Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TerraLiner ombouwen naar race opstelling? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

TerraLiner ombouwen naar race opstelling?

Ja, dat zou kunnen en maar heb ik de zojuist gekochte onderdelen voor niets gekocht.
Andere fiets is nog gemakkelijker.
Om even terug te gaan naar de originele vraag: past die remhoef niet met een langere moer, of zit er echt geen gat in de vork? Je kan namelijk extra lange moeren kopen zie hier.

De vraag blijft wel of de blokjes dan netjes op de velg vallen (de hoogte) en of je velg niet te breed is. En je beperkt de maximale breedte van de band, zoals eerder gemeld.
Misschien de Shimano BR-R 353 V brakes? De reviews bij Rose zijn vrij goed.
Nee, het probleem met V-brakes is dat ze niet werken met de Tiagra race-shifters, omdat ze de shifters short-pull zijn en de V-brakes long-pull, wat betekent dat de tiagra's de kabel niet genoeg bewegen om effectief te remmen. Mini v-brakes zijn wel short pull, net als cantilevers en racehoeven. Dus als je een nieuwe rem nodig hebt, is de simpelste optie (en goedkoopste) een cantilever rem.
Rond de €10 per setje komen er op MP regelmatig mooie setjes miniV en canti voorbij.
De vork van de TerraLiner heeft alleen aan de voorkant een montagepunt en niet zoals oude racefietsen helemaal doorlopend naar de achterkant van de vork.
Zijn de Road remmen (BR-R353) van Shimano niet ongeveer hetzelfde als de mini V-brakes?
Volgens meneer shimano niet, er staat een NO bij de combinatie BR-R353 met dropbar levers.

https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-456
Tektro mini V-brake armlengte 85 mm
Shimano BR-R353 compact V-Brake armlengte 90 mm
Shimano Deore V-brake armlengte 107 mm
https://www.bikeforums.net/bicycle-mech ... atios.html

Die zouden wel moeten werken met race remgrepen toch?

Hier prima ervaring met TRP CX8.4 (84mm) icm Ultegra 6500 STI's iig.
Het grootste probleem met mini V brakes is dat ze geen ruimte laten voor bredere banden (maximaal rond de 35 mm). Als je met schakel/rem grepen wilt rijden zou ik gewoon gaan voor de ideale oplossing, en dat is goede cantis. Die zijn er in principe in twee soorten: brede en smalle. De brede geven meer remkracht, maar afhankelijk van je frame en de grootte van je voeten kan het gebeuren dat je met je voeten tegen de achterrem aankomt, of dat je fietstas in de weg zit. De veel gekozen oplossing is dan voor brede cantis, en achter smalle. Zelf heb ik op mijn veldrijfiets voor en achter smalle, maar hoe dat remt met bagage in de bergen zou ik niet kunnen zeggen.
BertKremer schreef:
zo 26 mei, 2024 16:41
Hallo,
Ik heb een oude stalen TerraLiner en zou deze graag voorzien van een "racestuur" met bij behorende onderdelen.
Even een andere vraag: Ik kon de maten van de TerraLiner maar wordt de reach niet enorm lang als je hier een racestuur op monteert? De TerraLiner is ontworpen voor een vlak stuur en heeft waarschijnlijk dus een relatief lange bovenbuis.
Een kortere stuurpen is vast nodig. Verder zijn er ook wel sturen waarbij je handen en de remgrepen wat minder ver naar voren zitten. Nitto heeft een schier eindeloze keus aan modellen, al zijn ze niet allemaal makkelijk te krijgen.
Strikt genomen kan je simpel de achterkant van de vorkkroon doorboren, maar ik beveel ook cantilevers aan:
totaloval2small_1b4dc085ffef5a1298f2aacf0f58ce2bcfd8d402.jpg
totaloval1small_93596f40aacfb2a8cf934af187d036d48a8c0d33.jpg
En zo lang is dat frame nu ook weer niet, met een compact stuurtje hoef je zeker geen ultrakorte stuurpen te monteren.
De geometrie van de '95-er TerraLiner:

Afbeelding
59cm bovenbuis bij de 63cm, da's prima te doen met racestuur.
Dit is volgens mij geen model 1995, maar een model 1999 of 2000
Senior2 schreef:
do 30 mei, 2024 23:49
Dit is volgens mij geen model 1995, maar een model 1999 of 2000
Als je die van mij bedoelt, ja, een Terraliner Oval van '98 of '99. Maar de geometrie is nagenoeg identiek.
@Carl, Ik bedoelde inderdaad die van jou. Dat is het leuke van de oude Koga brochures dat je zoveel info eruit kan halen vwb geometrie en afmontage.