Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Efficiency - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Efficiency

math schreef:
do 26 jun, 2025 22:25

Het ligt anders bij versnellen en vertragen. Dan telt het gewicht van de band dubbel.
Even een domme vraag (maar tegen iemand die math heet, durf ik wel dom te zijn): dat gewicht telt toch ook dubbel voor een lichtere band? Als ik de berekening maak (met rotatie-energie en kinetische energie) dan krijg ik dat het energieverschil bij een versnelling gewoon evenredig is met het verschil in massa. Er komt geen dubbel aan te pas. Het enige dubbel dat ik zie, is dat je rekening moet houden met voor- en achterwiel, dus met twee banden.
En een zwaarder wiel kost meer energie om op gang te komen maar rolt wel weer langer door dus geeft die energie ook weer terug
derdekeer schreef:
vr 27 jun, 2025 20:15
....Even een domme vraag (maar tegen iemand die math heet, durf ik wel dom te zijn): dat gewicht telt toch ook dubbel voor een lichtere band? Als ik de berekening maak (met rotatie-energie en kinetische energie) dan krijg ik dat het energieverschil bij een versnelling gewoon evenredig is met het verschil in massa.
Om uit te leggen wat ik bedoel met 'zwaardere band telt dubbel bij versnellen' kijk ik naar het energieplaatje en maak een onderscheid tussen de massa van de wielen, m, en de massa van rijder+fiets zonder de wielen, M.
Vanuit stilstand versneld naar een bepaalde voorwaartse snelheid v is de kinetische energie : Ekin = ½ (M+m) v²
De rotatie-energie van de wielen : Erot = ½ J (hoeksnelheid)²
De hoeksnelheid is gekoppeld aan de voorwaartse snelheid en de wielstraal R : hoeksnelheid = v/R
Het traagheidsmoment J is voor wielen waarbij de hoofdzaak van de massa op de velg zit bij benadering : J = m R²
Dit geeft samen : Ekin + Erot = ½ (M+m) v² + ½ m v²
Je ziet hier dat de wielen dus twee keer (½ m v²) in de energiesom bijdragen: één keer in de voorwaartse energie en één keer in de rotatie energie.
De wielen vragen dus de dubbele hoeveelheid energie om te versnellen vergeleken met de rest van de massa. Dat geldt vooral voor de banden, omdat de massa op een straal R zit, en veel minder voor bv. de cassette die dicht bij het draaipunt zit. Banden die samen een halve kilo zwaarder zijn, vergen net zoveel meer energie bij versnellen als een frame dat een héle kilo zwaarder is.

Ja, het geldt dus ook voor lichtere banden. Een halve kilo besparing in het somgewicht van de twee banden, heeft net zoveel effect als een hele kilo besparing op het gewicht van de rest van de fiets.
Lees ook eens iets over de fiets.
https://www.ietsoverdefiets.nl/4-beweging
math schreef:
za 28 jun, 2025 13:47
derdekeer schreef:
vr 27 jun, 2025 20:15
....Even een domme vraag (maar tegen iemand die math heet, durf ik wel dom te zijn): dat gewicht telt toch ook dubbel voor een lichtere band? Als ik de berekening maak (met rotatie-energie en kinetische energie) dan krijg ik dat het energieverschil bij een versnelling gewoon evenredig is met het verschil in massa.
Om uit te leggen wat ik bedoel met 'zwaardere band telt dubbel bij versnellen' kijk ik naar het energieplaatje en maak een onderscheid tussen de massa van de wielen, m, en de massa van rijder+fiets zonder de wielen, M.
Vanuit stilstand versneld naar een bepaalde voorwaartse snelheid v is de kinetische energie : Ekin = ½ (M+m) v²
De rotatie-energie van de wielen : Erot = ½ J (hoeksnelheid)²
De hoeksnelheid is gekoppeld aan de voorwaartse snelheid en de wielstraal R : hoeksnelheid = v/R
Het traagheidsmoment J is voor wielen waarbij de hoofdzaak van de massa op de velg zit bij benadering : J = m R²
Dit geeft samen : Ekin + Erot = ½ (M+m) v² + ½ m v²
Je ziet hier dat de wielen dus twee keer (½ m v²) in de energiesom bijdragen: één keer in de voorwaartse energie en één keer in de rotatie energie.
De wielen vragen dus de dubbele hoeveelheid energie om te versnellen vergeleken met de rest van de massa. Dat geldt vooral voor de banden, omdat de massa op een straal R zit, en veel minder voor bv. de cassette die dicht bij het draaipunt zit. Banden die samen een halve kilo zwaarder zijn, vergen net zoveel meer energie bij versnellen als een frame dat een héle kilo zwaarder is.

