Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MTB Trek 4400 (2006): ombouwen tot trekking fiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

MTB Trek 4400 (2006): ombouwen tot trekking fiets?

Deze vork staat zelfs veel beter dan de originele :D
Mooi projectje met een heerlijk praktische fiets als resultaat.
tuanis schreef:
za 19 jul, 2025 08:47
Ben ook 1250 gram lichter! :D
Leuke thread om te volgen en moest ineens denken aan deze skewers, welke ook weer een paar grammen gaan schelen t.o.v. de gewone snelspanners en brengt wat meer ontmoediging mee voor potentiële dieven.

Ik heb mijn oude racefiets er ook van voorzien, een blauwe versie, omdat ik wat meer kleuraccenten wilde toepassen.
En ook voor als ik de tot sportieve stadsfiets omgebouwde racefiets ergens neerzet wanneer ik boodschappen ga doen, dat de wielen niet makkelijk losgemaakt kunnen worden.

Afbeelding
Hallo,

Welk type dacht je aan voor de spatborden? Heb wat rond gekeken maar twijfel of deze praktisch voor een vakantiefiets...maar zoek wel een simpele, minimalistische oplossing.

Dank alvast.
RianGeenen schreef:
vr 18 jul, 2025 10:09
De lengte van die vork is echt top!
Die banden zijn ook prima als je die mooi hebt kunnen overnemen.
Mocht je spatborden willen, dan zou ik er simpele klikspatborden opzetten. Een 26 inch mountainbike past, met de wielen eruit, makkelijk achterin een auto, met vaste lange spatborden maak je dat moeilijk.
RianGeenen schreef:
di 22 jul, 2025 09:03
In het kader van less is more:
https://www.rosebikes.nl/hebie-taipan-2 ... pe=42&sf=1
Bedankt, zoiets had ik idd in gedachten!
Ik stuur wel specifiek deze, als in, ik heb er meerdere geprobeerd, en deze zijn wat mij betreft erg goed. Als je pech hebt rammelt het achterspatbord tegen de bagagedrager, de meeste mensen gebruiken dit zonder dragers. Dan kan je wel wat afstellen of er wat tape tussen doen maar dan wordt het wel wat meer rommelen, ergens wil je dat niet.
Hallo,

Nu met een setje S. Marathon banden (15 Euro) en een rekje voor dat ik nog had liggen...ontbreken nog spatborden en een standaardje.
IMG_4553.JPG
IMG_4552.JPG
IMG_4551.JPG
IMG_4550.JPG
Leuk fietsje geworden hoor, complimenten!
Ja, mooi fietsje geworden, maar eh, die voordrager, zit die niet verkeerd om?
Misschien dat ie dan ook wat meer horizontaal komt?

Edit - foto toegevoegd van de Rose LR-1
IMG_0936.jpeg
Vreemd, bericht werd dubbel gepost.🤔
JanH schreef:
di 22 jul, 2025 21:39

IMG_0936.jpeg
Je zou idd zeggen dat ze andersom moeten maar dan heb ik geprobeerd en krijg ik niet voor mekaar. Dan zou ik hele lange busjes moeten gebruiken om de spanner vrij te houden.
Toch kan je op deze manier niks met de voordragers. Veel te scheef! Het moet zoals JanH terecht aangeeft. Maar gelukkig heb je voortassen meestal niet nodig. Ja, als je een wereldreis gaat maken of spullen van een meefietsend kind meezeult. Maar voor de meeste fietsreizen heb je aan achtertassen en een stuurtas/stuurrol/bikepackingspul genoeg.
'k Vind zo'n voordrager zonder verbinding tussen de linker- en rechterkant sowieso een dubieuze constructie. Tenzij montage aan zowel de binnenkant als de buitenkant van de voorvork, zoals prima opgelost bij een Tubus Duo voordrager, maar dan moet de vork aan de binnenkant van de vorkpoot daar wel de montagepunten voor hebben.

