Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb: welke kiezen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ortlieb: welke kiezen

Nuchter bekeken; als het al mogelijk zou zijn om de ideale tas te maken mag je je toch afvragen of een fabrikant daar nou zo veel belang bij heeft. De bekende tassen doen prima hun werk. De markt voor lichtere tassen zal zeer beperkt zijn, het gewicht is niet bepaald een dealbreaker voor de gemiddelde klant. Om daar vanuit een wens van die kleine groep nou een r&d afdeling op te zetten?
Zoiets heet productinnovatie. Ortlieb was ooit heel innovatief voor zijn tijd, maar daarna is het toch vooral veel van hetzelfde gebleven.
Grandonneur schreef:
di 04 apr, 2023 14:20
Nuchter bekeken; als het al mogelijk zou zijn om de ideale tas te maken mag je je toch afvragen of een fabrikant daar nou zo veel belang bij heeft. De bekende tassen doen prima hun werk. De markt voor lichtere tassen zal zeer beperkt zijn, het gewicht is niet bepaald een dealbreaker voor de gemiddelde klant. Om daar vanuit een wens van die kleine groep nou een r&d afdeling op te zetten?
De ideale tas bestaat natuurlijk niet. Iemand die netjes met de tassen omgaat, en daar in de gelegenheid voor is, kan ook lang met een tas van vrij kwetsbaar materiaal doen. Iemand die heftig gaat survivalbiken of zijn tassen zelfs blootstelt aan verladerspersoneel van allelei aard heeft natuurlijk bomproofe tassen nodig.

Toch is het opmerkelijk dat er niet meer lichte versies zijn. Van veel andere onderdelen zijn wel veel light-versies, waar graag voor betaald wordt. Van tassen zijn ook light-versies waar graag voor betaald wordt, alleen zijn die niet echt light, maar wat niet weet wat niet deert denken de fabrikanten.
Het treurige is inderdaad dat er anders dan bij bijvoorbeeld rugzakken geen bruikbare lichte alternatieven zijn, als ik althans de berichten over slijtage van de lichte Vaude tassen moet geloven.
Mensen zijn bereid dik meer geld te betalen voor een ultralichte slaapzak of pannenset, en dan zou er ineens geen markt zijn voor goede lichtgewicht tassen? Ik kan het niet geloven.
Ook hier weer blijkt dat als je een eigenschap verandert, dat dan de andere eigenschappen ook veranderen.
Een paar willekeurige eigenschappen: prijs, duurzaamheid, stevigheid, stabiliteit, slijtage, vormvastheid, kleurvastheid tot zelfs garantie en leverbaarheid aan toe.

Bij bikepacking heb ik de indruk dat daar ook de trend en de mode bepalend zijn waarbij praktische bruikbaarheid niet altijd op de eerste plaats staat.
Bovenstaande mening over bikepacking is gebaseerd op zeer geringe kennis van zaken en ik wordt daarbij in mijn mening ondersteund door die vrouw die Tasmanië doorkruist. (dappere meid, doe ik haar niet na)
Dat is iedereen denk ik wel met elkaar eens Poppink. Wim bedoelt echter dat je rugzakken in elke gewichtklasse en prijs kunt krijgen. Van heel zware, dure en degelijke tot superlichte dingetjes om om de camping even wat boodschapjes te doen. En alles ertussenin.
Tenten zijn een ander voorbeeld. Je hebt degelijke tenten, maar je hebt ook tenten die zo ultralight zijn dat je bij wijze van spreken net zo goed een rol keukenfolie mee kunt nemen. Iedereen weet dat die niet heel degelijk zijn. Ook hier zit er vanalles tussenin.
Alleen bij de afdeling tassen geeft men niet thuis. Dat is vreemd.
Precies. Het is wel degelijk mogelijk lichtere tassen te maken zonder veel in te boeten aan andere eigenschappen. Frutsels weglaten is een eerste stap, maar er kan meer. Mijn Altura tassen van 33 liter per stel wegen slechts 1050 gram, en zijn heus heel degelijk met stevig Cordura en heel simpele niet verstelbare Klickfix haken. Ze waren evenmin erg duur. Helaas worden ze niet meer gemaakt. Zelf zou ik graag ook nog een stel iets grotere tassen willen hebben, voor als ik iets meer bagage heb. Opschalen hoeft ze nauwelijks zwaarder te maken.
Hoewel ik een voorstander ben van lichtgewicht spullen ben ik er bij tassen best huiverig voor. Het zou jammer zijn als zo'n lichtgewicht tas daardoor te kwetsbaar wordt.

