Een paar jaar geleden heb ik het zelf ondervonden. Ik reed op de racefiets, botste frontaal tegen aan auto en klapte met mijn hoofd en schouder tegen de voorruit. Gelukkig droeg ik een helm (draag ik altijd tijdens het wielrennen). De helm ving de klap op en was in twee stukken gebroken. Mijn hoofd was nog heel. Als ik naga hoe hard dit eraan toe ging, moet ik er niet aan denken wat er was gebeurd als ik geen helm gedragen had.
Ik heb trouwens wel eens gelezen dat een goede helm juist wel moet breken bij een harde klap. Ik weet niet meer waarom dit was. Het lijkt mij dat de klap dan juist wel het best wordt opgevangen want als de helm te stevig en hard is(zo hard als beton), krijgt je hoofd alsnog een klap.
Overigens draag ik naar mijn werk geen helm. Tijdens de fietsvakanties soms wel maar als het erg warm is zet ik hem snel af.
Ik heb trouwens wel eens gelezen dat een goede helm juist wel moet breken bij een harde klap. Ik weet niet meer waarom dit was. Het lijkt mij dat de klap dan juist wel het best wordt opgevangen want als de helm te stevig en hard is(zo hard als beton), krijgt je hoofd alsnog een klap.
Overigens draag ik naar mijn werk geen helm. Tijdens de fietsvakanties soms wel maar als het erg warm is zet ik hem snel af.