Ik kreeg de indruk - maar corrigeer me als ik me vergis - dat sommige aanwezigen hier dat voordeel overschat vinden.
Dat vind ik vreemd.
Deze discussie mag trouwens wat mij betreft stoppen, het was niet mijn bedoeling om dit draadje te kapen.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik kreeg de indruk - maar corrigeer me als ik me vergis - dat sommige aanwezigen hier dat voordeel overschat vinden.
Je zou dan moeten vermelden hoe hard denk dat die groep ging. Als het tempo omhoog gaat moet het lichaam naar beneden.
Zaten ‘de dames’ ook onderin de beugels of alsnog met hun snufferd in de wind?derdekeer schreef: ↑do 07 sep, 2023 10:11
In 2021 reden we met de reisfiets van Compiègne naar Parijs. Er woei een krachtige tegenwind en ik kreeg van de dames in het gezelschap de opdracht om kop te trekken. Ik was blij dat ik een racestuur had op de reisfiets; ik heb toen aardig wat kilometers in de beugels gereden. Ik denk dat we een gemiddelde hadden van 16 tot 18 kilometer per uur op de vlakke stukken, maar zelfs bij die lage snelheid was een gestrekte houding een aanzienlijk voordeel.
Precies. Ook al heb ik het zelden nodig, ik vind het wel fijn als het kan. Comfortabele ondiepe racesturen staan altijd op mijn boodschappenlijstje bij fietsbeurzen en onderdelenmarkten. Liefst voor een tientje of minder.Bert van Sprang schreef: ↑do 07 sep, 2023 09:10(...) Ik heb ooit mijn racestuur na een klein ongevalletje vanwege te laat remmen ingeruild voor een recht stuur omdat ik nauwelijks onder in de beugels reed. Nu mis ik het soms bij sterke tegenwind.
Dat ook, ja. Ik vind het gewoon prettig dat ik die extra houding heb.Grandonneur schreef: ↑do 07 sep, 2023 17:27
Mijn armen dragen dat makkelijk, en mijn onderrug kan veel mooier kantelen vanuit het bekken en zulks is echt heel prettig. Yoga op de fiets.
Volledig akkoord Leon.
Dropbar i.c.m. MTB-derailleurs is alleen mogelijk met elektronisch schakelen.Polariteit schreef: ↑vr 08 sep, 2023 11:20Overrated: Elektrisch schakelen. Ik ben in de markt om een nieuwe racefiets te laten bouwen, maar ik zie nog nergens voordelen van zo'n elektrische schakelgroep die alle nadelen tenietdoen...
Zit op al mijn fietsen en ook op die van mijn vrouw. Gebruik het zeer vaak.Underrated: Met afstand een spiegeltje. Heeft mij tijdens mijn afgelopen reis door Europa menigmaal minder laten schrikken van achteropkomende auto's die ik anders pas opgemerkt zou hebben als ze naast me reden.
Misschien dat het bij het allernieuwste spul anders is, maar het verschil zit 'em (bij Shimano) alleen in de 'cable pull ratio' van de voorderailleur. Die is bij MTB's anders dan bij racefietsen, dus dan werkt de indexering niet optimaal.
Sinds ik mevrouw non-fixie een keer, uit esthetische overwegingen, heb geconfronteerd met buiscommandeurs wil ze niets anders meer. Geen idee waarom, maar ik vind het wel mooi.
Inderdaad, als je mechanisch wilt schakelen en geen bezwaar hebt tegen hydraulisch remmen en een enkel voorblad: de nieuwe GRX 12 speed groep kan een 10-51 cassette schakelen. En de SRAM Apex 1 Eagle groep was al iets eerder met een 10-52 cassette.Fedor schreef: ↑za 09 sep, 2023 16:54Dropbar i.c.m. MTB-derailleurs is alleen mogelijk met elektronisch schakelen.Polariteit schreef: ↑vr 08 sep, 2023 11:20Overrated: Elektrisch schakelen. Ik ben in de markt om een nieuwe racefiets te laten bouwen, maar ik zie nog nergens voordelen van zo'n elektrische schakelgroep die alle nadelen tenietdoen...
Al schijnt er nu ook een mechanische groep (shimano) te komen die beide kan combineren, al is die vrijwel net zo duur als een elektronische.
Is dat niet juist één van de kenmerken van een forum dat forumleden hun eigen specifieke kennis/ervaring/zienswijze inbrengen, zodat TS daarna uit een hele vracht informatie de enige juiste conclusie voor hemzelf kan trekken ?