Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "inrijden" Brooks zadel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

"inrijden" Brooks zadel

loesdirk schreef:Ik heb zelf een Brooks Flyer zadel ingereden en dat fietst lekker....behalve dat de zijkanten iets naar buiten zijn gaan staan. Na een flink stuk rijden irriteert dat behoorlijk aan de binnenkant van mijn dijbenen. Hebben er meer wereldfietsers last van? Helpt het dan om je zadel op te spannen? Of moet je meer kunstgrepen uithalen om de zijkanten naar elkaar toe te trekken?
kijk hier voor een oplossing: http://www.wallbike.com/content/butchering.htm

@Cubeman: Om het leer meteen in het begin wat soepeler te maken heb ik het zadel een paar keer voorbewerkt met een deegroller. Ik heb dus ook niet de 500-1000 kilometer zadel-hel gehad, maar reed eigenlijk vrijwel vanaf het begin lekker.

@loesdirk: heb ik (met een andere Brooks) ook ooit last van gehad. Ik heb de "flappen" bij stilstand een tijdje achter de zadelbrug gevouwen waardoor de randen wat naar binnen gingen. Daarna nooit meer last van gehad van schurende randen.

En wat ook wel wil helpen tijdens het inrijden is dat je al wat zitvlees hebt, dus niet aan het begin van een nieuw seizoen een nieuw leren zadel gaan inrijden.

Groetjes,
Frank

Als je last van de zijkanten van het zadel hebt zijn er twee mogelijkheden. De eerste is dat het tijd is het zadel wat op te spannen. De tweede is dat je eigenlijk een iets te breed zadel hebt voor je zitpositie (of zoals ik dikke dijen...). De Conquest is een maatje smaller dan de Flyer. De juiste breedte kiezen is en blijft altijd moeilijk omdat het zo hoogste persoonlijk is, en vooral afhangt van de onderlinge afstand van de zitbotjes (en dat is iets anders dan een dikke kont van het vet). Hoe hoger je stuur, hoe breder het zadel is een mooie regel, maar waar dat nu bij jou precies op uitkomt blijft moeilijk tevoren vast te stellen. Zelf heb ik een Conquest op mijn racefiets, en had ik een Flyer op de tandem met recht stuur. Mijn nieuwe solo vakantiefiets krijgt een (vrij hoog geplaatst) racestuur, maar of het de Conquest of de Flyer wordt, dat blijft afwachten tot ik op de fiets gereden heb.
Wim

Vandaag begonnen met m'n Flyer in te rijden (zo'n 40 km). Van te voren bovenkant iets ingevet en de onderkant ook maar (iets ruimer) meegenomen.

Het viel mee trouwens. Had het erger verwacht (gevoel "steen onder je kont"). Gleed alleen continue naar voren. Had dan ook een traject met veel kasseitjes, leek me wel handig voor het inrijden ;)
Maar wel wat gevoeligheid aan het eind van de rit (laatste 10 km of zo).

Fedor schreef:Vandaag begonnen met m'n Flyer in te rijden (zo'n 40 km).
Nog 460 km te gaan!

:oops:

GerdC schreef:
Fedor schreef:Vandaag begonnen met m'n Flyer in te rijden (zo'n 40 km).
Nog 460 km te gaan!
Volgende week dus ergens afgerond ;)

Heb sowieso nog een meerdaagse tocht in de planning deze maand dus dan moet ik wel kunnen zitten :P

Het valt heus wel mee bij zo'n Champion Flyer. Bovendien zijn de eerste kilometers het moeilijkst. Gewoon eerst heel veel kleine ritjes maken. Het is mooi weer, dus elke dag een uurtje doet wonderen.
Wim

Ik heb misschien een unieke smaak ofzo maar ik vond de champion flyer gelijk al lekker rijden, ik heb niets te klagen gehad :P

Ik heb niet veel andere brooks zadels geprobeerd, maar ik vond deze gelijk van het rek af al beter rijden dan alle gel zadels die ik ooit gehad heb :)

Eli

Aan loesdirk, over het naar buiten gaan staan van de zijkanten van het zadel:
Dat kan worden verholpen door de zijkanten naar elkaar toe te halen met een veter. Maak aan bijde kanten aan de onderkanten van het zadel een paar gaatjes, veter er door en aantrekken. Dat werkt heel goed en wordt vaker toegepast. Zie de volgende website met foto's:

http://www.wallbike.com/content/butchering.html

Om een leren zadel sneller in te rijden kan het volgende gedaan worden: zadel vochtig maken op zitvlak door natte doek (enige tijd in laten trekken) en dan rijden. Dat enkel malen herhalen.
Nog sneller: lak op achterkant zadel afschuren, leer goed natmaken zolas boven, een flink stuk rijden. Als zadel goed gevormd is met leerverf porieen dichten; drogen en met bv Aquaseal voor bergschoenen afwerken.
Werkt zeer snel en afdoende. Zie website:

http://www.billbostoncycles.com/brooks_pro.htm

Gebruik geen dun leervet of olie (zoals Sheldon Brown aanbeveelt); het zadel zakt dan op den duur te veel door!