Mijn fiets heeft bijvoorbeeld geen zijstandaard en leunt zo met de zijtas vaak ergens tegenaan. Wat als daar toch iets te scherps opzit wat me niet opvalt? Of wat als de fiets met tas en al omvalt of dat ik 'm zelfs al rustig neerleg? Of die fraaie offroad afdaling met een inschattingsfout waarop je onverwacht toch die scherpe stenen dichterbij ziet komen.... Daar nu geen enkele zorgen over, maar ik zou toch een stuk zenuwachtiger worden als mijn zijtas van bijvoorbeeld dezelfde stof als m'n tent als m'n slaapzak zou zijn om het even een stuk lichter te maken.

Zo beperk ik graag m'n bagage tot compact volume en licht gewicht om zelfs met Front Rollers achterop te kunnen rijden, maar eigenlijk vind ik het wel fijn dat die tassen zelf zo degelijk zijn. Dat dat gewicht kost, is dan maar niet anders. Zelf zou ik alleen voor een betaalbaar op Marktplaats paar knalgele High Visibility Front Rollers mijn huidige paar Front Rollers omruilen, en niet voor een lichter gewicht.
Ik kan me helemaal vinden in de mening van Jurr. Zelf heb ik om deze reden vorig jaar de good old stevige Ortliebtassen gekocht (nadat de vorige na 20 jaar op waren). Heerlijk om die tassen tegen muren, struiken* en wegen te kunnen leggen zonder bang te hoeven zijn dat ze kapot gaan.

*) Behalve doornstruiken.

En zo zie je maar: het hangt er maar vanaf hoe je met je spullen omgaat. Iemand die voorzichtig fiets- en kampeergedrag vertoont kan volstaan met een lichter maar kwetsbaarder opzet. Iemand die wat avontuurlijker wegen opzoekt en wat nonchalanter met fietsmateriaal omgaat, is waarschijnlijk meer gebaat bij robuuster spul, als je wat langer met je spullen wilt doen tenminste.
Toch is het kapot gaan van een te lichte tas niet zo erg als het kapot gaan van een te licht matje, om nog maar een voorbeeld aan te dragen waar de fabrikanten wel degelijk hun best hebben gedaan om zo licht mogelijk te gaan en daarbij helaas ook wel eens te ver zijn gegaan.
Leon schreef:
wo 05 apr, 2023 11:59
Toch is het kapot gaan van een te lichte tas niet zo erg als het kapot gaan van een te licht matje, om nog maar een voorbeeld aan te dragen waar de fabrikanten wel degelijk hun best hebben gedaan om zo licht mogelijk te gaan en daarbij helaas ook wel eens te ver zijn gegaan.
Ik heb in Frankrijk een kapot matje gehad en de daaropvolgende dag gelijk een ander matje kunnen aanschaffen.
Terugdenkend vermoed ik dat een kapotte tas meer hinder zou opleveren, nog maar te zwijgen over het feit dat je op zo'n moment geen keuze hebt en dan een tas aanschaft die niet je keuze is.
Ducktape??
willem.m schreef:
wo 05 apr, 2023 11:54

En zo zie je maar: het hangt er maar vanaf hoe je met je spullen omgaat. Iemand die voorzichtig fiets- en kampeergedrag vertoont kan volstaan met een lichter maar kwetsbaarder opzet. Iemand die wat avontuurlijker wegen opzoekt en wat nonchalanter met fietsmateriaal omgaat, is waarschijnlijk meer gebaat bij robuuster spul, als je wat langer met je spullen wilt doen tenminste.
En dat hoef je niet eens zelf te zijn.

