Nee, dat ligt er maar net aan welke twee tandwielen je kiest. Het tandwiel wat aan de buitenkant van je Pinion versnellingsbak zit en het tandwiel wat op je achterwiel zit. Door daarmee te variëren kun je de eindoverbrenging aanpassen. Bij bijvoorbeeld Santos en Avaghon kun je die tandwielen zelf kiezen, bij ToutTerrain vast ook wel. Zo niet, even vragen aan je dealer. Bij Rohloff lekker zo licht mogelijk kiezen, bij Pinion zou ik zelf net iets lichter gaan dan de limiet van Rohloff, maar da's ook deels een persoonlijke keuze.peRiekele schreef: ↑zo 08 feb, 2026 22:06
Je eerste regel luidt: 'Als de keus bij de 12 blijft dan zou ik zou ik de Rohloff kiezen'. Maar zeg je in je laatste opmerking eigenlijk niet dat een de 1ste versnelling van de c12 (beduidend)? lager is dan de 1ste bij Rohloff? Mijn wielmaat is 29x2.0 en mijn banden worden Schwalbe marathon almotion 50-622.
Een Pinion 12 zou ik zelf niet adviseren op een vakantiefiets omdat ik de stappen tussen de versnellingen te groot vind. Lastig is wel om dat te merken in een plat Nederland zonder bagage. Juist met bagage in heuvel- en bergachtig buitenland zul je daar het verschil van merken.
Wanneer ik bijvoorbeeld wel een Pinion 12 zou adviseren:
- Als je er electronisch mee wil schakelen, dat kan voorzover ik weet met een Pinion 18 niet
- Met hulpmotor, die kan je helpen met trapondersteuning als je stappen tussen de versnellingen toch te groot zijn
- Op een fiets zonder bagage zoals bijvoorbeeld een woon-werkfiets of een mountainbike zonder bikepacking doel