Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afdalen met de de vakantiefiets (tips voor beginner?) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Afdalen met de de vakantiefiets (tips voor beginner?)

Sowieso is stoppen op een berg anders dan in een bocht waar ruimte is niet echt een goed idee, tenzij het niet anders kan natuurlijk. Je kan er helaas nooit van uitgaan dat andere weggebruikers jouw opmerken ook al is je fiets een kerstboom. en draag jij alle fluoriserende kleuren die je maar kan bedenken.
ErikB81 schreef:
do 07 aug, 2025 23:02
Dat 'meer voor remmen dan achter' is niet per se het het beste advies. Het is waar op een recht stuk, voor de bocht begint. Maar als je te snel een bocht in gaat, dan is de voorrem gebruiken het laatste wat je wil doen.
Is het laatste wat je moet doen.
Achterrem gedoseerd gebruiken in ieder geval zodanig dat dat wiel niet blokkeert. Staat het wiel stil kom je in een slip en kom je alsnog op het asfalt te liggen.
Ik ben een groot voorstander ben je links of rechts handig. Zet je voorrem op wat je bent. In een ongecontroleerde reactie zal je de rem van je links of rechts handig zijn het hardst inknijpen met gevolg dat de kans groter wordt dat dat wiel zal blokkeren.
Leer om gecontroleerd en, vooral, gedoceerd te remmen. Dan kun je de voorrem ook in bochten gebruiken. Aanvoelen wanneer het voorwiel gaat blokkeren vereist oefening (en in uitstekende staat verkerende remmen).
Als je dan ook nog eens een beetje een marge inbouwt kom je veilig en met plezier beneden.
Het klinkt misschien wat theoretisch maar het kan echt.

Groet,
Tom.
Even iets over het gebruik van de voorrem.
Ik zie vaak berichten over 'over de kop vliegen' bij gebruik van de voorrem.
Ik beschouw het als onzinverhalen.

Test zelf eens op een recht stuk droge weg.
Rem hard met de voorrem en vervolgens rem hard met de achterrem.
Wat merk je?
Voor remt heel goed en achter slipt de band over het wegdek.
Hoe komt dat?
Als je voor remt wordt de druk op het voorwiel groter en de wrijving met de weg wordt groter.
Je slipt niet en je kunt goed remmen.
Rem je achter dan wordt de druk op het achterwiel kleiner en het achterwiel slipt snel door.
Ik heb het zelf regelmatig bij onverwachte ontmoetingen op fietspaden. Achter slipt snel weg.
Als je dan in een bocht zit glijdt je achterwiel zijdelings weg.
De tolerantie bij de voorrem is veel groter.
Echter kom je met je voorwile in grit of los zand in een bocht en je remt hard dan glij je achter elkaar weg en het is bijna niet meer te controleren i.t.t. tot een achterwielslip.
Daarom: remmen voor de bocht en niet in de bocht.
Voor mij is er niets mooiers dan in een haarspeldbocht op het moment dat ik de bocht en de weg er achter kan overzien de remmen los te laten en de fiets te laten gaan.
Vroeger op snelheid, nu heel rustig aan. Ik wil graag gezond weer thuis komen.

O ja, dat over de kop slaan.
Dat lukt alleen als je voor hard remt en dan op een richel in de weg of op een andere rand stuit.
Pas dan ga je 'over de kop'.
Mij is het alleen nog maar een keer gelukt toen ik door een paaltje midden op een fietspad probeerde heen te rijden. Achter het circuit van Assen bij het Witterveld.
Poppink schreef:
vr 08 aug, 2025 12:57
Ach, eens in de zoveel tijd verschijnt er een ingezonden brief in de ANWB kampioen van iemand die voor het eerst met V-brakes / Magura's / schijfremmen reed en bij een noodstop OTB is gegaan :lol:
En voor die mensen heeft Bosch nu ABS ontwikkeld :lol:
En dat terwijl Shimano gewoon al 30 jaar een systeem heeft waarmee het onmogelijk is om je wielen te blokkeren (Rollerbrakes) :lol:

In the end is het (afdalen, remmen, sturen, klikpedalen etc) allemaal gewoon een kwestie van skills en dus van oefenen, oefenen, oefenen. En oefenen/leren doe je aan de uiterste rand van je comfort zone, niet door middenin je comfort zone over de Vennbahn* ** te bollen.

* Niks tegen de Vennbahn trouwens.

** Oké wel iets tegen de Vennbahn.
Poppink schreef:
vr 08 aug, 2025 12:57
Ik beschouw het als onzinverhalen.

O ja, dat over de kop slaan.
Dat lukt alleen als je voor hard remt en dan op een richel in de weg of op een andere rand stuit.
Pas dan ga je 'over de kop'.
Mij is het alleen nog maar een keer gelukt toen ik door een paaltje midden op een fietspad probeerde heen te rijden. Achter het circuit van Assen bij het Witterveld.
Ik beschouw dit als een onzinverhaal. Met goede remmen kan je gewoon je wiel blokkeren en ga je dus over de kop.

Een ervaren fietser zal dat niet zo snel overkomen. Maar een keer goed schrikken in combinatie met beperkte (afdaal)ervaring en het is gebeurd hoor