door
math » za 28 jun, 2025 13:47
derdekeer schreef: ↑vr 27 jun, 2025 20:15
....Even een domme vraag (maar tegen iemand die math heet, durf ik wel dom te zijn): dat gewicht telt toch ook dubbel voor een lichtere band? Als ik de berekening maak (met rotatie-energie en kinetische energie) dan krijg ik dat het energieverschil bij een versnelling gewoon evenredig is met het verschil in massa.
Om uit te leggen wat ik bedoel met 'zwaardere band telt dubbel bij versnellen' kijk ik naar het energieplaatje en maak een onderscheid tussen de massa van de wielen, m, en de massa van rijder+fiets zonder de wielen, M.
Vanuit stilstand versneld naar een bepaalde voorwaartse snelheid v is de kinetische energie : Ekin = ½ (M+m) v²
De rotatie-energie van de wielen : Erot = ½ J (hoeksnelheid)²
De hoeksnelheid is gekoppeld aan de voorwaartse snelheid en de wielstraal R : hoeksnelheid = v/R
Het traagheidsmoment J is voor wielen waarbij de hoofdzaak van de massa op de velg zit bij benadering : J = m R²
Dit geeft samen : Ekin + Erot = ½ (M+m) v² + ½ m v²
Je ziet hier dat de wielen dus twee keer (½ m v²) in de energiesom bijdragen: één keer in de voorwaartse energie en één keer in de rotatie energie.
De wielen vragen dus de dubbele hoeveelheid energie om te versnellen vergeleken met de rest van de massa. Dat geldt vooral voor de banden, omdat de massa op een straal R zit, en veel minder voor bv. de cassette die dicht bij het draaipunt zit. Banden die samen een halve kilo zwaarder zijn, vergen net zoveel meer energie bij versnellen als een frame dat een héle kilo zwaarder is.
Ja, het geldt dus ook voor lichtere banden. Een halve kilo besparing in het somgewicht van de twee banden, heeft net zoveel effect als een hele kilo besparing op het gewicht van de rest van de fiets.