Fedor schreef:Vandaag begonnen met m'n Flyer in te rijden (zo'n 40 km). Van te voren bovenkant iets ingevet en de onderkant ook maar (iets ruimer) meegenomen.

Het viel mee trouwens. Had het erger verwacht (gevoel "steen onder je kont"). Gleed alleen continue naar voren. Had dan ook een traject met veel kasseitjes, leek me wel handig voor het inrijden ;)
Maar wel wat gevoeligheid aan het eind van de rit (laatste 10 km of zo).
Lees hier naar mijn mening een nadeel van leren zadels, het wegglijden. Van dit zelfde euvel heb ik last bij gebruik van die zadelhoesjes. Omdat ik tijdens het fietsen nog wel eens de neiging heb de positie van mijn zitvlak te wijzigen op het zadel ervaar ik dat weg/terug glijden als irritant. Op die kunststoffen zadels heb ik daar geen last van. Dit naast het feit dat je die zadels van tijd tot tijd moet opspannen ter voorkoming van een banaanzadel. Leren zadels geven ook nog wel eens af, dus een recreatief tochtje met je nieuwe witte broek....niet doen dus. Maar sommigen zweren bij die zadels dus er zal wel iets goeds in schuilen.

Zeker wat goeds... want het bevalt iig een stuk beter dan m'n oude Terry zadel. 1e 100 km nu zonder een centje pijn :)

Wegglijden is ook al een stuk minder geworden trouwens.

Deze vraag is vast al vaker gesteld maar waarom wordt er gekozen voor een Brooks zadel (heb er zelf een op m'n stadsfiets)?

Is een koersbroek dan niet meer nodig? Zelf zit ik tijdens de fietsvakanties op een racezadel en geen centje pijn. Uiteraard wel een stukje "zeemleer" in de broek.

Waarom er wordt gekozen voor een Brooks zadel?

Allereerst omdat het er gewoon heel stoer uitziet, vooral op een moderne mountainbike... Heel mooi dat contrast! :wink:

Voor mij scheelde het ook een hele hoop pijn in mijn achterste, maar da's erg persoonlijk geloof ik: wielrenvrienden van me zweren bij hun mini-plasticzadels met grote gaten erin ter voorkoming van teveel druk op bepaalde delen. Ik vind dat juist weer vreselijk fietsen en krijg al na 30km pijn in m'n kont op zo'n ding... Ik heb wel altijd een fietsbroek met zeem aan.

Twee vraagjes voor andere Brooks-gebruikers:
1. Vinden jullie die Brooks-sleutel om het zadel op te spannen ook zo'n onding? Ik vind een steeksleutel veeeeel fijner!!!

2. Als ik een tijdje niet gefietst heb, staan er na een ritje groene cirkels op mijn broek waar de koperen nagels zitten. Hebben meer mensen daar last van?

Groeten,

Arjan

[quote="Spironski"]@Cubeman: Om het leer meteen in het begin wat soepeler te maken heb ik het zadel een paar keer voorbewerkt met een deegroller. Ik heb dus ook niet de 500-1000 kilometer zadel-hel gehad, maar reed eigenlijk vrijwel vanaf het begin lekker.

Heb net een nieuwe fiets, met brookszadel én geen zitvlees (nog) :cry: ......dus ben wel heel benieuwd naar die truc van je met de deegroller. Hoe doe je dat precies, hoe vaak , hoe lang enzv.... :D

Zonder trucs zitten ze ook snel prima hoor. Dat is wat Brooks zelf aanraadt.
W

Willem Jongman schreef:Zonder trucs zitten ze ook snel prima hoor. Dat is wat Brooks zelf aanraadt.
W
En wat is snel Willem..... Wil volgende week toch nog een beetje fietsplezier in de ardennen hebben 8)

Zo snel niet nee. Maar ook zonder dat ze ingereden zijn zitten de meeste Brooks zadels best goed. Ik ben ook wel eens zonder grote problemen op vakantie gegaan met een Brooks die nog nauwelijks was ingereden. Het hangt wel een beetje van het zadel af. De Champion Flyer en B17 hebben dunner leer dan de Conquest/Countess en Team Professional, en zijn dus makkelijker in te rijden, maar zakken ook weer sneller uit. Dat laatste is ook het risico dat je neemt met "versnelde veroudering". In alle gevallen zou ik het zadel goed in de Proofide zetten, en daarna een oude broek aantrekken....
Wim

Willem Jongman schreef:Zo snel niet nee. Maar ook zonder dat ze ingereden zijn zitten de meeste Brooks zadels best goed. Ik ben ook wel eens zonder grote problemen op vakantie gegaan met een Brooks die nog nauwelijks was ingereden. Het hangt wel een beetje van het zadel af. De Champion Flyer en B17 hebben dunner leer dan de Conquest/Countess en Team Professional, en zijn dus makkelijker in te rijden, maar zakken ook weer sneller uit. Dat laatste is ook het risico dat je neemt met "versnelde veroudering". In alle gevallen zou ik het zadel goed in de Proofide zetten, en daarna een oude broek aantrekken....
Wim
Ik heb een proofide.....vond hem dit weekend gelijk beter zitten dan mijn gelzadel. Had wel last van mijn zitbotjes daarna. Och weet ik gelijk waar die zitten :D