Hoi Ellenberger,
Waar het volgens mij dus op neer komt:
-Verreweg de duurste oplossing is om je hele fiets in te ruilen.
-De oplossing om de hele aandrijving maar te XT-en geeft het meeste resultaat, maar kost ook nog enkele centen.
-Goedkoper is al om alleen de zaak voor te veranderen, met flink resultaat.
-Het goedkoopst is om alleen achter een nieuwe cassette en derailleur te nemen, maar dan kan je niet lichter dan ongeveer 1:1 rijden.
Ik zou me echter afvragen in hoeverre een verzet lichter dan 1:1 werkelijk noodzakelijk is. Hoe vaak ga je "off road" ? Ik moet zeggen dat ik over de weg zelden lichter rijdt dan 1:1. Ik heb ooit west Noorwegen "gedaan" met 42:28, wat 1,5:1 is, en dat ging ook (of dat nog steeds zo zou zijn is zeer de vraag
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
). Ik moet zeggen dat de grens toen wel bij 20% lag, maar hoe vaak kom je dat tegen?
Naja, het zijn maar wat overwegingen en het zijn ook persoonlijke keuzes... Ik heb zo'n gevoel dat je lekker voor helemaal XT gaat?