Denk eens aan fietsen tegen elkaar zetten in de trein (ja, officieel moeten die tassen eraf...;)), je bagage onderin het bagageruim in een bus, het Open Nederlands Kampioenschap Tas- en Kofferwerpen wat dagelijks op meerdere luchthavens plaatsvindt, et cetera...
Leon schreef:
wo 05 apr, 2023 12:11
Ducktape??
Ik heb ook altijd een aantal tiewraps onder in een fietstas liggen.
Overigens krijg ik nu een deja vu van een eerdere, vergelijkbare discussie enkele maanden geleden... 🤔
Er zit natuurlijk nog heel wat in tussen bombenfest en zo fragiel dat je ze na twee vakanties in de Kliko kunt gooien. Mijn 33 liter Altura tassen van 1050 gram zijn eigenlijk net zo degelijk als mijn Ortlieb tassen. Wat heeft ze dan lichter gemaakt? Geen frutsels, Cordura in plaats van dat dikke PVC, en een eenvoudiger ophangsysteem. Als Ortlieb de City Line achtertassen van hetzelfde materiaal zou maken als de Plus serie zouden achtertassen uitkomen op 1300 gram. Dat is al heel wat beter lijkt me.
Voor de extra sterke fork packs van ortlieb en de gravelpack achterop?
In eerste instantie heb ik de backroller classic gekocht in rood met bijhorende sportrollers.
Tot ik een andere fiets heb gekocht en het rode niet bij de fiets vind passen.
Toen heb ik de Back-roller pro plus van Ortlieb gekocht.
In eerste instantie wou ik ze gelijk terugsturen.
Wat een lompe tas met allemaal bandjes.
70 liter inhoud en extra 8 liter 2x 1 kg.
Toen ben ik alles een beetje beter gaan bekijken en uitproberen en kwam tot de conclusie dat het een geweldige tas is.
Als je weet hoe de bandjes werken werkt het fantastisch.
Het materiaal is Cordura en zoals ik het moet geloven is dit een sterk weefsel die veel kan hebben.
Dan vraag je je af waarom 78 liter.
Je hoeft het niet helemaal vol te pakken maar je hebt wel mogelijkheden als je even na de rit naar de supermarkt moet of dat je snel even je regenjas en broek weg wilt stoppen.
En bij de classic mis ik het voorvakje.
Even snel iets pakken of wegstoppen zonder dat de tas open hoeft.
Ik heb ondertussen ook de bijhorende voortassen gekocht.
Dan vraag je je af waarom voor en achtertassen en ook nog een fietskar.
Ben mijn hele leven al een gadgetfreak geweest en wil alles gewoon uitproberen.
Als iemand dan weer iets leuks heeft uitgevonden om alles makkelijker te maken vind ik geweldig.
Robert Winkelhuis schreef:
di 25 apr, 2023 07:23
En bij de classic mis ik het voorvakje.
https://www.ortlieb.com/nl_nl/outer-pocket+F91S

Groetjes,

Carl
Robert Winkelhuis schreef:
di 25 apr, 2023 07:23

Toen heb ik de Back-roller pro plus van Ortlieb gekocht.

[...]

Wat een lompe tas met allemaal bandjes.
70 liter inhoud en extra 8 liter 2x 1 kg.

[...]

Dan vraag je je af waarom voor en achtertassen en ook nog een fietskar.
Ik ben vooral benieuwd wat er allemaal mee gaat aan spullen dat je zoveel pakvolume nodig denkt te hebben op een fietsvakantie.

Of rijden partner en 4 kinderen zonder bagage op fietsreis en ben jij in je eentje pakezel met alle bagage?

Misschien eens een paklijstje delen in het Paklijst Topic?

viewtopic.php?f=21&t=35033

Ik ben wel benieuwd wat er allemaal meegaat (-: Ook nieuwsgierig naar wat de hele combinatie weegt inclusief bagage.