Dit ding hierboven te zien op de foto of iets soortgelijks is hartstikke leuk om de avontuurlijke ouder uit te hangen voor het schoolplein als je er dagelijks de kinderen mee ophaalt, maar als je er voor langere tijd flinke bagage aan gaat hangen kies dan voor fatsoenlijke dragers. Zowel voor als achter.

Een setje tweedehands Tubus dragers kost je op marktplaats de wereld niet, voor minder dan 100 euro ben je echt wel geslaagd. Tubus Tara of Tubus Ergo voorop en Tubus Logo of Cargo achterop. En die kunnen zo mee van fiets naar fiets naar fiets... Duik maar eens met flinke bepakking een willekeurige buitenlandse berg af met 50/60/70/80/90kmh en je weet waarom ik niet van die wiebeldragers op mijn fiets wil hebben maar zorg dat de bagage altijd fatsoenlijk vastzit aan een fatsoenlijke fiets met fatsoenlijke dragers in fatsoenlijke tassen.

Lang verhaal kort... je hebt nu een keurige vork gemonteerd in een frame wat vast prima gaat kunnen functioneren als vakantiefiets, maar maak het wel even af met een setje goede dragers. Tenzij je favoriete vakantielanden Flevoland, Friesland en Carpetland zijn... dan voldoet het vast nog wel even.
Jurr schreef:
wo 23 jul, 2025 10:15
Tenzij je favoriete vakantielanden Flevoland, Friesland en Carpetland zijn... dan voldoet het vast nog wel even.
Haha, bij een rolletje tapijt achterop moet je ook nog wel enig lef hebben :)

Hier trouwens op de meeste fietsen racktime, met wat minder zware belasting ook een prima optie. En die leveren tegenwoordig ook een frontit toegestaan tot 18kg. Mooie optie lijkt mij dat.
:wf_blue :arrow: :wf_blue :arrow: :wf_blue :arrow: :wf_blue :arrow:
Jurr schreef:
wo 23 jul, 2025 10:15
'k Vind zo'n voordrager zonder verbinding tussen de linker- en rechterkant sowieso een dubieuze constructie. Tenzij montage aan zowel de binnenkant als de buitenkant van de voorvork, zoals prima opgelost bij een Tubus Duo voordrager, maar dan moet de vork aan de binnenkant van de vorkpoot daar wel de montagepunten voor hebben.

Dit ding hierboven te zien op de foto of iets soortgelijks is hartstikke leuk om de avontuurlijke ouder uit te hangen voor het schoolplein als je er dagelijks de kinderen mee ophaalt, maar als je er voor langere tijd flinke bagage aan gaat hangen kies dan voor fatsoenlijke dragers. Zowel voor als achter.

Een setje tweedehands Tubus dragers kost je op marktplaats de wereld niet, voor minder dan 100 euro ben je echt wel geslaagd. Tubus Tara of Tubus Ergo voorop en Tubus Logo of Cargo achterop. En die kunnen zo mee van fiets naar fiets naar fiets... Duik maar eens met flinke bepakking een willekeurige buitenlandse berg af met 50/60/70/80/90kmh en je weet waarom ik niet van die wiebeldragers op mijn fiets wil hebben maar zorg dat de bagage altijd fatsoenlijk vastzit aan een fatsoenlijke fiets met fatsoenlijke dragers in fatsoenlijke tassen.

Lang verhaal kort... je hebt nu een keurige vork gemonteerd in een frame wat vast prima gaat kunnen functioneren als vakantiefiets, maar maak het wel even af met een setje goede dragers. Tenzij je favoriete vakantielanden Flevoland, Friesland en Carpetland zijn... dan voldoet het vast nog wel even.
Is jouw advies gebaseerd op eigen ervaring?

