Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke remmen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke remmen?

Spironski schreef:Dat is dus 89 km/u ?? Klopt je kilometerteller wel, of is die snelheid zonder bagage gehaald? Met bagage lukt het mij tot nu toe niet om sneller te gaan dan 72 km/u, en dan zit ik nog erg aerodynamisch gunstig op mijn fiets! Gewoon teveel luchtweerstand van mijn tassen, denk ik. Zonder tassen heb ik ook wel eens meer dan 80 km/u gehaald, ja. En dat zonder helm, overigens.
De wind kan dit verschil gemakkelijk verklaren. Windje 2 Bft tegen of mee maakt in een afdaling best verschil.
Even rekenen met mijn spreadsheet:
(diverse gegevens ingevoerd, o.a. 35 kg bagage)
Helling -15%
0 Bft wordt 75 km/u
2 Bft (2,5 m/s) tegen wordt 66 km/u
2 Bft mee wordt 84 km/u
Leon

Tja, er zijn natuurlijk altijd nuchtere verklaringen... :D

Gaan we het hier nou hebben wie het snelst naar beneden is gegaan? :o

Die 83 km/h van mijn vriendin was MET bepakking. Ze is een goed skieer, kent geen angst 8) voor snelheid of hoogte; misschien verklaart dat e.e.a. Ik durfde niet harder dan 78 en dat zal wel altijd mijn record blijven. Hoe tourrijders op hun lichte fietsjes >100 halen is mij een raadsel.

Anyway: voor veel wereld/europafietsers zullen snelheidsrecords wel geen issues zijn. Dus laten we maar weer teruggaan naar het onderwerp: Bremsen.
Hey,

Ik heb mijn fiets (die welgeteld 2 maanden oud is!) binnengedaan voor een onderhoud, dat binnen de garantie valt. Wel, mijn remblokjes waren blijkbaar al tot op het ijzer afgesleten!! Sinds er nieuwe opzitten, voel ik me al een stuk veiliger op de baan!

Blijven trappen tijdens het afdalen, doe ik sowieso altijd. Al is het om geen krampen in mijn bovenbenen te krijgen, als ik na een lange afdaling weer moet beginnen trappen!

Maar wat doe je eigenlijk als je remmen vreselijk piepen wanneer je ze inknijpt? (Dat probleem heb ik bij mijn oude fiets bij droog, koud weer.)


Greetz,
Vienna

Als jouw remmen zo snel slijten knijp je zeker te hard.

Voor een verklaring van piepende remmen ga je even googlen. Lees dan de 1e hit (http://www.m-gineering.nl/bijgeluid):

"Piepende remmen
Piepende remmen ontstaan door stickslip van de blokjes op de velg. Schuif een gummetje over tafel. Als je het schuin houdt en trekt glijdt het netjes, duw je dan bijt het zich voortdurend vast. Van invloed is dus de hoek die het remblokje met de velg maakt, en de wrijving tussen blokje en velg. Omdat de wrijving door vocht wordt beinvloed, is piepen soms afhankelijk van het weer. Controleer bij piepende remmen de afstelling van de blokjes (0.5-1mm toe-in is bij de meeste typen ideaal) en maak de velgen schoon. Probeer eventueel een ander merk blokje. Een andere rem (stijver of juist slapper) kan ook helpen."

willem.megens schreef:Als jouw remmen zo snel slijten knijp je zeker te hard.
Hahaha, hier moet ik hartelijk om lachen.
Ik denk eerder dat het komt door de origineel bij de fiets geleverde blokjes. Het komt vaak voor dat een bepaald merk graag blokjes levert die nogal snel slijten, vooral in de nattigheid.
Leon

Precies wat ik zeg, Leon: bij die slechte remblokjes moet je niet zo hard knijpen... :oops:

Even voor de duidelijkheid: 89 km/h was zonder bagage, 79 op de Wurzenpass was met bagage. Mijn fietskameraden verklaren me inderdaad voor gek en gaan gemiddeld zo'n 5-10km/h minder snel. Ik denk evenwel niet dat het verschil komt door de optimistische instelling van mijn fietscomputer, zij hadden op het einde van de dag altijd een hogere totaalafstand dan ik. Profiel van de helling in kwestie vind je hier.

