Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Regenpak - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Regenpak

Beste allen,

Interessant om te horen hoe sommigen zweren bij "ademende" materialen, en anderen juist niet.
Nu is het woord "ademend" uiteraard niet juist. Ademen heeft te maken met zuurstof, longen, verversing van de lucht, enz.
Natuurkundig gezien hebben we het hier over "diffusie". Nu heb ik helaas geen natuurkundelessen genoten (wegens omstandigheden slechts brugklasniveau), maar diegenen die dat wel hebben snappen nu wel dat het om verschillende omstandigheden (zoals temperatuur, spanning, luchtvochtigheid, damp vs. vloeibaar) gaat.
Kijk op de site van Klättermusen voor meer informatie hierover (en reclame voor hun kleding).
Wat in het kort erg belangrijk is, is om de transpiratie onder deze jassen (en broeken) te laten verdampen. Dit gebeurt door de functionele shirts. En katoen is een materiaal wat hierin niet thuishoort, omdat het drijfnat wordt als het de verdamping niet aankan. De kunststoffen shirts drogen snel waardoor ze de verdamping bij/na een flinke inspanning weer snel kunnen oppakken.

Hieronder wat uitleg over jassen (verbeter me a.u.b. als ik ergens fout zit!):
De mate waarin dit proces kan optreden wordt niet gelimiteerd door de mogelijk te gebruiken materialen, maar door neveneffecten van de processen die zich voltrekken tijdens het dragen van de kleding.

Wat bedoel ik?
Welnu. Ieder mens produceert vetten en andere stoffen die vrijkomen (de nek is een bij waterdichte jassen beruchte plek). Die lossen de gebruikte lijmsoorten langzaam op. Hierdoor delamineren de stoffen, en wordt de functie van het jack dus gelimiteerd.

O.a. om dit te voorkómen gebruikt Gore (van Gore-Tex, Gore Windstopper, enz.) een extra laagje PU op het ePTFE (het werkelijke "Gore-Tex"). Deze laag moet ook geplakt worden. Je hebt dus te maken met extra lijmpunten én een extra laag in de jas (een laag die je niet ziet).
Dit hindert dus het proces van diffusie in enige mate.

Bij eVent (even puur uitleg, geen reclame) hebben ze een manier verzonnen om dit laagje weg te kunnen laten, en tóch het materiaal te behoeden voor de lichaamsvetten e.d. Hierdoor merk je dus een wezenlijk verschil tussen Gore-Tex Paclite (wat het beste "ademt" van alle Gore-Tex'en) en eVent. Dit in het voordeel van eVent

Hier heb ik het nu over de materialen waarbij het diffusie-proces het meest optimale kan optreden, maar er zijn zoveel meer materialen met ieder hun eigen naam en achtergrond.

Waar het om gaat is het combineren van een functioneel ondershirt met een jas met het juiste materiaal (en de juiste uitvoering, pasvorm, maat, evt. uiterlijk en kleur, enz.) voor het gebruik wat je ermee wenst te doen.

Waarschijnlijk werkt het voor de meesten niet altijd voldoende, en vandaar dat dus de soft-shells zo populair zijn hedendaags.

Hi RJ,

aardig uitgbereid verhaal. Maar het enige wat ik mis in je verhaal dat al deze "ademende" stoffen alleen goe werken bij de juiste omstandigeheden (dus huminity, wind, temp. ed) en dat erg veel van de genoemde stoffen ook erg afhankelijk zijn van hun gast materiaal (ik denk dan aan een lichting mountaingide jacks die harstikke lek waren door verkeerde buitenstof...). Las net iets over een nieuwe coating van Fjall een die met de temperatuur meegaat wat betreft ontwaseming, bij koude zouden de porien moeten sluiten oid... (hydratic iq)

Bas

- That's a great computer you have there; have you considered how it would work as a BSD machine?-

Robertjan, volgens mij is het niet het shirt dat je zweet doet verdampen, maar is het je eigen lichaamswarmte, dat is per slot van rekening ook de functie van zweten.
Daarom ook is katoen minder geschikt (hoewel ik in de hitte heel goed met een katoenen t-shirt kan fietsen, niets aan de hand), omdat het nat wordt en het afkoelen dus doorgaat, ook als dit ongewenst is. Zogenaamde zweethemden geven je zweet beter door en voelen daardoor minder koud aan (wat dus volgens mij in de hitte een nadeel is).

Ik ben het ook niet met je eens dat het niet uitmaakt welk materiaal je gebruikt ("De mate waarin dit proces kan optreden wordt niet gelimiteerd door de mogelijk te gebruiken materialen"). Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een goed materiaal (en dus helaas vaak duurder, als eVent of Goretex) je wel degelijk droger houden dan de goedkopere alternatieven. Diverse tests onderbouwen dit ook.