Ik heb vroeger met de -correct gemonteerde- Duo voordragers gefietst, inclusief vele duizenden kilometers onverhard, en de voordragers bleven goed zitten en de voorvork is nog heel. Ik zal wel enorme mazzel hebben gehad...
JanH schreef:
di 22 jul, 2025 21:39

IMG_0936.jpeg
Het rare is dat op dit plaatje de drager met de gravering 'L' aan de rechterkant zit.
Ik zou de linker en rechter omwisselen.
[/quote]

Ik heb vroeger met de -correct gemonteerde- Duo voordragers gefietst, inclusief vele duizenden kilometers onverhard, en de voordragers bleven goed zitten en de voorvork is nog heel. Ik zal wel enorme mazzel hebben gehad...
[/quote]

De Tubus Duo dragers hebben een bevestiging aan allebei de kanten van elke vorkpoot en zijn daardoor veel stabieler als die op de Trek. 4400. Daarvoor heb je zowel links als rechts op de vorkpoot schroefdraad nodig.
De dragers op de Trek hebben maar aan één kant van de vork een bevestigingsmogelijkheid. Dat hoeft geen probleem te zijn als je een beugel tussen de twee dragers hebt zoals de Tubus Tara of Ergo.
stelvio73 schreef:
wo 23 jul, 2025 10:54

Is jouw advies gebaseerd op eigen ervaring?
Uiteraard. Zoals ik wel meer verkeerde keuzes heb gemaakt waar ik graag anderen van wil laten profiteren. Die ervaringen delen is toch waarom wij met z'n allen op dit forum zitten neem ik aan? Anders kunnen we er net zo goed een slotje op hangen het aan tante A.I. overlaten.
stelvio73 schreef:
wo 23 jul, 2025 10:54

Oh begrijp me niet verkeerd, een Tubus Duo is prima. De 'tenzij' doelt daarop. Net als Racktime ook prima is overigens. Of de eigenmerkdragers van Santos tegenwoordig. Net als Surly, en Salsa ook prima dragers maken. Komen alleen wat minder voor op Marktplaats.

Maar tweedelige dragers aan alleen de buitenkant van een voorvork gemonteerd worden zonder een verbinding tussen beide dragers... die zou ik tegenwoordig lekker vermijden met flinke bagage en/of buitenlandgebruik. De ontwikkeling van de voordrager heeft immers niet stilgezeten.

Er zijn met de jaren heel veel dingen significant beter geworden, mijn advies is om daarvan te profiteren. En dat kan ook prima door bepaalde elementen daarvan te gebruiken op een klassieke 26 inch mountainbike die mede daardoor prima kan voldoen op fietsvakantie tot zelfs wereldreis.

En natuurlijk ging het allemaal ook toen je koe nog met een korte -OE- schreef en geen drempels had maar kuilen.
DaVinci schreef:
wo 23 jul, 2025 11:26
De Tubus Duo dragers hebben een bevestiging aan allebei de kanten van elke vorkpoot en zijn daardoor veel stabieler als die op de Trek. 4400. Daarvoor heb je zowel links als rechts op de vorkpoot schroefdraad nodig.
De dragers op de Trek hebben maar aan één kant van de vork een bevestigingsmogelijkheid. Dat hoeft geen probleem te zijn als je een beugel tussen de twee dragers hebt zoals de Tubus Tara of Ergo.
Jurr schreef:
wo 23 jul, 2025 11:36
Oh begrijp me niet verkeerd, een Tubus Duo is prima. De 'tenzij' doelt daarop. ... tweedelige dragers aan alleen de buitenkant van een voorvork gemonteerd worden zonder een verbinding tussen beide dragers... die zou ik tegenwoordig lekker vermijden met flinke bagage en/of buitenlandgebruik.
Aha, nu begrijp ik het. Dan concludeer ik dat een aan binnen- en buitenkant van de vork gemonteerde Duo niet bij voorbaat een slechte oplossing hoeft te zijn.