Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb Duffle bag 60L ervaringen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ortlieb Duffle bag 60L ervaringen?

Carl schreef:
zo 15 dec, 2024 11:47
Thijf schreef:
zo 15 dec, 2024 10:22
Wat ik als rookie zijnde niet snap is dat er, in het algemeen, zoveel belang wordt gehecht aan gewicht.
Fiets eens een viaduct of brug op, en doe het daarna nog eens met een kind van 7 achterop. Herhaal tien keer, en je begint het belang van gewicht waarschijnlijk wel te begrijpen.
Dat wil niet zeggen dat je niet je eigen keuzes mag maken. Ik lees op dit forum ook weleens dat je binnen Europa met alleen achtertassen toe zou moeten kunnen, enzovoort. Je moet niks, het is jóuw vakantie. Ik fiets – al jarenlang, dus ik weet wat ik mezelf aandoe :wink: – met ongeveer hetzelfde bagagegewicht als jij (Ortlieb Classic front- en backrollers, stuurtas, zadeltasje en tent op de achterdrager) en kom daar onder andere best mee de Pyreneeën over. Met minder gewicht zou dat wel aanzienlijk makkelijker gaan. Het gewicht zit onder meer in een zware (lekker ruime!) tent, foto-apparatuur, en uitrusting die je tegenwoordig veel lichter zou kunnen kopen. Maar ja, mijn slaapmat (bijna 20 jaar oud) en het brandertje van mijn ouders (ik gok rond de 50 jaar oud) doen het nog prima, dus waarom nieuw kopen?
Ik denk dat je kiest voor een verstandige aanpak door eerst eens een rondje Nederland te gaan fietsen. (En daarvóór eerst eens een weekendje weg, als je dat niet al gedaan hebt, is ook geen slecht idee.) Ook daarin kom je vast voldoende klimmetjes tegen om een beetje te gaan voelen wat het effect van je bagagegewicht is, en je leert welke spullen wellicht overbodig zijn. Die kun je dan op de Groene Weg mooi thuislaten! Het terugsturen van spullen, zoals door -Daan- vermeld, wordt naar mijn idee vooral gedaan door mensen die nog nooit twee dagen achtereen op een fiets gezeten hebben en dan naar Rome gaan fietsen met een uitrusting waarvan een verkoper in de buitensportzaak ze verteld heeft dat ze die nodig hebben.

Veel fietsplezier gewenst alvast!

Carl
Dank voor de waardevolle reactie.
Thijf schreef:
zo 15 dec, 2024 10:22
.
Ik zou er haast onzeker van worden.
Niet doen, laat je niet gek maken.
Ik vind 23 kg totaal voor een eerste fietsreis zo gek nog niet.
Velen hier hebben in de loop der jaren hun uitrusting aangepast, dat zul jij ook vast gaan doen. (In één keer een complete ultra light uitrusting kopen gaat je ook nog eens een best vermogen kosten…).
Overigens wegen mijn achtertassen (Arkel XM-45’s) samen al bijna 3 kilo, toch ga ik die echt niet vervangen…

Betreffende die 60 liter duffel: voordeel van een grote tas is dat je er ook weinig in kunt doen, terwijl je in een kleine tas niet veel kunt stoppen (als je begrijpt wat ik bedoel :D ).
Als ik dan toch nog een tip mag geven: koop voor een paar knaken een bagage netje. Zo’n elastisch netje is echt praktisch in gebruik.

Groet,
Tom.
Weet zo niet wat het gewicht is van mijn tassen met inhoud, maar ik fiets zeker met óók voortassen. Dat maakt dat het gewicht beter verdeeld is op de fiets en daarmee stabieler. Met deze opstelling heb ik bij een hele steile helling wel meegemaakt dat het voorwiel eventjes van de grond kwam. Dat is als je alleen gewicht achterop heb nog sneller te verwachten.

En naast twee voortassen, twee achtertassen, een stuurtas heb ik nog een kleine rackpack van 24 liter. Ik kan het daarmee redden. Fiets al een jaar of 14 tochten en heb zo langzamerhand wel meer geïnvesteerd in lichter materiaal (tent, matje, slaapzak).

