Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets

Yasmin schreef:
wo 12 nov, 2025 17:09
Ik heb vandaag een rondje fietswinkels hier in de omgeving(Harderwijk) gefietst en gebeld en er is een winkel die fietsen verkoopt met rohlernaaf.
Rohloff naaf, Rohler is hoe idworx z'n Rohloff modellen noemt. Jan Janssen maakt er dan weer Rohnin van. Niet om je spelling te verbeteren overigens, maar anders mis je op marktplaats met het verkeerde trefwoord best een hoop opties (-:
Yasmin schreef:
wo 12 nov, 2025 17:09
Misschien komt er deze maand een tweedehands binnen,omdat de eigenaar een elektrische fiets wil en zodra dat zo is dan wordt er contact met me opgenomen. Die fiets is dan wel het dubbele wat ik in mijn hoofd heb, maar is 1,5 jaar oud en onderhouden bij een goede fietsenwinkel hier bijna om de hoek.
Klinkt als een prima optie. Met een beetje mazzel heb je dan nog net het vorige model, de Worldtraveller 'Classic'. Die is wat minder lomp dan het huidige model, en minder zwaar bovendien. Zou mijn voorkeur hebben boven het huidige model Worldtraveller, wat eigenlijk een hele zware degelijke e-bike is waar men dan alleen de motor en accu uit heeft gehaald ;)
Yasmin schreef:
wo 12 nov, 2025 17:09

Weten hier mensen in de buurt van Amersfoort, Zwolle, harderwijk, Apeldoorn winkels of een handelaar die betrouwbaar is die tweedehands fietsen met Rohler naaf verkopen?
Net buiten het omschreven zoekgebied, maar fiets eens langs bij Saint Christopher in Gorssel. Die heeft tegenwoordig best wat gebruikte fietsen die hij in opdracht van particulieren verkoopt.

Maar Kogadealers in een grotere straal langs gaan of iemand wat gebruikt, inruil of demo heeft staan kan zoals je gemerkt hebt ook succes opleveren. Als je er zelf langs gaat kan je misschien nog wat meer de gunfactor krijgen dan met een belronde ;)
O ja Rohloff naaf.

Dat gaf de fietsenwinkel inderdaad ook aan dat voor mij het eerdere model beter was van de Koga WT, omdat deze lichter is en ik gezien mijn gewicht( 57kg) geen fiets nodig had die 180 kg hoefde te dragen dus zijn advies was inderdaad ook om daar naar uit te kijken.

Verder had hij een hele uitleg over het verschil tussen derailleur en de rohloff naaf dat ik eigenlijk wel weet dat ik wel een fiets wil met rohloff naaf. Dat dit toch gewoon minder onderhoud is en in elk geval minder technisch onderhoud(denk ik) en dat klinkt voor mij wel erg fijn.

En dank je wel dan gaan we ook eens naar Gorssel.
Ik ga niet heel je bericht quoten, maar ik heb het gelezen. En ik zou, naast een Koga Worldtraveller, gaan proefrijden op een hybride tourfiets met derailleur van 15 kilo van eerder genoemde merken. Om het verschil te voelen. Een 2e hands reisfiets met Rohloff bij een goede fietsenwinkel gaat snel boven budget.
Op de website van een fietsmerk kan je dealers zoeken, en dan kijken wat goed aan te rijden is. Ik kom niet uit de beurt dus heb geen tips over wat een goede zaak is in de buurt.
Yasmin schreef:
wo 12 nov, 2025 17:09
Ik heb vandaag een rondje fietswinkels hier in de omgeving(Harderwijk) gefietst en gebeld en er is een winkel die fietsen verkoopt met rohlernaaf. En wel de Koga worldtraveler. Misschien komt er deze maand een tweedehands binnen,omdat de eigenaar een elektrische fiets wil en zodra dat zo is dan wordt er contact met me opgenomen. Die fiets is dan wel het dubbele wat ik in mijn hoofd heb, maar is 1,5 jaar oud en onderhouden bij een goede fietsenwinkel hier bijna om de hoek.
Dat is een hele mooie kans! Als de fiets ook echt voor jouw lichaamslengte/-bouw geschikt is, dan al je charme in de strijd gooien om wat van de prijs af te onderhandelen. :)
Net buiten het omschreven zoekgebied, maar fiets eens langs bij Saint Christopher in Gorssel. Die heeft tegenwoordig best wat gebruikte fietsen die hij in opdracht van particulieren verkoopt.
Is anders inderdaad zeker een goede optie, mooie zaak ook.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... et-rohloff

Wat vinden jullie van deze fiets?
Kan je iemand meenemen zodat je samen alles goed na kan kijken? Het lijkt op de foto's wel aardig in orde.

