door
robgru » di 03 mar, 2026 16:35
Ik rij al een tijd met die Continental Contact Urban draadband, gekozen vanwege de lagere rolweerstand gemeten volgens rolling resistance.com echter die meten alleen op een perfect glad oppervlak terwijl de weg dat niet is. Daarvoor met continental contact speed (slicks) ik wilde wat meer profiel. Nu is zoals de naam al zegt een band voor de bebouwde kom....
De banden bevallen prima en lijken meer grip te hebben dan de contact speed op asfalt, ze zijn ook goed slijtvast na nu 3000 km .
Alleen op een nat modderig bospad hebben ze duidelijk minder grip dan een all motion (die heeft wel meer en dieper profiel) heb ik geconstateerd omdat mijn tochtgenoot heel makkelijk door reed door de bagger op een bospad en ik niet, het velies van tractie noodzaakt tot afstappen dat is minder in een plas bagger.
Over het algemeen kan je stellen dat vouwbanden flexibeler zijn en daardoor meer zich voegen naar de ondergrond en ook beter veren. Ik heb nog niet geprobeerd op een rotsachtige ondergrond te rijden maar krijg daar de kans voor in de Vaucluse met de tocht van de vereniging alhoewel daar mtb banden aangeraden..ik rij daar naar toe op die Urbans en neem een Nobby Nix mee voor het voorwiel in de bagage. Ik rapporteer wel hoe dat gegaan is.
Poppink schreef: ↑di 03 mar, 2026 10:44
Ik heb gisteren eens wat gekeken en terug gekeken in mijn eigen ervaring.
Mijn conclusie is dat je vooral aandacht moet schenken aan de samenstelling van het rubber.
Het rubber zorgt voor kleefkracht aan de weg.
Dat gezegd hebbende; vervang je banden bijtijds. Het rubber van oudere banden verliest flexibiliteit en kleefkracht en wordt daarmee glad en gevaarlijk.
Dat non_fixie de Pasela ProTite van Panaracer aanraadt zegt vooral iets over de kunst van het lezen van de weg zoals hij en zijn vrouw die beheersen. De Pasela ProTite van Panaracer heeft namelijk vrij dunne wangen en die zijn best wel gevoelig als je door grof gesteente rijdt. Ik heb zelf inmiddels enige ervaring met het fietsen van Strade Militare in de Alpen en doe dat op mijn Poppink met de simpele Continental Contact. Gemiddeld 1 keer lek per 25.000 km
Mijn volgende setje wordt de Continental Contact Urban. Schijnt superieure te zijn wat betreft comfort en rolweerstand.
Realiseer je goed dat je de meeste kilometers in Nederland aflegt. Kies daarom een comfortabele band en als je het niet vertrouwt koop dan een setje andere banden er bij voor je fietsvakanties.
Waterafvoer is geen issue bij fietsbanden.
Tot zover mijn 2 centjes naast die van non-fixie gelegd.