Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje: nieuwe verkeersregels voor fietsers - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Spanje: nieuwe verkeersregels voor fietsers

math schreef:
zo 29 dec, 2024 18:04
Omdat de discussie hier veel gaat over helmen, is er recent een interessant Europees rapport over veiligheid door fietshelmen. Ik heb gezocht naar de uitgiftedatum, maar heb hem niet kunnen vinden. Vreemd, voor zo'n deftige werkgroep. Wel van na 2020, want de werkgroep komt voort uit een EU-programma gestart in 2020.
Het programma heette Horizon 2020, en liep van 2014 tot 2020. Het rapport is (volgens de documenteigenschappen) gepubliceerd op 28 september 2015.
Je hebt gelijk.
Polling schreef:
zo 29 dec, 2024 09:25
Pasta Baksel 03 schreef:
za 28 dec, 2024 22:04
Carl schreef:
vr 27 dec, 2024 01:21
i.t.t. de effectiviteit van het verplichten van fietshelmen, waar sommige ‘vrijheidsstrijders’ hier naar hinten. Dat blijkt namelijk minder effectief dan het dragen van fietshelmen in auto’s…)
Maar in Spanje haalt de landelijke overheid wel vaker rare fratsen uit.
Ik ben wel heel benieuwd waar je deze onderzoeksresultaten vandaan hebt, en vooral ook hoe dat dan is onderzocht…
Dit is een heel simpele optelsom. Bij fietsongevallen wordt heel spastisch gewezen op de mogelijkheid van het dragen van een fietshelm om ernstige hoofdletsels bij een ongeval te voorkomen. Zonder dat er eerst wordt gekeken naar de oorzaken van de ongevallen.
Hetzelfde kunnen we natuurlijk doen bij ongevallen bij motorvoertuigen op meer dan 2 wielen: dan had men maar een helm moeten dragen!

Als je dan kijkt naar het aantal ernstige hoofdletsels per vervoerswijze per land per jaar (men is niet erg guitig met het delen van die data. Je zou je kunnen afvragen waarom…? :wink: ), is het eenvoudig om te stellen dat dat meer hoofdletsel kan schelen bij inzittenden van motorvoertuigen op meer dan 2 wielen, dan bij fietsers.

Zouden dan ook meer landen een helmplicht moeten invoeren voor inzittenden van motorvoertuigen op meer dan 2 wielen? :D
Pasta Baksel 03 schreef:
vr 03 jan, 2025 05:03
Polling schreef:
zo 29 dec, 2024 09:25
Pasta Baksel 03 schreef:
za 28 dec, 2024 22:04

Ik ben wel heel benieuwd waar je deze onderzoeksresultaten vandaan hebt, en vooral ook hoe dat dan is onderzocht…
Dit is een heel simpele optelsom. Bij fietsongevallen wordt heel spastisch gewezen op de mogelijkheid van het dragen van een fietshelm om ernstige hoofdletsels bij een ongeval te voorkomen. Zonder dat er eerst wordt gekeken naar de oorzaken van de ongevallen.
Hetzelfde kunnen we natuurlijk doen bij ongevallen bij motorvoertuigen op meer dan 2 wielen: dan had men maar een helm moeten dragen!

Als je dan kijkt naar het aantal ernstige hoofdletsels per vervoerswijze per land per jaar (men is niet erg guitig met het delen van die data. Je zou je kunnen afvragen waarom…? :wink: ), is het eenvoudig om te stellen dat dat meer hoofdletsel kan schelen bij inzittenden van motorvoertuigen op meer dan 2 wielen, dan bij fietsers.

Zouden dan ook meer landen een helmplicht moeten invoeren voor inzittenden van motorvoertuigen op meer dan 2 wielen? :D
Conclusie van bovenstaande: he is niet onderzocht, het is een aanname nav cijfers uit andere onderzoeken. Zo zorg je wel dat een dergelijke discussie niet serieus wordt gevoerd natuurlijk. En ja, ik heb je smileys gezien.
Polling schreef:
vr 03 jan, 2025 09:04
Conclusie van bovenstaande: he is niet onderzocht, het is een aanname nav cijfers uit andere onderzoeken. Zo zorg je wel dat een dergelijke discussie niet serieus wordt gevoerd natuurlijk. En ja, ik heb je smileys gezien.
Alomvattende conclusie, gedaan na gedegen persoonlijk onderzoek: iedereen die op de fiets een helm wil dragen moet dat kunnen doen zonder zich daarbij gehinderd te voelen door mensen die daar een andere mening over hebben.