Je kan zien op de foto's dat die banden maar net passen, een beetje modder en het loopt aan, ik zou 1 maatje smaller monteren, maar Big Apples fietsen fijn dus ik kraak deze keuze niet af.
Hebben er ooit tassen aan die dragers gehangen?
Hoe oud is die fiets en kijk eens naar het serienummer van de Rohloff naaf.
Yasmin schreef:
do 13 nov, 2025 21:12
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... et-rohloff

Wat vinden jullie van deze fiets?
Lijkt me zeker een mooie en stevige fiets. Hij is wellicht niet van de nieuwste aan de Rohloff-schakelaar te zien. Helaas is er geen detailfoto van de Rohloffnaaf met daarop het serienummer, dan zou het makkelijk af te leiden zijn hoe oud de fiets precies is. Maar belangrijker dan de leeftijd is natuurlijk hoeveel km's hij achter de rug heeft (en hoeveel slijtage er dus is).

edit: - Poppink was me voor ivm serienummer :-) -
Goedemorgen,

Dank jullie wel. Ik heb de eigenaar net een bericht gestuurd en deze vragen aan hem gesteld.
RianGeenen schreef:
vr 14 nov, 2025 08:11
Kan je iemand meenemen zodat je samen alles goed na kan kijken?
Nee, helaas eigenlijk niet.
Leesvoer:
https://m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm

Iets kopen via Marktplaats is naar mijn beleving altijd een soort Man bijt hond aflevering, en er is altijd wat. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, kan zelfs heel leuk zijn.
RianGeenen schreef:
vr 14 nov, 2025 08:11
Je kan zien op de foto's dat die banden maar net passen, een beetje modder en het loopt aan, ik zou 1 maatje smaller monteren, maar Big Apples fietsen fijn dus ik kraak deze keuze niet af.
Als de fiets vaker modder ziet kun je beter naar noppen en zonder spatborden gaan rijden, en ook dat frameslot eraf schroeven ;)

50mm Big Apple gaat prima op zo'n Signature, ze vallen ook niet zo gek breed op de vaak relatief smalle velgremvelgen. Wel je spatborden aanpassen aan de bandbreedte, spatborden zijn als er smallere banden op gezeten hebben vaak niet breed genoeg om plaats te bieden aan bredere banden.

En opletten dat er een starre vork en geen Feathershock of verende vork in zo'n Signature zit trouwens. Met verend en Feathershock kun je een brede band voorop wel vergeten om dat die vorken de ruimte daar niet voor bieden.

Het eerste generatie 28" Signature frame zonder sliding dropouts heeft ook achterop minder ruimte voor brede banden, maar dan heeft een Rohloff exemplaar ook een losse kettingspanner en geen volledig gesloten kettingkast.

De 26 inch modellen zijn makkelijker voor brede banden, dat past bij zo'n 26 inch Koga vakantiefiets altijd wel.
Aniphys schreef:
vr 14 nov, 2025 09:19
Maar belangrijker dan de leeftijd is natuurlijk hoeveel km's hij achter de rug heeft (en hoeveel slijtage er dus is).
En nog belangrijker dan leeftijd en kilometers is het onderhoud wat een fiets gehad heeft (-: Sommigen denken dat een fiets met Rohloff onderhoudsvrij is, ga maar eens kijken wat voor gebakjes er binnen komen rollen bij de diverse specialisten als ze na jaren zonder onderhoud vol rare geluiden zitten... Dan ben je als monteur blij als een fiets door een fatsoenlijk fietsenmerk in elkaar is gezet en niet alles droog op elkaar zoals bij bijvoorbeeld een Gudereit ofzo.

Doe mij maar een fiets met 80.000km die in het jaarlijks onderhoud ondertussen al twee nieuwe velgen verder is in plaats van een fiets van 20.000km die nooit onderhoud heeft gehad.
1) . Jazeker, die zijn regelmatig gebruikt. De lak van Tubus dragers slijt er echter door de tasklemmen dusdanig snel af dat er na demontage van de dragers even een spuitbusje zwart overheen is gegaan. Periodiek dat even doen zorgt dat ze niet doorroesten.

2. het serienummer van de Rohloff naaf begint met 130, gevolgd door nog drie cijfers die ik gelukkig niet uit m'n hoofd weet. Wat de fiets uit 2010 zou maken.

3. Zowel de vorige eigenaar als ik hebben zonder kilometerteller gereden, maar ga uit van zo'n 15.000 tot 20.000. De fiets is ook gewoon gebruikt en geen exemplaar in nieuwstaat die alleen met zonnig weer boven de 20 graden buiten kwam. Maar geen scheuren, deuken, versleten velgen of andere rariteiten. En recent weer helemaal in orde gemaakt voor onze vakanties.

