Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen bij 35C° - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsen bij 35C°

JohnB schreef:
do 26 jun, 2025 19:13
...westenwind...
Hoewel vrijwel elke fietser blij is met rugwind, is juist weer een zuchtje tegenwind met hoge temperaturen heel prettig. De rugwind compenseert de rijwind, en dat merk je (iig ik wel) aan de warmteontwikkeling in je lichaam. Ik voel dan echt een ‘warmtebubbel’ om me heen.

stelvio73 schreef: Is dat fietsen in de VS op elektriciteit of eigen kracht? Dat maakt namelijk ook uit.
Eigen kracht.
Ligt enigszins complexer, maar dat maakt in deze context niks uit.
Genoeg en goed advies in dit draadje.
Bij langdurig fietsen in hoge temperaturen is wellicht overnachten in een kamer met airconditioning een aanrader. Mijn ervaring is dat mijn lijf dan tijd heeft om te herstellen. Dat herstellen vind ik lastiger wanneer het 's nachts nog steeds hoog in de 20 graden is.
Niet op knetterkoud zetten uiteraard.
zoals iemand al noemde: ga juist dan fietsen. bij de fietsersbond is hier ook aandacht voor: 7 tips, waaronder 'het natuurlijke-ventilator-effect' !
https://www.fietsersbond.nl/onderweg/ti ... e45b5e7497
Zeer zeker vroeg vertrekken, het is nu toch klaar rond 5h,dus veilig en rond de 20°.
Ben je op bestemming rond middag en de klok is 2h voor op de zon, dus nog niet op zijn warmst.
Frisse, koele BB zoeken, of bij feuerwher, ook altijd welkom, die begrijpen dat.
Met al dat zweten : chips zout eten, en andere zouten bij drinken.

En in de kelder verstoppen.

Is ook een mooie fietsvakantie, bij mij was het in Frankrijk. Pastis in de kelder.
pitatwork schreef:
vr 27 jun, 2025 14:14
Met al dat zweten : chips zout eten
Chips = verzadigd vet = ongezond

Nou eet ik ook wel eens chips. Maar ik zal het niet als voedingsadvies geven.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... d-vet.aspx
stelvio73 schreef:
vr 27 jun, 2025 14:42
Chips = verzadigd vet = ongezond
Chips = vooral zonnebloemolie dus vooral onverzadigd vet.

Dat maakt chips nog niet gezond.

Maar bier drinken en chips eten na het fietsen is het beste dat er bestaat.
Met al die goede adviezen, die ik ter harte neem, en aansporingen om gewoon te gaan durf ik het bijna niet meer te zeggen :wink: maar na een goed nachtje slapen heb ik besloten om niét te gaan, ofwel: ik gá wel maar niet nú. Die fietsroute loopt niet weg, ik wacht liever op mijn eigen favoriete seizoenen (lente, herfst) dan dat ik straks ga zitten puffen in de hitte, daarvoor lijkt de route me ook te mooi. Die route is relatief kort, je fietst 'm in 7 dagen. Dat is anders dan de langere routes die ik gefietst heb, o.a. naar de Zwarte Zee en Istanbul. Een paar dagen heet heeft dan niet zo'n impact, je accepteert gewoon wat er op je pad komt en slaat je er wel doorheen. Maar een korte tocht maken en op voorhand weten dat daar 3 snikhete dagen tussen zitten (zie https://www.wetteronline.de/wetter/niedersachsen ...uiteindelijk zegt m'n gevoel dan duidelijk 'nee' (heeft even tijd gekost).
Iedereen veel fietsplezier gewenst!
Flix schreef:
vr 27 jun, 2025 00:53
JohnB schreef:
do 26 jun, 2025 19:13
...westenwind...
Hoewel vrijwel elke fietser blij is met rugwind, is juist weer een zuchtje tegenwind met hoge temperaturen heel prettig. De rugwind compenseert de rijwind, en dat merk je (iig ik wel) aan de warmteontwikkeling in je lichaam. Ik voel dan echt een ‘warmtebubbel’ om me heen.
Toch zul je als je op eigen kracht fietst ook meer inspanning moeten leveren (en dus meer warmte ontwikkelen) naarmate je meer tegenwind hebt. Of dat elkaar compenseert... Geen idee.
Geen idee hoe het theoretische model in elkaar zit; ik sprak simpelweg uit ervaring van dagen tot wekenlang fietsen met temperaturen van rond de 35°. Voor mij is het verschil in rug- en tegenwind enorm van hoe je je lichaamswarmte kwijt raakt.
Als je tijdens een afdaling een oven inrijdt dan is dat alleszins prettig. In dit geval bleef de hitte dus hangen in het dal, en ondanks dat je zou denken dat je door de rijwind af zou koelen (het enige wat ik deed is afremmen) was het dus net het tegenovergestelde.

Goeie beslissing overigens, die route loopt niet weg en nu heb je iets om naar uit te kijken.