Dank voor de waardevolle reactie.Carl schreef: ↑zo 15 dec, 2024 11:47Fiets eens een viaduct of brug op, en doe het daarna nog eens met een kind van 7 achterop. Herhaal tien keer, en je begint het belang van gewicht waarschijnlijk wel te begrijpen.
Dat wil niet zeggen dat je niet je eigen keuzes mag maken. Ik lees op dit forum ook weleens dat je binnen Europa met alleen achtertassen toe zou moeten kunnen, enzovoort. Je moet niks, het is jóuw vakantie. Ik fiets – al jarenlang, dus ik weet wat ik mezelf aandoe – met ongeveer hetzelfde bagagegewicht als jij (Ortlieb Classic front- en backrollers, stuurtas, zadeltasje en tent op de achterdrager) en kom daar onder andere best mee de Pyreneeën over. Met minder gewicht zou dat wel aanzienlijk makkelijker gaan. Het gewicht zit onder meer in een zware (lekker ruime!) tent, foto-apparatuur, en uitrusting die je tegenwoordig veel lichter zou kunnen kopen. Maar ja, mijn slaapmat (bijna 20 jaar oud) en het brandertje van mijn ouders (ik gok rond de 50 jaar oud) doen het nog prima, dus waarom nieuw kopen?
Ik denk dat je kiest voor een verstandige aanpak door eerst eens een rondje Nederland te gaan fietsen. (En daarvóór eerst eens een weekendje weg, als je dat niet al gedaan hebt, is ook geen slecht idee.) Ook daarin kom je vast voldoende klimmetjes tegen om een beetje te gaan voelen wat het effect van je bagagegewicht is, en je leert welke spullen wellicht overbodig zijn. Die kun je dan op de Groene Weg mooi thuislaten! Het terugsturen van spullen, zoals door -Daan- vermeld, wordt naar mijn idee vooral gedaan door mensen die nog nooit twee dagen achtereen op een fiets gezeten hebben en dan naar Rome gaan fietsen met een uitrusting waarvan een verkoper in de buitensportzaak ze verteld heeft dat ze die nodig hebben.
Veel fietsplezier gewenst alvast!
Carl