Berend schreef:
Weer terug van vakantie en heel blij met jullie antwoorden. Echter, mijn dilemma heeft zichzelf opgelost: de Cannondale is tijdens mijn vakantie verkocht. Desalniettemin bedankt.

Ik weet niet of dit echt is opgelost is als je weet dat Cannondale ook een echte trekkingfiets met Rohloff-naaf in het programma heeft: de Touring Rohloff Ultra. Ik heb ook de afweging gemaakt ten opzichte van de Idworks en gekozen voor Cannondale. Ik rij er nu drie maanden op. Belangrijke overweging was dat ik en mijn vriendin goede ervaringen hebben met onze Cannondale racefietsen en mountainbikes. Met de een tot trekkingfiets omgebouwde Cannondale mountainbike ben ik van Lhasa naar Kathmandu gefietst en met mijn vriendin op eenzelfde fiets 1000 km door Canada met bepakking. De fietsen zijn erg betrouwbaar buiten wat gebroken spaken maar dat komt door het niet standaard Mavic wiel met slechts 20 spaken. De voorvork waar andere schrijvers aan twijfelen is juist uitstekend en voor mij misschien wel het belangrijkste argument om voor Cannondale te kiezen. Op normale vorken kun je namelijk eigenlijk geen low rider monteren. Daar is iets op gevonden door de low rider op het vooframe te monteren maar de tassen hangen dan heel hoog wat niet mooi is en de fiets topzwaar maakt. In de fatty vork van Cannondale kan zonder probleem een boutje gemonteerd worden zodat montage van een normale low rider mogelijk is. Verder vind ik de geheel gesloten maar lichte en onopvallende chainglider kettingkast die je voor de Cannondale kunt krijgen een sterk punt. Je hoeft dan echt nooit meer naar je ketting te kijken.
Ander voordeel van de Cannondale is de lagere prijs.