Ieder bepaald natuurlijk wat hij meeneemt. Maar bij de mensen die echt op de grammen jagen denk ik ook wel eens dat een paar kilo buikgewicht misschien wel meer zoden aan de dijk zet. :)
:lol:
Fytsreizger schreef:
zo 15 dec, 2024 12:33
Weet zo niet wat het gewicht is van mijn tassen met inhoud, maar ik fiets zeker met óók voortassen. Dat maakt dat het gewicht beter verdeeld is op de fiets en daarmee stabieler. Met deze opstelling heb ik bij een hele steile helling wel meegemaakt dat het voorwiel eventjes van de grond kwam. Dat is als je alleen gewicht achterop heb nog sneller te verwachten.

En naast twee voortassen, twee achtertassen, een stuurtas heb ik nog een kleine rackpack van 24 liter. Ik kan het daarmee redden. Fiets al een jaar of 14 tochten en heb zo langzamerhand wel meer geïnvesteerd in lichter materiaal (tent, matje, slaapzak).

Ieder bepaald natuurlijk wat hij meeneemt. Maar bij de mensen die echt op de grammen jagen denk ik ook wel eens dat een paar kilo buikgewicht misschien wel meer zoden aan de dijk zet. :)
:lol: Inderdaad aan buikvet zou ik nog een kilo of vijf kunnen winnen.
Ben er inmiddels al uit dat ik wel voor de voortassen ga.
Thijf schreef:
zo 15 dec, 2024 10:22
Dat kan allemaal veel lichter maar duurzaamheid en comfort zijn voor mij net zo belangrijk als fietscomfort. Wat ik als rookie zijnde niet snap is dat er, in het algemeen, zoveel belang wordt gehecht aan gewicht.
Tuurlijk moet je meenemen wat je wilt. Een goede nachtrust is (bijna) onbetaalbaar. (Heb trouwens dezelfde slaapzak en die is héérlijk) Als het gewicht in je slaapsysteem zit, kan ik mij voorstellen dat je daar niet snel op comfort wilt inleveren. Ieder maakt zo zijn keuzes.

Maar hoe minder gewicht je meesleept, hoe comfortabeler het uiteindelijk fietst.
.
-Daan- schreef:
zo 15 dec, 2024 10:48
Comfort is namelijk omgekeerd evenredig aan het meegetorste gewicht. Je zult niet de eerste zijn die onderweg een deel van de spullen in een doos weer naar huis stuurt.
Helemaal mee eens, uiteindelijk moet je het zelf uitvogelen en dat is prima.

Mijn grootse gewichtsbesparing (en ook de goedkoopste) van de afgelopen jaren zit toch wel in kleding. Neem eigenlijk niet meer mee dan 1 setje voor op de fiets en 1 voor ernaast, +1 extra onderbroek en 1 extra paar sokken. Afhankelijk van de bestemming eventueel gecombineerd met thermo ondergoed, regenpak en dons jasje.
Leuk puzzeltje, voorpret :)
Thijf schreef:
za 14 dec, 2024 16:17
Gewicht duffle bag is 1180 g en gewicht voortassen+lowrider is 2000 g. Ook lijkt me het niet zo fijn om met voortassen te fietsen, minder zicht op de weg en kans op stoten, heb er echter geen ervaring mee.

Wij zijn ook van genoeg meenemen. Royale tent, veel kleren, heerlijk.

Op de tandem (zonder gelegenheid van voortassen) gebruikten we de Ortlieb dry bag 59L op de drager. Die weegt 480gr ipv de 1180gram van de duffle..

Maar inderdaad, in principe lekker voortassen pakken in jouw situatie. Gewicht is één ding, maar het doet er ook toe hoe stabiel dat gewicht aan je fiets hangt.
Mijn ervaring met het bepakt fietsen zonder voortassen (in mijn geval een MTB met alleen achterdrager) is dat je op een stijle helling moeite hebt het voorwiel aan de grond te houden.
Die Duffle is een geweldige tas, maar niet op de fiets. Hij zal over je achterlicht naar beneden hangen en is te breed om lekker tussen je tassen op de drager te liggen. Als je hem dwars legt op je tassen heb je een parachute met de schouderbanden.

Bij een auto kampeer vakantie gooi je er alles in en als bij een hoosbui het water weer eens onder je tent doorstroomt blijft alles lekker droog.