Ja, het geldt dus ook voor lichtere banden. Een halve kilo besparing in het somgewicht van de twee banden, heeft net zoveel effect als een hele kilo besparing op het gewicht van de rest van de fiets.
Math, ik ben niet zo - helemaal niet - natuurkundig als jij, maar is dit het effect alleen bij versnellen? Als iets ‘zwaars’ rolt, is het dan makkelijker om in beweging te blijven?

Bedankt alvast voor de uitleg (in Jip en Janneke taal)
math schreef:

(....)

De wielen vragen dus de dubbele hoeveelheid energie om te versnellen vergeleken met de rest van de massa.
Die formules ken ik ook, maar als ik de vraagstelling goed begrijp (nooit gegarandeerd in mijn geval) dan ging het over het verschil tussen twee banden met een verschillende massa. De extra energie die je nodig hebt om op vlak terrein te versnellen met een zwaardere band, is evenredig met het meergewicht van die band. Er komt geen dubbel aan te pas. Dat geldt trouwens ook voor cassettes, al is de evenredigheidsfactor dan vanzelfsprekend veel kleiner.
derdekeer schreef:
za 28 jun, 2025 21:03
De extra energie die je nodig hebt om op vlak terrein te versnellen met een zwaardere band, is evenredig met het meergewicht van die band.
Klopt.

De dubbel zit hem in de verhouding roterende massa en niet roterende massa.
Puur kijkend naar accelereren, heeft 800 gram lichtere banden net zoveel nut als een 1,6 kilo lichtere tent. In een ideale situatie, dus dan hebben we niet over vering, slecht wegdek, op en neer zwiepen van je fiets tussen je benen. In de praktijk zal het meer zijn, al ga ik me niet wagen aan de wiskundige onderbouwing.
derdekeer schreef:

Die formules ken ik ook, ....
Dan heb je, volgens mij, die formules nog niet goed bekeken.
Er staat, anders gegroepeerd : Ekin + Erot = ½ (M + 2m) v²
Storm schreef:
za 28 jun, 2025 20:30

Als iets ‘zwaars’ rolt, is het dan makkelijker om in beweging te blijven?

Goede vraag, die wellicht aantoont dat een paar formules uit de klassieke mechanica niet meer zijn dan een geïdealiseerde beschrijving van iets dat ik de realiteit een beetje ingewikkelder is. Ik heb een racefiets met lichte racefietsbanden en een zwaardere trekkingfiets met veel zwaardere banden, beiden met een racefietsstuur. In mijn praktische ervaring blijft die racefiets (zonder bagage) veel gemakkelijker in beweging dan die trekkingfiets (eveneens zonder bagage). In de praktijk doen ook andere dingen dan gewicht mee: rolweerstand, luchtweerstand, zithouding enzovoort.

Er is nog iets anders: in de praktijk is de extra bewegingsenergie die je in een fiets stopt, altijd kleiner dan de extra energie die je er weer uit kunt halen. Mochten die gelijk zijn, dan zou je de tweede wet van de thermodynamica schenden. Dat is helaas geen Jip en Janneke-taal, maar al fietsend zijn Jip en Janneke zich van dat feit zeer bewust.
RianGeenen schreef:
za 28 jun, 2025 21:12

Puur kijkend naar accelereren, heeft 800 gram lichtere banden net zoveel nut als een 1,6 kilo lichtere tent.
Klopt! Maar dat was de vraag niet, als ik het goed begrijp.
math schreef:
za 28 jun, 2025 21:14
derdekeer schreef:

Die formules ken ik ook, ....
Dan heb je, volgens mij, die formules nog niet goed bekeken.
Toch wel, toch wel. Neem M constant en twee massa's m en m'. Trek de formules van elkaar af. Het resultaat is evenredig met m - m'. Er komt geen dubbel aan te pas.
Maar misschien speelt hier een mathematisch misverstand. Als x evenredig is met y, dan is 2x vanzelfsprekend ook evenredig met 2y. Net zoals 10x en 10y, 150x en 150y en zelfs 1/2x en 1/2y.
derdekeer schreef:
za 28 jun, 2025 21:22
Storm schreef:

Als iets ‘zwaars’ rolt, is het dan makkelijker om in beweging te blijven?

Goede vraag, die wellicht aantoont dat een paar formules uit de klassieke mechanica niet meer zijn dan een geïdealiseerde beschrijving van iets dat ik de realiteit een beetje ingewikkelder is. Ik heb een racefiets met lichte racefietsbanden en een zwaardere trekkingfiets met veel zwaardere banden, beiden met een racefietsstuur. In mijn praktische ervaring blijft die racefiets (zonder bagage) veel gemakkelijker in beweging dan die trekkingfiets (eveneens zonder bagage). In de praktijk doen ook andere dingen dan gewicht mee: rolweerstand, luchtweerstand, zithouding enzovoort.

