Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lekbestendig? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

lekbestendig?

Hi,

ik rij al weer een hele tijd met deze banden. Deze marathon plus atb zijn echt bijna niet stuk te krijgen, al regelmatig rommel in het profiel gevonden maar nogsteeds niet lek, misschien een checken.

Bas

Heeft hier iemand ervaring met Flat away van panaracer.

Heb hier goede dingen van gehoord, en lees er maar weinig over hier op het forum??

Voor twee weken legde ik twee nieuwe banden (schwalbe met dat kogelwerend spul, kevlar) + binnenbanden (michelin). Ik maak een proefritje op gewone stadswegen, dus geen grind- of aardewegen.

Op 500 m van huis rijd ik lek (voorband). Ik keer huiswaarts, plak die band en maak weer een proefritje (ander parcours). Na 1000 m rijd ik lek (achterband). Ik keer huiswaarts, plak de band en maak een proefritje in weer een andere richting. Na 2000 m rijd ik lek... microscopisch gaatje, dat 3 uur nodig heeft om de band plat te zetten.

Hoe zit dat nu met die statistieken? Een statisticus verzuipt in een plas water van gemiddeld 10 cm diep.
Robertjan schreef:Ik dacht dat de statistische kans op een lekke band 50% is?
Wel, of niet, dat zijn maar 2 mogelijkheden, dus 50%...?
Nee, dat klopt niet. Je band is 100 % OK als je vertrekt. Vanaf dan heb je 100% kans dat je ooit lek rijdt.

Berre schreef:Voor twee weken legde ik twee nieuwe banden (schwalbe met dat kogelwerend spul, kevlar) + binnenbanden (michelin). Ik maak een proefritje op gewone stadswegen, dus geen grind- of aardewegen.

Op 500 m van huis rijd ik lek (voorband). Ik keer huiswaarts, plak die band en maak weer een proefritje (ander parcours). Na 1000 m rijd ik lek (achterband). Ik keer huiswaarts, plak de band en maak een proefritje in weer een andere richting. Na 2000 m rijd ik lek... microscopisch gaatje, dat 3 uur nodig heeft om de band plat te zetten.

Hoe zit dat nu met die statistieken? Een statisticus verzuipt in een plas water van gemiddeld 10 cm diep.
Veel pech. Had je genoeg spanning op de banden staan?

s0lar schreef:Veel pech. Had je genoeg spanning op de banden staan?
7 bar, zoals altijd. Bij meer druk kruipt de band van de velg.

Nu rijd ik alweer 200 Km zonder lekken. Ik heb wel altijd een reservebandje bij me. Een band plakken onderweg hoeft maar een kwartiertje te duren, maar bij slecht weer, "in the middle of nowhere" is het een geklooi.

Daar heb je dan ook dat reserve bandje voor. Erom gooien lekke biba als je thuis bent onder het genot van een kop koffie rustig plakken. :wink: Heb je dat geklooi onderweg niet.

robert-jaap schreef:
Leon schreef:
eindgebruiker schreef:Wat is eigenlijk statistisch de kans op een lekke XR?
p = 0,0000165897 * (d^3,71 - a * SQRT(z - 0,98790876), waarin d het aantal doornen langer dan 0,5 inch en harder dan 25 hV per vierkante voet, z het aantal doornen tussen 0,25 en 0,5 inch, harder dan 20 hV, ook per vierkante voet. A is het zogeheten dynamisch fractiologisch hulpquotiënt, dat bepaalt wanneer tijdens de rit de kansoprek gestabiliseerd wordt.
En als je minder dan 0,98790876 doornen aantreft tussen 0,25 en 0,5 inch, harder dan 20 hV, per vierkante voet gaan we de wortel uit een negatief getal trekken :wink: of krijgen we dan imaginaire lekke banden? :lol:

RJ
Zeer zeker krijg je dan een imaginaire lekke band! Wie kent er het "logisch beredeneerd moet de spanning nog wel goed zijn maar ik ga het toch even controleren want ik ben net door een doorntje heen gereden en nu denk ik dat hij lek is terwijl hij dat niet is" gevoel? Dat is dus die imaginaire lekke band. Maar er zit meer achter:
De formule is voor het krijgen van een lekke band, nu zitten er op de fiets twee banden. De kans dat ze lek raken is p * p. Daarmee kunnen we dus concluderen dat het fietsen over een weg met minder dan 0,98790876 doornen tussen 0,25 en 0,5 inch, harder dan 20 hV, per vierkante voet leidt tot het aangroeien van banden, immers het kwadraat van een imaginair getal is -1. Een -1 lekke band is heel. Ooit gedacht dat de productie van banden een chemisch proces was?
Edje schreef:Robertjan benik niet mee eens je hebt drie kansen ;-)
Je rijdt lek
je rijdt niet lek
je rijdt niet
Van één ding zijn we zeker: Je lek rijdt niet!