Polling schreef: ↑zo 29 dec, 2024 09:25
Pasta Baksel 03 schreef: ↑za 28 dec, 2024 22:04
Carl schreef: ↑vr 27 dec, 2024 01:21
i.t.t. de effectiviteit van het verplichten van fietshelmen, waar sommige ‘vrijheidsstrijders’ hier naar hinten. Dat blijkt namelijk minder effectief dan het dragen van fietshelmen in auto’s…)
Maar in Spanje haalt de landelijke overheid wel vaker rare fratsen uit.
Ik ben wel heel benieuwd waar je deze onderzoeksresultaten vandaan hebt, en vooral ook hoe dat dan is onderzocht…
Dit is een heel simpele optelsom. Bij fietsongevallen wordt heel spastisch gewezen op de mogelijkheid van het dragen van een fietshelm om ernstige hoofdletsels bij een ongeval te voorkomen. Zonder dat er eerst wordt gekeken naar de oorzaken van de ongevallen.
Hetzelfde kunnen we natuurlijk doen bij ongevallen bij motorvoertuigen op meer dan 2 wielen: dan had men maar een helm moeten dragen!
Als je dan kijkt naar het aantal ernstige hoofdletsels per vervoerswijze per land per jaar (men is niet erg guitig met het delen van die data. Je zou je kunnen afvragen waarom…?
), is het eenvoudig om te stellen dat dat meer hoofdletsel kan schelen bij inzittenden van motorvoertuigen op meer dan 2 wielen, dan bij fietsers.
Zouden dan ook meer landen een helmplicht moeten invoeren voor inzittenden van motorvoertuigen op meer dan 2 wielen?