Er is nog iets anders: in de praktijk is de extra bewegingsenergie die je in een fiets stopt, altijd kleiner dan de extra energie die je er weer uit kunt halen. Mochten die gelijk zijn, dan zou je de tweede wet van de thermodynamica schenden. Dat is helaas geen Jip en Janneke-taal, maar al fietsend zijn Jip en Janneke zich van dat feit zeer bewust.
Ok, dankjewel, maar je racefiets en je trekkingfiets met elkaar vergelijken, lijkt me appels met peren.

Stel dat alles gelijk is; fiets, persoon, zithouding, bagages, weersomstandigheden, ondergrond etc. en je verandert alleen de het gewicht van de banden. Als ik het dan goed begrijp, kun je met een lichtere band makkelijker accelereren. Nu is mijn vraag eigenlijk: blijft die fiets met zwaardere banden dan makkelijker in beweging? Kost dat dan minder energie? Of kost het naast het accelereren ook meer energie om de fiets met de zwaardere banden in beweging te houden?
Storm schreef:

Math, ik ben niet zo - helemaal niet - natuurkundig als jij, maar is dit het effect alleen bij versnellen? Als iets ‘zwaars’ rolt, is het dan makkelijker om in beweging te blijven?

Jazeker. Heb je wel eens een auto moeten aanduwen. Dat gaat heel traag. Maar als die auto in beweging is, krijg je hem moeilijk weer tot stilstand. Het vertragen door middel van tegenhouden is heel moeilijk.
Een nog mooier voorbeeld vind ik de trekschuit. Het wateroppervlak is zoals bekend perfect horizontaal. Er is een beroemd schilderij van de Russische schilder Ilja Repin waarin je een groepje mensen een boot zie voorttrekken.
Repin.png
Het is een enorm zware klus om die boot op gang te krijgen, maar als hij eenmaal op gang is kunnen die mensen iets wat waarschijnlijk 1000 keer zo zwaar is op gang houden. De jaagpaden langs onze kanalen zijn er omdat paarden vroeger dat werk deden, voordat de stoomboot werd uitgevonden.
derdekeer schreef:
za 28 jun, 2025 21:32
Toch wel, toch wel. Neem M constant en twee massa's m en m'. Trek de formules van elkaar af. Het resultaat is evenredig met m - m'. Er komt geen dubbel aan te pas.
Maar misschien speelt hier een mathematisch misverstand. Als x evenredig is met y, dan is 2x vanzelfsprekend ook evenredig met 2y. Net zoals 10x en 10y, 150x en 150y en zelfs 1/2x en 1/2y.
Het dubbel bedoel ik, zoals al diverse keren uitgelegd, ten opzichte van de andere massa's van de fiets en de rijder die voor het versnellen een rol spelen.
math schreef:
....
De wielen vragen dus de dubbele hoeveelheid energie om te versnellen vergeleken met de rest van de massa. ...
Jij kijkt alleen naar het verschil met andere, lichtere of zwaardere, banden.
Ik houd er nu over op.
Storm schreef:
za 28 jun, 2025 21:39
Nu is mijn vraag eigenlijk: blijft die fiets met zwaardere banden dan makkelijker in beweging? Kost dat dan minder energie? Of kost het naast het accelereren ook meer energie om de fiets met de zwaardere banden in beweging te houden?
Een fiets met zwaardere banden blijft op een strak geasfalteerde weg makkelijker in beweging dan een fiets met lichtere banden. Dat verschil is heel klein vergeleken met luchtweerstand, rolweerstand, etcetera, ik zou dus nog geen vliegwiel op je fiets zetten.

Dit kan (om net te doen alsof dit nog in de buurt komt van het onderwerp van dit topic) overigens een rede zijn om heel blij te zijn met Super moto x banden op gravel. Door de massa traagheid dender je een soort onverstoorbaar door. Als je maar blijft rijden dan.
Dankjewel Math en Rian.

Dus als ik het goed begrijp, accelereert een lichte band makkelijker, maar blijft een zwaardere band makkelijker in beweging. Is het andersom dan ook waar? Vertraagt die lichtere band dan weer sneller?
Als ik met lichtere banden fiets, geeft mij dat het gevoel dat het makkelijker accelereert en dat het toch makkelijker voelt om ‘m in beweging te houden. Misschien spelen m’n hersenen ook wel spelletjes met me. ;)

Ik denk dat het voor vakantiefietsers ook allemaal marginaal is, omdat je toch al niet aerodynamisch zit, bagage bij je hebt, je niet de meest lichte fiets hebt etc.
math schreef:
za 28 jun, 2025 21:54

Jij kijkt alleen naar het verschil met andere, lichtere of zwaardere, banden.
Ik houd er nu over op.
Correct, en ik hou in dit draadje vanaf nu ook mijn klep.