Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KogaEWTS riem of ketting - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

KogaEWTS riem of ketting

https://www.youtube.com/watch?v=aGnzbgqFdjM

Dit is een filmpje van 7 jaar geleden. Dat gedoe met die "snubber" is ondertussen weeral verleden tijd.
Verder is het zoals een gewone fiets: remmen los (heb je schijfremmen dan hoef je eigenlijk niets te doen, maar niet in je rem knijpen terwijl het wiel eruit is :lol: ), versnellingskabels van de rohloff losmaken (en niet meer aan de versteller komen tot het wiel er weer in zit) en wiel uithalen.

Banden plakken of vervangen, en dan alles terug in omgekeerde volgorde.
Je riem heeft na dit proces dezelfde spanning als ervoor.

Na enkele keren oefenen lukt dit bijna met je ogen dicht 8) .

Ik heb tijdens mijn vorige vakantie tot 4 maal een lekke band gehad, en haal het achterwiel eruit terwijl de fiets gewoon blijft rechtstaan. Een trukje dat ik geleerd heb tijdens een cursus fietsherstelling ... Geen gedoe met je fiets op z'n kop zetten enz...

Ben je geïnteresseerd in dergelijk systeem, volg zeker een fietsherstelcursus (altijd nuttig op vakantie) of laat door je dealer demonstreren hoe het wiel eruit én er weer in moet, én doe het zelf eens voor je de fiets meeneemt.

Of kom dit weekend naar de fiets- en wandelbeurs. Er zijn verschillende standen waar men dit zeker zal demonstreren, misschien wil een standhouder dit wel snel eens voordoen.
Eric op de Fiets schreef:
ma 10 feb, 2025 21:48
Ik blijf toch wel benieuwd hoe je een binnenband vervangt zonder je beld lost te maken.
Je maakt de belt inderdaad zeker wel los, tenzij je zo'n binnenband gebruikt die niet helemaal rond doorloopt maar twee uiteinden heeft. Maar daar ga ik hier niet vanuit, en jij vast ook niet ;)
Bij de fietsen die ik ken, moet je de spanning van de beld afhalen om hem over het tandwiel te halen zodat je de band tussen wiel en frame door kunt prutsen.
Klopt inderdaad, de spanning gaat eraf.
Als je het wiel en de beld weer terugplaatst moet je hem weer op spanning brengen [...]
Dat klopt zeer zeker. Maar die spanning is precies hetzelfde als ervoor, als je wiel correct gemonteerd was. Want de fietsen die ik ken met riemaandrijving gebruiken om de riemspanning aan te passen een ExcentrischBottomBracket/slidingdropouts/rockingdropouts/excentrischedropouts... (Santos, Koga, Avaghon, idworx, Vittorio, 11Ants, Pilot, VanNicholas, Gudereit, Jongerius, ToutTerrain, VSF, UndSoWeiter)

Afbeelding
E-bike met Rohloff en riemaandrijving. Foto: vittorio.cc

...waardoor je afstand tussen trapas en achteras niet verandert vóór en ná die lekke band, mits het wiel correct gemonteerd was en na de lekke band weer correct terug gemonteerd wordt.
[...] en het wiel richten in het frame.
Dat hoeft dus niet, behalve als je het correct terugplaatsen van het wiel als 'richten in het frame' ziet. Maar er zit daar geen stelmogelijkheid, slechts de kans om vooraf een verkeerd gemonteerd wiel te hebben gehad, of die na het verwisselen van de binnenband verkeerd te hebben terug geplaatst. Ergens halverwege een uitvaleind bijvoorbeeld, nadat het iets te snelsnelsnel werd gedaan in de stromende regen of iets anders in die richting ;)
Mijn fietsenmaker gebruikt daar een echte tensionmeter voor maar voor onderweg is dat een log stuk staal in je tas.
En natuurlijk mag je de riemspanning na afloop nog meten, vooraf ook, en als de riem los hangt zul je waarschijnlijk een andere spanning meten... maar deze extra handelingen zijn dan slechts om extra te bevestigen dat echt je afstand tussen trapas en achteras hetzelfde is gebleven en het wiel echt correct gemonteerd was en is.

