Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleiner verzet derailleur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kleiner verzet derailleur

RealRedHair schreef:
vr 29 aug, 2025 22:40
Op mijn lichte carbon gravelbike 29" zit nu:
...
Op mijn zwaardere mountainbike 29":
...
Wil met gravelbike nu licht bepakt (zonder tent/kookspullen) in de bergen langere tocht gaan maken.
...
Waarom ga je niet met de mtb op pad? Een paar tassen eraan hangen en gaan met die banaan. Dan hoef je de gravelbike niet aan te passen. Dat scheelt geld en vooral gedoe.

Ik ben zelf ook met een mtb met vergelijkbare opzet door de bergen getrokken, zonder kampeer- en kookspullen (hotelletjes, berghutten, airbnb).. Dat ging prima, zowel onverhard als stukken asfalt. Je zit dan soms wat langer rechtop, maar er is nu eenmaal geen fiets die perfect is voor alle omstandigheden.
Pierre Noiret schreef:
za 30 aug, 2025 22:05
RianGeenen schreef:
za 30 aug, 2025 21:49
ThomasG schreef:
za 30 aug, 2025 16:38

Voor elektronische groepsets wel, voor mechanische groepsets niet dacht ik. De pull ratio voor weg/gravel vs. mtb derailleurs is anders volgens mij.
https://www.wolftoothcomponents.com/pro ... 8367738757
Je kan dus wel naar een mtb derailleur en cassette met deze oplossing.
Die heb ik nog ongebruikt liggen. Voor degene die interesse heeft...
Waarom heb je hem ongebruikt liggen en wil je hem kwijt?
stelvio73 schreef:
za 30 aug, 2025 22:27
RealRedHair schreef:
vr 29 aug, 2025 22:40
Op mijn lichte carbon gravelbike 29" zit nu:
...
Op mijn zwaardere mountainbike 29":
...
Wil met gravelbike nu licht bepakt (zonder tent/kookspullen) in de bergen langere tocht gaan maken.
...
Waarom ga je niet met de mtb op pad? Een paar tassen eraan hangen en gaan met die banaan. Dan hoef je de gravelbike niet aan te passen. Dat scheelt geld en vooral gedoe.

Ik ben zelf ook met een mtb met vergelijkbare opzet door de bergen getrokken, zonder kampeer- en kookspullen (hotelletjes, berghutten, airbnb).. Dat ging prima, zowel onverhard als stukken asfalt. Je zit dan soms wat langer rechtop, maar er is nu eenmaal geen fiets die perfect is voor alle omstandigheden.
Tuurlijk kan ik ook met m'n MTB op pad maar die is van staal en ik denk 3-4 kg zwaarder dan m'n carbon gravelbike. Ik dacht dat opbouwen niet zo ingewikkeld zou zijn. Er worden diverse gravelbikes aangeboden met MTB-achtige verzet dus heel gek lijkt het me niet.
RealRedHair schreef:
za 30 aug, 2025 22:58

Waarom heb je hem ongebruikt liggen en wil je hem kwijt?
Omdat ik van een 2 x11 project overga naar 1 x 12. Ik wil hem wel kwijt, zal kijken of ik hem nog kan vinden.
Edit: gevonden (Tanpan SH11).
En een licht gebruikte RD-M8000 GS achterderailleur, maar je zou een SGS moeten hebben.
Tuurlijk kan ik ook met m'n MTB op pad maar die is van staal en ik denk 3-4 kg zwaarder dan m'n carbon gravelbike. Ik dacht dat opbouwen niet zo ingewikkeld zou zijn. Er worden diverse gravelbikes aangeboden met MTB-achtige verzet dus heel gek lijkt het me niet.
meten is weten maar stel dat het 3 kg scheelt dat is op de totale massa fiets berijder bagage grofweg 3% dat is niet dramatisch en er is altijd gewicht te besparen op bagage en op de berijder (ken je bmi niet).
Ikzelf rij op een alu MTB 3x9 die weegt 12 kg met alle toevoegingen en ik kan zelf nog wel 3 kg kwijt....

En vergeet niet Steel is real! ik ken meerdere mensen die met stalen mtb frames uit de jaren 90 met 3x7 probleemloos mee naar Rome gefietst zijn. kijk ook eens naar https://biketory.nl/ is net heen en weer naar Albanië geweest.. 6100 km.https://biketory.nl/content/64/fietstoc ... alkan.html
De marketing van Bikepacking en carbon en 2 x 12 etc. etc. is gebakken lucht als het om langeafstand fietsen gaat. Als je grotere afstanden per dag wil afleggen dan is veel belangrijker vroeg op staan 6:00 en lang doorfietsen 7 uur met gemiddelde van 20 is 140 km. Kijk naar de gemiddelde snelheid van de ultra lange afstand fietsers bijvoorbeeld die ligt iets lager.

Een ander praktisch voordeel is dat als je opweg bent met zo'n oude fiets het pikrisico vrijwel nul is, niet onbelangrijk! bovendien staal kan altijd gerepareerd worden in het onwaarschijnlijke geval er wat mee gebeurt en vervoer in het vliegtuig is ook geen enkel probleem.

Bijlagen

Steel is real
Oude mannen die moeilijk met verandering om kunnen gaan zijn ook echt (dit is ook zelfspot)

Dus als je met een carbon 1x11 op reis wil, lekker doen. Je voegt met die tanpan iets toe wat stuk kan, en wat een fietsenmaker misschien niet begrijpt, dus het is wel handig om dan zelf je versnellingen af te kunnen stellen lijkt mij.
RealRedHair schreef:
za 30 aug, 2025 20:33
Poeh mensen ik had me niet gerealiseerd bij de aanschaf fiets dat ik deze beperkingen heb. :(

Feitelijk is er dus geen echte makkelijke en ondersteunde oplossing vanuit Shimano om echt lichter/breder verzet te krijgen (meer richting MTB) (met cassette 10/11-50/51 12x). Dan moet ik naaf, achterderailleur, cassette, ketting en voortandwiel vervangen lijkt het als ik het allemaal goed begrepen heb. Best dure verandering denk ik in totaal.
Er zijn een hoop opties genoemd die inderdaad niet de makkelijkste aanpassing zijn. Echter, de helemaal in het begin genoemde optie van een 11-46 cassette monteren (die zou kunnen werken met je huidige derailleur), heb je daar niet een voldoende licht verzet aan? Dan kom je op een verhouding van 36/46 = 0.78, dat zou met lichte bepakking toch voldoende moeten zijn?

Het ligt een beetje aan wat je wil fietsen, maar op verharde wegen en goed begaanbaar gravel moet je daar een heel eind mee komen. Ik fiets vergelijkbare tochten (met lange afstanden en moeie benen) met een 30/34 = 0.88, dat is zeker op verharde wegen al een prima verzet in de bergen met een licht bepakte fiets.
Dat inderdaad, en nogmaals, eventueel voor iets van €30 een cues 32t crankset erbij, 32/46=0,696..

Of ik zie iets over het hoofd hoor. Volgens mij wordt hier een probleem voorgesteld wat er niet is.

Tenzij! Het landschap dusdanig heftig steil en onverhard is, daar is vooralsnog geen antwoord op. Maar dan ga je vooral (ook) tegen andere problemen aanlopen met een gravelbike.
Alleen al de stap van een 11-42 naar een 11-46 maakt al een zeer merkbaar verschil met klimmen trouwens.