Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderhoud Rohloff-naaf (trapt door) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Onderhoud Rohloff-naaf (trapt door)

Begrijp ik het nu chronologisch goed dat je, nadat je voor het laatst bij de fietsenmaker bent geweest, 4 dagen in Duitsland hebt gefietst?

Dan zou ik zelf, of door de fietsenmaker, even goed kijken of alles goed gemonteerd is. Dat bedoelde ik te zeggen. Er kan iets verkeerd vastgezet zijn of los zijn getrilt. Ook dan mag je kritisch zijn naar de fietsenmaker.

Als de fietsenmaker vaker met Rohloff naven werkt kan hij/zij misschien beoordelen of dit een acceptabele inloop ratel is of een te heftige ratel.
Een nieuwe Rohloff naaf maakt doorgaans meer geluid dan een gebruikte. Het inlopen van de tandwielen kan enkele duizenden kilometers duren en kan per naaf wat verschillen en is het ergst in het 7e verzet, waarbij de meeste tandwielen in de
naaf gebruikt worden.

Met het vervangen van veel onderdelen kan het zijn dat dit proces van inlopen opnieuw plaatsvindt. Met plaatsing van een geheel nieuw binnenwerk is het eigenlijk een nieuwe naaf in een oude jas en zul je sowieso meer geluid hebben.

Of jouw geluid in die categorie te plaatsen is, is lastig te beoordelen digitaal van een afstand. En zal het beste beoordeeld kunnen worden door een fietsenwinkel die zowel nieuwe fietsen met Rohloff verkoopt als onderhoudt doet aan gebruikte fietsen.