Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vork smeren - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vork smeren

En als je die plastic kap bovenop de vorkpoten losmaakt, kan dat? Komen er dan boutjes tevoorschijn?
Of kan je de seals voorzichtig omhoog duwen/trekken/haken met behulp van een botte schroevendraaier of haak ofzo?

Een nieuwe kost om en nabij 70 euro, en vaak is er weinig eer aan te behalen.
Shrek schreef:
zo 12 okt, 2025 17:22
Op electrische fietsen worden meestal goedkope elastomeervorken vorken gemonteerd die vooral gewicht en speling toevoegen.
ik hoop dat dit antwoord je niet teleurstelt, maar zo'n vork met elastomeer ("kunstrubber") doet niet zoveel. Probeer hem maar eens in te drukken met je volle gewicht.
Je kunt de elastomeren eventueel vervangen door nieuwe. Of door een op maat gezaagde stok. Dan heb je gewoon weer een vast vork,
RianGeenen schreef:
ma 13 okt, 2025 15:32
En als je die plastic kap bovenop de vorkpoten losmaakt, kan dat? Komen er dan boutjes tevoorschijn?
Of kan je de seals voorzichtig omhoog duwen/trekken/haken met behulp van een botte schroevendraaier of haak ofzo?

Een nieuwe kost om en nabij 70 euro, en vaak is er weinig eer aan te behalen.
Ik heb het rubber ingedrukt zodat er ruimte onstaat er olie in te laten lopen, daarna heb ik het rubber omhoog proberen te halen waar ik constateerde dat de buis verdwijnt in de binnenkant van de vork, dus daar kom ik nooit bij.
HenkS schreef:
ma 13 okt, 2025 15:34
Shrek schreef:
zo 12 okt, 2025 17:22
Op electrische fietsen worden meestal goedkope elastomeervorken vorken gemonteerd die vooral gewicht en speling toevoegen.
ik hoop dat dit antwoord je niet teleurstelt, maar zo'n vork met elastomeer ("kunstrubber") doet niet zoveel. Probeer hem maar eens in te drukken met je volle gewicht.
Je kunt de elastomeren eventueel vervangen door nieuwe. Of door een op maat gezaagde stok. Dan heb je gewoon weer een vast vork,
De vork veert prima, ik fiets altijd met een losse vorkvering. Een vaste vork is tegenwoordig voor mij uitgesloten.
Ik weet niet anders dan dat er op dit forum altijd met een zekere afkeuring op vragen over geveerde voorvorken wordt gereageerd. Mijn eerste vraag hier, in 2010, over een voorvork voor de Great Divide route in de VS, kreeg alleen een sarcastische commentaar van de forum-goeroe van die tijd, Marten Gerritsen. Hij reageerde totaal niet op de gestelde vraag.

Ik heb me daar weinig van aangetrokken en rijd lange toertochten van duizenden kilometers vrijwel altijd op een MTB met voorvering (die je op 'lockout' kunt zetten bij langere beklimmingen). De voorvering is een zegen voor handen, polsen en armen. Het geringe meergewicht neem ik graag op de koop toe.
Ook vorken met elastomeervering dempen trillingen en schokken aanzienlijk. Hoe diep een vork inveert bij indrukken met je volle gewicht is nauwelijks relevant.
Plastic kappen aan de boven kant er af wippen, op de poten zie je dan kunststof doppen, die er voorzichtig met een tang afdraaien, dan het stuur naar beneden duwen, dan komen een paar roestige veren uit de gaten, die schoon maken, dik insmeren met vet, er weer in en de boel weer dicht
Mr. Z schreef:
ma 13 okt, 2025 23:49
Plastic kappen aan de boven kant er af wippen, op de poten zie je dan kunststof doppen, die er voorzichtig met een tang afdraaien, dan het stuur naar beneden duwen, dan komen een paar roestige veren uit de gaten, die schoon maken, dik insmeren met vet, er weer in en de boel weer dicht
Ik heb de kunststof doppen, de rubbers die de stang naar binnen begeleiden en troep tegenhoudt, omhoog gewipt om te onderzoeken hoe ik ín de vorkbuizen kan komen. Maar de buizen verdwijnen naadloos in de rest van de vork. Er is verder geen mogelijkheid om iets los te schroeven, dus daar kom ik niet bij, Daarom heb ik motorolie in de doppen laten lopen zodat de buis iig goed gesmeerd is, misschien loopt de olie in de loop van de tijd naar beneden en verdwijnt het piepje, dat zou mooi zijn.
Jonathan Joustra schreef:
di 14 okt, 2025 10:53
Mr. Z schreef:
Ik heb de kunststof doppen, de rubbers die de stang naar binnen begeleiden en troep tegenhoudt, omhoog gewipt om te onderzoeken hoe ik ín de vorkbuizen kan komen. Maar de buizen verdwijnen naadloos in de rest van de vork. Er is verder geen mogelijkheid om iets los te schroeven, dus daar kom ik niet bij, Daarom heb ik motorolie in de doppen laten lopen zodat de buis iig goed gesmeerd is, misschien loopt de olie in de loop van de tijd naar beneden en verdwijnt het piepje, dat zou mooi zijn.
Een voorvork onderhouden gaat de gemiddelde huis tuin en keuken sleutelaar blijkbaar als snel boven de pet. Hopelijk doet je olie zijn werk en anders zal je toch een fietsenmaker op moeten gaan zoeken.
Jonathan Joustra schreef:
di 14 okt, 2025 10:53
Mr. Z schreef:
Je moet boven op de poten kijken, waar de vork je frame in gaat, dus boven op de glimmende buizen, daar zit een veer in, waarschijnlijk verroest, als je die er uit hebt fiets even op zijn kop zetten zodat het water wat in de vork zit er uit kan lopen