door
Quercus » za 02 mar, 2024 20:30
Zoals ook door anderen genoemd, kijk eerst wat voor model je wilt en wat je budget is. Bedenk ook in wat voor klimaat je de tent gaat gebruiken. Moet hij al of niet tegen kou, extreem nat weer en harde wind bestand zijn? Voor een mild klimaat kun je volstaan met een lichter gebouwd ( en dus minder wegend ) tentje. Maakt de kleur je wat uit?
Er zijn momenteel talloze ultralichte tenten te koop in diverse modellen.
Zelf heb ik een Campz Lacanau, een ruime 2-persoons koepeltent. Een zee van ruimte en hij weegt slechts 2,15 kg!
Ongeveer even zwaar als mijn MSR Elixir 1 dus. De Campz Lacanau is een kloon van de MSR Hubba Hubba. Ik vind die Lacanau nog mooier, omdat zowel buiten- als binnentent discreet groen zijn; i.t.t tot de Hubba kan deze Lacanau dus 's zomers ook zonder buitentent gebruikt worden in de wildernis, zonder dat je opvalt.
Deze tent heb ik vorig jaar voor €130 gekocht en zag tot mijn frustratie dat hij onlangs bij Campz in de opruiming was voor slechts €54! Inmiddels helaas uitverkocht, maar vast nog wel ergens verkrijgbaar.
Aangezien ik op koepeltenten val ( omdat ze vrijstaand zijn ), koos ik dit model. Geen gedoe met scheerlijnen en zo.
Anderen echter prefereren bv. tunneltenten of tenten die je opzet met wandelstokken, zoals de Lanshan of de fraaie Durston X-Mid serie ( allebei betaalbaar ).
Sommigen willen een tent met binnentent, voor anderen volstaat een enkeldaks. Ik zou altijd een tent met binnentent kiezen, want 's zomers houdt die de insekten buiten en als het kouder is, houdt hij de warmte beter vast. En een binnentent vangt condens op.
Er zijn ook enkele Chinese merken die je op o.a. Aliexpress kunt vinden en die zeer populair zijn vanwege hun prijs-kwaliteitsverhouding. Bekende merken als Naturehike en OneTigris hebben een ruime selectie betaalbare ultralight-tenten.
Verder zijn er nog zo veel andere merken, teveel om te noemen, maar bovenstaand zijn enkele van de als goed bekend staande en relatief betaalbare.
Als dit je eerste ultralight-tent is, is het wellicht raadzaam er één te kiezen die niet duur is ( ultralight is vaak prijzig en mocht het je niet bevallen, is het jammer geld ) en gemakkelijk op te zetten. Tenten die met trekking-poles worden opgezet, zijn volgens sommigen nogal eens bewerkelijk.