door
Wim » do 12 mar, 2009 09:31
Hoi Jan,
Nou, ik had liever geen gelijk hoor. Waar het me om gaat is dat ik heel simpel prijzen wil kunnen vergelijken, en niet halverwege het boekingsproces nog weer nieuwe kosten op mijn scherm zie verschijnen. Dat is waar ik me aan erger en dat is waar de Europese Commissie zich aan ergerde. We zouden nu all in prijzen krijgen, en vervolgens hebben maatschappijen, met Ryanair toch heel duidelijk voorop, weer allerlei nieuwe toeslagen bedacht. Voor de duidelijkheid, ik vind het helemaal niet onredelijk dat je goedkoper uit bent zonder koffer in het ruim (of dat je voor een fiets stevig moet betalen - dat is inderdaad een flink gedoe voor ze). Waar ik me aan erger is dat die koffer dan minder (15 kg) mag wegen dan een normale koffer (20 kg), zodat je toch weer snel heel duur overgewicht moet betalen. En waar ik me aan erger is dat je niet alleen voor het vervoer van die koffer moet betalen, maar ook weer apart voor het inchecken ervan (alsof ik een koffer kan meenemen zonder hem ook in te checken). Credit card charges vind ik ook ergerlijk als je niet anders dan per card kunt betalen. Over betaling voor toiletbezoek zullen we het maar niet hebben. Prijsvergelijking wordt zo lastiger.
Ik vrees dat Ryanair ook inderdaad niet wil dat wij echt de prijzen kunnen vergelijken. In mijn best uitgebreide ervaring met hen (en met vele andere maatschappijen) heb ik bepaald niet de indruk dat ze vergelijkenderwijs goedkoop zijn. Hun service is minder, en hun terminals zijn veelal afzichtelijk en ver weg, maar ik zie echt geen evident lagere prijzen. Maar vergelijking is inderdaad moeilijk.
hartelijke groeten uit een koud en mistig Groningen (misschien is het toch tijd voor een vluchtje naar Spanje),
Wim