Nu even terug naar het topic: Canti-remmen had ik in die tijd op mijn Giant Expedition uit 1992 staan. Ondertussen een upgrade doorgevoerd naar V-brakes en dat geeft, zeker met bepakking, een veel geruststellender gevoel als het echt steil wordt. Afentoe controleer ik wel of de velg niet te warm wordt, maar ik bekijk het als volgt: hoe minder je remt, hoe minder warm de boel wordt, dus rij maar voldoende vlot bergaf. :)

in mijn jonge onbezonnen jaren met een opgedofte city-bike (batavus trapper) verscheidene keren door de ardennen(BE + LUX) en zwarte woud (DU) gevlogen. Ik had destijds trommelremmen. Ik vraag me af hoe ik het heb overleefd, trommelremmen en lange afdalingen schijnen geen goede combi te zijn, wist ik veel op mn 16e :P
-> Remtechniek: Bergaf trap ik altijd mee, en als ik geen trapweerstand meer voel, rem ik bij.. dat was dus idd rond 75 km/u.. en idd licht pompend remmen (net zoals je met een auto bij glad weer doet) is/leek het beste.

Reden waarom ik dus dit forum helemaal kaal aan het lezen ben is dat ik zwaar loop te twijfelen tussen 2 bijna identieke fietsen, waar het verschil zit in de remsystemen:
#1 (trek x600 uit 2004) -> remspecificaties: Shimano BR-M515 mechanische remklauw (met koolstof blokjes) + shimano SM_RT6 160mm remschijf.
#2 (trek x500 uit 2007) -> remspecificaties: Shimano Deoro V-brakes

het viel mij dus op dat de 2007 trekkingbikes v-brakes hebben i.p.v. mechanische schijfrem in 2004, is dit geld besparing of zijn v-brakes beter??
Toen ik ging nalezen over de shimano schijfrem schrok ik me dood... de helft zegt dat ze prima werken, de andere helft zou ze nog geeneens gratis willen hebben (redenen: snelle slijtage, warmlopen, piepen, veel onderhoud).. dus mijn vertrouwen is een beetje weg, is dit terecht of onterecht? Het is voor mij ERG belangrijk om vertrouwen te hebben in mn remsysteem. Mn trommelremmen hebben me ALTIJD gestopt... nu is het dus de keus V-brakes of schijfremmen. Wat raden jullie aan/af ?

Het probleem met een schijfrem is dat eens er een klein slagje inzit, ze heel makkelijk piept. Ik zou niet voor een mechanische schijfrem gaan. De remblokjes zijn vrij duur en je moet de kabel net zoals bij v-brakes nog steeds aanspannen. Je kan dan beter voor v-brakes gaan, ze zijn lichter en je kunt als je op een lange toch gaat, altijd reserve meenemen, dat is niet zo met een schijfrem.

Deimor schreef:in mijn jonge onbezonnen jaren met een opgedofte city-bike (batavus trapper) verscheidene keren door de ardennen(BE + LUX) en zwarte woud (DU) gevlogen. Ik had destijds trommelremmen. Ik vraag me af hoe ik het heb overleefd, trommelremmen en lange afdalingen schijnen geen goede combi te zijn, wist ik veel op mn 16e :P
Zelfde hier, ook op m'n 16e met een boodschappenfiets door de Ardennen, Baraque Michel afgedaald richting Malmedy. Heerlijk :) Het stonk wel aardig, maar ach een beetje trommelrem kan daar wel tegen. (minder was dat het frame later die vakantie gebroken bleek te zijn)