Dit hele bovenstaande verhaal zou iets anders zijn met een wiel met horizontale dropouts, zoals bijvoorbeeld Surly doet op bepaalde modellen:

Afbeelding
Foto: Surlybikes.com

Maar die horizontale dropouts combineren met riemaandrijving doen ze af-fabriek dan weer niet voorzover ik me kan herinneren. Al zullen er best frame(-ver-)bouwers zijn die dat voor je mogelijk willen maken op bijvoorbeeld je favoriete Surly frame. Dan wordt het wat extra opletten met loshangende stelschroeven enzo zodra je achterwiel eruit gaat ;)

Terug komend op de start van dit topic, zoals reeds gezegd zal derailleur iets meer onderhoud vergen en riemaandrijving iets minder. Als je met een goed onderhouden fiets op pad gaat kun je met beide opties prima op weg. Stukje persoonlijke voorkeur vooral. Kijk ook eens verder dan Koga, bijvoorbeeld komend weekend op de Fiets- en Wandelbeurs met proefritten op 1 van de andere merken die ik hierboven al noemde. Naast Rohloff en derailleur zou wellicht ook een Pinion versnellingsbak nog een optie kunnen zijn.

En niet wetende wat je overwegingen zijn om een e-bike te willen, misschien ook nog wel het sleutelen aan je huidige fiets en/of bagage om de aanschaf van een e-bike nog even uit te stellen.

Denk dan bijvoorbeeld aan een lichter verzet op een fiets waarbij het verzet te zwaar is voor fietsen met veel bagage in heuvels/bergen. Een typische Koga-met-Rohloff-kwaal vroeger, andere merken vertandden de Rohloff fietsen vaak lichter of gaven je toen al zelf de keuze voor de tandwielverhouding van de twee tandwielen aan de buitenkant. Wat ook zou kunnen helpen zijn lichter lopende banden monteren en/of compactere danwel lichtere bagage meenemen.

Ook je huidige fiets ombouwen naar e-bike met bijvoorbeeld Pendix is misschien nog een optie?
Jurr schreef:
di 11 feb, 2025 07:34
Maar die spanning is precies hetzelfde als ervoor, als je wiel correct gemonteerd was. Want de fietsen die ik ken met riemaandrijving gebruiken om de riemspanning aan te passen een ExcentrischBottomBracket/slidingdropouts/rockingdropouts/excentrischedropouts... (Santos, Koga, Avaghon, idworx, Vittorio, 11Ants, Pilot, VanNicholas, Gudereit, Jongerius, ToutTerrain, VSF, UndSoWeiter)

...waardoor je afstand tussen trapas en achteras niet verandert vóór en ná die lekke band, mits het wiel correct gemonteerd was en na de lekke band weer correct terug gemonteerd wordt.
Dit. Zelf nooit problemen gehad met de riemspannning nadat het wiel er uit geweest is.

En een te lage spanning is blijkbaar ook geen probleem volgens deze veelgebruiker ;)
https://youtu.be/8SKeQ6B2UTk?t=416
Nog 1 duit in het zakje: stel je kiest voor Rohloff met ketting en dichte kettingkast, is het wiel eruit om een binnenband te vervangen ook zeker niet eenvoudig. Afhankelijk van het type kettingkast, maar die moet dan ook los/open.
Kijk daar is het verschil in uitgangspunten. Ik ging uit van een shimano/Bosch middenmotor. De trapas van de middenmotor (die vast zit in het frame) kun je niet verstellen om de riem op spanning te brengen. Dat doe je met de positie van het achterwiel in de achtervork.
Bij veel Rohloff geschikte frames, heeft de naaf een vaste positie in de achtervork en stel je de riemspanning in met de crank positie en een extra middel.

Ik ken bijna geen combinaties van Bosch CX middenmotor en Rohloff met riem en hoe de riem dan op spanning gebracht wordt en blijft. Stevens heeft een extra rol en verstelling van de achtervork evenzo heeft santos het oude rolletje weer een plek gegeven. Lastige keuze, om te maken, een wereld Koga met Bosch cx en Rohloff. Persoonlijk lijkt mij de Bosch CX met een ketting en cassette erg slijtage gevoelig.
IMG_4782.jpeg
IMG_4783.jpeg
Ik ga dat sowieso aan defietsenmaker hier vragen, ik wil dat wel zelf kunnen. En ook hoe ik de band op spanning kan krijgen.
Arjawerelfietser schreef:
di 11 feb, 2025 18:45
Ik ga dat sowieso aan defietsenmaker hier vragen, ik wil dat wel zelf kunnen. En ook hoe ik de band op spanning kan krijgen.
De band op spanning krijgen doe je met een fietspomp :lol: .
Maar je bedoelt uiteraard de riem op spanning krijgen :D .
Het is altijd leuk en leerzaam om zelf je fiets te kunnen repareren én daar zijn ook leuke trainingen voor zoals deze die ik ooit eens volgde maar meer vakantie fiets handelaren geven de cursus. https://www.m-gineering.nl/repacurs.htm