Wat je verder volgens mij met je hele verhaal wil zeggen is dat het belangrijk is om onder een "ademend" regenjack ook "zweetdoorgevende" onderkleding te dragen. En daarmee kan ik het helemaal eens zijn. De twee lagen moeten elkaar versterken, niet tegenwerken.
Robertjan schreef:Natuurkundig gezien hebben we het hier over "diffusie".
.... dat het om verschillende omstandigheden (zoals temperatuur, spanning, luchtvochtigheid, damp vs. vloeibaar) gaat.
Bas,

Volgens mij staat hier uitgelegd dat de mate van functioneren afhankelijk is van verschillende omstandigheden. Sorry dat ik het gewoon in het Nederlands verwoord heb...

Van dat nieuwe materiaal van Fjällräven heb ik nog niets meegekregen. Ik ben op het moment meer bezig met overuren te draaien in Breda en BoZ...

Spironski,

Als je met ontbloot bovenlijf buiten zo hard mogelijk gaat rennen/fietsen, wordt je drijfnat van de transpiratie. In het begin niet (verdamping), maar ergens houdt dat op en wordt je dus inderdaad nat.
Om dit vocht d.m.v. diffusie naar buiten te laten verdwijnen, kun je een functioneel shirt dragen die (in een soort van trechtervorm) dat vocht wegtrekt van je huid. Inderdaad is het dan je eigen lichaamswarmte die het laat verdampen op het moment dat je weer wat rustiger rent/fietst.

Bij jassen kunnen de processen op zich technisch gezien wel voldoende 'ademend' gemaakt worden. Echter is de beperkende factor dus de stoffen die wij mensen uitscheiden, en waar die andere stoffen(chemische), die in de jassen zitten, niet zo goed tegen kunnen.


Sorry voor de onduidelijkheid van mijn vorige posting.

Ik heb altijd (en nog steeds) de voorkeur gegeven aan een goede poncho.
Voel ik me veel beter in, vrijër.
Als het echt hard regent en je moet nog ver, kan je dat ook combineren met een regenbroek.
Veel liever dan een regenpak.

Had deze topic nog niet gezien, anders had ik geen nieuwe geopend met ongeveer dezelfde vraag. Ik heb een agu kirin regenbroek en een agu secco light regenjasje. Het jasje voldoet prime voor als je overvallen wordt door regen maar ik zoek een jas die me tegelijk warm kan houden. Comfort is ook belangrijk. Ik dacht dus aan een goretex jas of iets soortgelijks http://decathlon.be/NL/jas-bionnassay-500-22599411/

Mijn regenbroek heb ik vorig jaar in de solden kunnen kopen. Ik doe ze niet graag aan voor een hele dag, heel de dag dat wrijven van die broek moeten horen, kan ik niet aan.

Ik zou dat toch gescheiden houden van elkaar. Isolatie en regenbescherming samen levert een wat warme "regen"jas op, die je bij normale tot warme temperaturen niet graag aantrekt.

Voor een regenjas kun je inderdaad denken aan een Gore-Tex, of bijvoorbeeld eVent. Dat zijn de 2 best-ademende materialen. Let erop dat iedere eVent-jas momenteel nagenoeg hetzelfde opgebouwd is (zijn allen 2-laags of 3-laags modellen, maar met dezelfde lijmlagen e.d.), maar er tussen Gore-Tex jassen nogal verschillen kunnen zitten ("Soft-Shell", PacLite, ProShell, enz...).

Wat betreft isolatie kun je het beste in laagjes werken. 2 dunne lagen is net zo warm als 1 dikkere, maar je kunt makkelijker variëren met 2 dunne lagen. Erg handig voor het fietsen is de stretch-fleece (zoals PowerStretch), zowel in broeken, in truitjes, in bodywarmers als ik vesten. Daar overheen kun je een gewone dunne fleece gebruiken.
Dan kun je dankzij de gewone fleece "netjes gekleed" in een restaurantje binnen (zit je niet met die aansluitende stretchfleece), comfortabel fietsen (door de stretchfleece aan te trekken), en als het erg koud is trek je beiden aan.

Mocht je een Gore-Tex te beperkt vinden "ademen", dan kun je als 2e isolerende laag ook denken aan een (iets isolerende) softshell. Als je een (redelijk) winddichte kiest doe je die makkelijker als windjack aan, maar ook als het nog niet heftig genoeg regent (de huidige omstandigheden buiten zijn ideaal voor een softshell). Ik kan me dan wel weer voorstellen dat omdat je zo vaak de softshell en zo weinig een regenjack aanhebt, je genoegen neemt met je huidige Agu (omdat je dat weer de aanschaf van een redelijk veel kostende jas scheelt)...

Ik doe steeds coolmax of merinowol aan. Ik draag liefst merinowol en de "gewone" merino truien werken voor mij ook goed als ik fiets. Daarenboven zien ze er nog normaal uit voor als ik eens ergens binnen kom.