De fiets die ik nu heb heeft ook trommelremmen. Bij langere afdalingen is een zelfgemaakt parachuutje uitklappen een uitkomst, de snelheid blijft dan stabiel zo ronde 50km/h en je hebt geen last meer van heetlopende remmen. Parachuutje is gemaakt van het doek van een ouwe paraplu waarvan het frame is verwijderd.
het viel mij dus op dat de 2007 trekkingbikes v-brakes hebben i.p.v. mechanische schijfrem in 2004, is dit geld besparing of zijn v-brakes beter??
Toen ik ging nalezen over de shimano schijfrem schrok ik me dood... de helft zegt dat ze prima werken, de andere helft zou ze nog geeneens gratis willen hebben (redenen: snelle slijtage, warmlopen, piepen, veel onderhoud).. dus mijn vertrouwen is een beetje weg, is dit terecht of onterecht? Het is voor mij ERG belangrijk om vertrouwen te hebben in mn remsysteem. Mn trommelremmen hebben me ALTIJD gestopt... nu is het dus de keus V-brakes of schijfremmen. Wat raden jullie aan/af ?
Zelf heb ik een hekel aan velgremmen want ze slijten veel te snel bij regen. Ik gebruik dezelfde fiets voor dagelijks gebruik, ook met slecht weer (15000km jaar rond) dus daar zit ik niet op te wachten. Bij afdalingen is het oppassen dat de banden niet te heet worden ivm klapband of loslatende plakkers.
Aan V-brakes heb ik nog meer een hekel dan aan hydrolische velgremmen. Bij die laatste kan je tenminste de blokjes makkelijk vervangen en is het onderhoud verder nihiel. Bij V-brakes zit ik altijd te klooien met afstellen en dat het ding na verloop van tijd aan één kant tegen de velg blijft hangen.

Schijfremmen kunnen een goede keuze zijn mits van goede kwaliteit, dus geen goedkope groepen. Ik raad iig aan om er een te kiezen waarbij iig de blokjes van 2 kanten op de schijf worden gedrukt. Shimano XT(R) schijnt goed te zijn, en Magura Luise en verder.
Verder afwegen of je mechanisch (kabelbediend) of hydrolisch wilt, ik zou hydrolisch kiezen, want dat brengt veel beter over, maar er zijn mensen die dat niet willen omdat ze bang zijn dat de leiding lek raakt in Verwegistan...

Schijfremmen achteraf laten monteren kost een hoop meer dan vooraf de fiets laten leveren met (in ieder geval) naven en vorken waarop ze bevestigd kunnen worden.

@ s0lar:
Oke, remschoentje voor discbrake à 15 euro ongeveer... ik weet idd alleen niet hoe lang je ermee doet. de vervangbaarheid is idd wel een issue, low tech helpt dan wel.

@ welmers:
Tsja... ik ben dus ook nog geen fan van velgremmen, maar dat is onervarenheid (voornamelijk in zelf onderhouden en vervangen van die dingen, ik sleutel namelijk graag zelf aan mn fiets) 8) . Schijfremmen lijken mij beter voor de velg, en beter onder natte/vuile omstandigheden. Hydrolisch voor beide systemen is niet echt een optie aangezien mn budget 1000 euro is voor de fiets (rest van mn spaarcentjes heb ik nodig voor accesoires e.d.)... fiets #1 is 899, fiets #2 is 999.... verder ben ik nog (stiekem) aan het kijken naar een `Santos´ die dan rond de 1300 euro komt... maar dat mag eigenlijk niet, maar de kwaliteit lonkt wel :P

punt van fiets #1 is vooral dat er geen nokjes voor velgremmen in het frame zitten... Ik wil schijfremmen namelijk wel proberen, maar als schijfremmen mij tegenvallen, zit ik dus met een onbruikbaar frame. DAT is eigenlijk hetgene wat mij het meest doet twijfelen...