Mocht je de fiets willen uitproberen, eventueel zelfs met je geplande bagagegewicht... neem 'm vooral een paar uur mee en ga hier lekker de omgeving verkennen.
Jurr schreef:
vr 14 nov, 2025 11:28


En nog belangrijker dan leeftijd en kilometers is het onderhoud wat een fiets gehad heeft (-: Sommigen denken dat een fiets met Rohloff onderhoudsvrij is, ga maar eens kijken wat voor gebakjes er binnen komen rollen bij de diverse specialisten als ze na jaren zonder onderhoud vol rare geluiden zitten... Dan ben je als monteur blij als een fiets door een fatsoenlijk fietsenmerk in elkaar is gezet en niet alles droog op elkaar zoals bij bijvoorbeeld een Gudereit ofzo.

Doe mij maar een fiets met 80.000km die in het jaarlijks onderhoud ondertussen al twee nieuwe velgen verder is in plaats van een fiets van 20.000km die nooit onderhoud heeft gehad.
Ja toen ik begreep dat een Rohloff lang meeging, maakte ik eerder ook de denkfout dat er weinig onderhoud nodig is. Gisteren lang met fietsenwinkel staan praten, die fietsen met rohloffnaaf niet verkoopt, maar wel alle tijd nam om me van alles en nog wat uit te leggen en o.a. dus ook over onderhoud van de Rohloff naaf en dat de olie ze na iedere 5000 km of ieder jaar ververst moet worden. Het zal ongetwijfeld standaard informatie zijn, maar ik zal er zelf zo 1,2,3 niet aan hebben gedacht.
Hallo Yasmin,

Ik zie dit net, met de beste onderdelen, en alles in nieuwstaat. Veel betere verlichting en weer de beste velgremmen. En goedkoper :-)

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ff-maat-52

groet, Stef.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -6-rohloff

Ik weet niet of deze fiets groot genoeg is. Lijkt kleiner dan ie is, vanwege 26 inch wielen. Dit is echt een van de meest solide fietsen die er is. Geen naafdynamo.
Kijk nou es!
Alles wat op het frame zit is nieuw, behalve de voordrager. Maar wel NIEUWE ROHLOFF IN NIEUW WIEL GESPAAKT (kost meer dan de richtprijs van wat ze wil hebben voor de hele fiets) en al het andere.
Met VOLLEDIGE NIEUWE ORTLIEB TASSENSET, nieuwe extra set SCHWALBE MONDIAL BANDEN MET BINNENBANDEN, extra ketting, tandwielen, thermosflessen etc. etc. etc. !! En volgens mij (moeilijk te zien) zit er ook een son naafdynamo in het voorwiel.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
"mijn Avaghon s 26 te koop met heel veel extra's.
Fiets is kant en klaar voor wereld reis en opgebouwd met het volgende.
Avaghon s 26 frame maat 57
Rohloff nieuw met rekening
Komplete set ortlieb tassen
Chris king balhoofd lagers.
Xtr remmen
Ryde Andra velgen.
Titanium achterdrager!
Tubus voordrager.
Saint platform pedalen.
Volledige reserve set Schwalbe Mondial banden met set binnenbanden.
Reserve set tandwielen extra braad 3 mm
Kmc e 101 ketting.
Reserve olie Rohloff, reserve spaken
Etc etc.
Voor een redelijk bod mag de fiets naar een nieuwe avontuur.
P.s. alle onderdelen op de fiets zijn Splinter nieuw met uitzondering van de tubus voordrager.
De Rohloff is ook splinternieuw en door Ernie frieke ingespaakt. (Voor de kenners)
Dit is een no nonsens fiets met de degelijkste onderdelen."
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Richtprijs: 1500. (Het achterwiel met naaf heeft meer gekost.)

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... et-avaghon
Hoe kan een nieuw wiel met Rohloff en zonder naafdynamo duurder zijn dan 1500 euro? Is de inflatie op wielprijzen zo hoog?
Dank voor je interesse, Stelvio en goede vraag. Zoals je kan lezen is het wiel met de nieuwe Rohloff naaf ingevlochten door een gerenommeerde wielvlechter en de kosten daarvan had ik ook "in consideration" genomen. Maar fijn dat je op mijn suggestie aan de topicstarter reageert.
Of heb jij de indruk Stelvio dat dit een dure deal is? :-)
Ik heb zelf ook een Avaghon 26 inch (naast een andere Avaghon). Het is inderdaad een zeer degelijke fiets. De fiets heeft veel fietsavonturen over zeer slechte wegen moeiteloos doorstaan. Een goede tip dus! Ik had alleen geen idee dat een wiel zo duur zou zijn.