door
Wim » za 26 mei, 2007 08:49
Op een solofiets heb ik nooit problemen gehad, maar op de zwaar beladen tandem wel. Daar werden de velgen niet alleen heet, maar heel heet. Zo heet dat de binnenband het begaf. Dat kan gevaarlijk zijn. Maar zoals gezegd, mits je je hersens erbij houdt hoeven velgremmen op een solofiets geen probleem te zijn. Op een tandem moet je wat anders, maar ook dan zijn schijfremmen geen goed plan: ze worden te heet, en remmen dan niet meer. Voor een tandem is de enige goede oplossing de Arai sleeprem.
Op een solofiets zijn schijfremmen voor vakantiegebruik evenmin een goed idee. Ze zijn kwestbaar, en ze vereisen een heel stijve voorvork. Als je voorvering hebt gaat dat dus wel, maar als je een vaste voorvork wilt kun je geen mooi soepel verende lichte vork met liefst zelfs een gegoten vorkkroon nemen, maar zit je vast aan een heel stijve.
Wat zijn dan wel goede remmen voor een vakantiefiets? Gewone V brakes van het niveau Deore zijn eerlijk gezegd goed genoeg. Op onze tandem hadden we oude Shimano V brakes zonder parallellogram frutsels, maar wel met XT remgrepen, en daarmee kreeg ik die tandem met bagagekar prima tot stilstand. We hadden geen Arai sleeprem, dus bij lange afdalingen moesten we een paar keer stoppen om de velgen te laten afkoelen. Maar de remkracht van de V brakes was ruim voldoende. Wil je een racebocht gebruiken dan moet je ofwel andere remgrepen gebruiken, zoals de Dia Compe 287V, of de nieuwe van Tektro, of je gebruikt gewone racegrepen, maar dan met cantilevers. Er zijn dure cantilevers als van Paul, en goede goedkope van Tektro. Kortom, goede remmen hoeven niet duur te zijn. De remkracht wordt in de praktijk alleen beperkt door de wrijving van de band: wil je meer remkracht dan moet je eerst bredere banden monteren.
Het kan ook luxer. Er is niets op tegen veel geld uit te geven (al hoeft het niet), en dan krijg je best wat mooiers: Magura hydraulische velgremmen. De HS33 voor rechte sturen, en de oude HS66 (niet meer leverbaar, en nog slechtst af en toe op ebay te vinden) voor racebochten. Dit remt prachtig gedoseerd, en het is technisch gewoon erg fraai.
Dit is wat mij betreft het verhaal voor vakantiefietsen. Voor stadsfietsen ligt het natuurlijk anders (geef mij maar gewoon een onderhoudsvrije terugtraprem), net als voor race en audaxfietsen (denk aan zijoptrekremmen met langere of zelfs heel lange hoeven voor gebruik met spatborden en wat dikkere anden), of echte atb's voor echt spelen in de modder en zo (dan zou ik zeker kiezen voor schijfremmen). Met trommelremmen door de Ardennen is echter toch echt wat al te stoer.
Wim