Deimor schreef:
punt van fiets #1 is vooral dat er geen nokjes voor velgremmen in het frame zitten... Ik wil schijfremmen namelijk wel proberen, maar als schijfremmen mij tegenvallen, zit ik dus met een onbruikbaar frame.
let er dan ook op dat de velgen geschikt zijn voor velgremmen

willem.megens schreef: Ik heb echt nog nooit van iemand persoonlijk gehoord dat velgen zo heet werden dat de banden er bij wijze van spreken van af vlogen. Broodje aap categorie, staat in hele oude boekjes over hele oude fietsen.
Iets voor de Mythbusters

Nou, ik heb zelfs met de juiste remtechniek toch wel eens mijn velgen zo heet gehad dat een natte vinger licht ging sissen. Dat kan nooit goed zijn voor je banden lijkt me. Ik hoef in elk geval niet verder uit te proberen....

Op een solofiets heb ik nooit problemen gehad, maar op de zwaar beladen tandem wel. Daar werden de velgen niet alleen heet, maar heel heet. Zo heet dat de binnenband het begaf. Dat kan gevaarlijk zijn. Maar zoals gezegd, mits je je hersens erbij houdt hoeven velgremmen op een solofiets geen probleem te zijn. Op een tandem moet je wat anders, maar ook dan zijn schijfremmen geen goed plan: ze worden te heet, en remmen dan niet meer. Voor een tandem is de enige goede oplossing de Arai sleeprem.
Op een solofiets zijn schijfremmen voor vakantiegebruik evenmin een goed idee. Ze zijn kwestbaar, en ze vereisen een heel stijve voorvork. Als je voorvering hebt gaat dat dus wel, maar als je een vaste voorvork wilt kun je geen mooi soepel verende lichte vork met liefst zelfs een gegoten vorkkroon nemen, maar zit je vast aan een heel stijve.
Wat zijn dan wel goede remmen voor een vakantiefiets? Gewone V brakes van het niveau Deore zijn eerlijk gezegd goed genoeg. Op onze tandem hadden we oude Shimano V brakes zonder parallellogram frutsels, maar wel met XT remgrepen, en daarmee kreeg ik die tandem met bagagekar prima tot stilstand. We hadden geen Arai sleeprem, dus bij lange afdalingen moesten we een paar keer stoppen om de velgen te laten afkoelen. Maar de remkracht van de V brakes was ruim voldoende. Wil je een racebocht gebruiken dan moet je ofwel andere remgrepen gebruiken, zoals de Dia Compe 287V, of de nieuwe van Tektro, of je gebruikt gewone racegrepen, maar dan met cantilevers. Er zijn dure cantilevers als van Paul, en goede goedkope van Tektro. Kortom, goede remmen hoeven niet duur te zijn. De remkracht wordt in de praktijk alleen beperkt door de wrijving van de band: wil je meer remkracht dan moet je eerst bredere banden monteren.
Het kan ook luxer. Er is niets op tegen veel geld uit te geven (al hoeft het niet), en dan krijg je best wat mooiers: Magura hydraulische velgremmen. De HS33 voor rechte sturen, en de oude HS66 (niet meer leverbaar, en nog slechtst af en toe op ebay te vinden) voor racebochten. Dit remt prachtig gedoseerd, en het is technisch gewoon erg fraai.
Dit is wat mij betreft het verhaal voor vakantiefietsen. Voor stadsfietsen ligt het natuurlijk anders (geef mij maar gewoon een onderhoudsvrije terugtraprem), net als voor race en audaxfietsen (denk aan zijoptrekremmen met langere of zelfs heel lange hoeven voor gebruik met spatborden en wat dikkere anden), of echte atb's voor echt spelen in de modder en zo (dan zou ik zeker kiezen voor schijfremmen). Met trommelremmen door de Ardennen is echter toch echt wat al te stoer.
Wim

Bedankt voor alle informatie... ik heb weer een boel bijgeleerd door het lezen van het forum.

schijfremmen worden het dus niet... en de opmerkingen over de X500 (de 2007 versie van de x600 maar dan zonder schijfremmen) zijn ook niet echt veel belovend...
Dusss... het gaat de Giant Expedition 2.0 of the Santos Alu 2.6 (deore) worden, van de week toch effe fietsen naar capelle a/d ijssel voor meer info en een proefritje

Groeten, Matthijs