met Leon en Fedor voorlopig even voldoende hulp om de spammers te lijf te gaan.

Bedankt,

Marco

baartmns schreef: Forumgebruikers melden zich nu aan en krijgen een automatisch mailtje op het opgegeven mailadres. Hierin staat een link, daarop moet men klikken om te bevestigen. Op dat moment krijgt de moderator een bericht dat iemand wacht op goedkeuring. De moderator hoeft alleen maar voor akkoord te klikken. De registratie is dan rond, en de gebruiker krijgt wederom een automatisch mailtje.
Spammers uit Hong Kong kunnen zich zo ook makkelijk aanmelden. Beter een extra barriere opwerpen door een simpele vraag in het Nederlands. Bijvoorbeeld hoeveel wielen heeft een fiets? Dan hou je tenminste al het buitenlands spamverkeer buiten de poort. De spammers uit NL worden dan wel door de moderators bestreden ;-)

Aanvullinkje over het spamgebeuren...

Er wordt nu (redelijk) frequent gecontroleerd op de aanwezigheid van spam, en er is al veel onderschept (m.n. 's ochtends vroeg) voordat mensen het konden merken.

Het zal echter niet altijd lukken de spam "op tijd" te onderscheppen. Nu blijkt dat er soms mensen reageren op spamberichten (al dan niet met quote). Deze reacties worden samen met de spam verwijderd (want irrelevant als er geen spam meer is) en levert dus voor de moderators alleen maar meer werk op.

Bij deze dus het verzoek niet meer op spam te reageren, maar het te negeren (hoe irritant het ook is). De spam zal hoe dan ook snel verwijderd worden.

(Al moet er misschien nog een vakantieplanning voor de moderators worden gemaakt om te voorkomen dat ze allemaal tegelijk afwezig zijn ;))

Is het misschien mogelijk om de berichten via Google en/of Yahoo te laten binnen komen. Zij hebben behoorlijk goede spam filters heb ik via verschillende bronnen vernomen. Wellicht het onderzoeken waard.

Hallo Paul,

volgens mij hebben we nu zoiets en dat heeft een hele tijd goed geholpen. Het zijn net virusschrijvers, die vinden ook steeds nieuwe manieren om de beveiliging te omzeilen.

Groetjes,
Frank

Hoi,

Ik had een anti-spam module geïmplementeerd, maar die is met de upgrade van het forum verloren gegaan. Jammer, want we hadden sindsdien geen last meer van spam.

Die captcha ken ik, daar zullen we ons weer eens in moeten verdiepen.

En wat Frank zegt klopt... helaas...

We zullen weer iets nieuws moeten verzinnen!

Dus... wordt vervolgd!

Gelukkig heeft Ellen al een tijdje geleden een andere oplossing toegevoegd. Hierbij wordt telkens weer een nieuwe vraag besteld. Het lijkt erop dat we hier de komende tijd nog even mee doorkunnen . :D

Als er overwogen wordt om captcha's in te voeren; dit kwam ik tegen op http://webtwee.net/archive/2007/07/31/S ... oeten_dood

Net even uitgelogd en registratie bekeken.....dat zijn inderdaad lastige rekensommen. :-)

(en off topic, het is toch echt kwart voor twaafl hier.....staat het forum op Britse standaardtijd? :-) )


Gr Hans

Het forum staat inderdaad op GMT+1. Echter, we hebben hier zomers nog een uurtje extra afwijking. Daar kan het forum niet mee overweg. Voor zover ik weet wordt dit opgelost in phpBB 3. Maar daar wachten we al een paar jaar op. De eerste testversies zijn uit, dus wellicht dat we nog dit jaar mogen genieten van een kloppende tijd gedurende het gehele jaar.

Je kunt altijd in je profiel nog de tijd aanpassen.