Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cyclone 4 versus Bob Yak Ibex (fietskarren) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Cyclone 4 versus Bob Yak Ibex (fietskarren)

Ik heb dus nu ook de followwheel aangeschaft en ben een beetje aan uit uitvogelen naar de gewichtverdeling.
Het grote voordeel van deze kar is dat 75% van het gewicht wordt gedragen op het wiel van de kar dus de druk op je assen zullen veel minder zijn.
Wel uitkijken dat er niet te weinig druk komt op de as want dan wordt de kar onstabiel.
Het meest geweldige aan de kar zijn de 4 onafhankelijke tassen.
Je kunt je uitrusting onder 4 tassen verdelen wat veel makkelijker is met organiseren.
Heb zelf een tekening gemaakt en per tas beschreven wat er in zit.
Bovenop vervoer ik dan de tent in een rack-pack en als je met regen bijvoorbeeld je tent moet opzetten hoef je niet je hele tas open te maken.
Moet zeggen dat ik dit heel positief vindt aan een fietskar.
Met de carnavalstocht ga ik de kar voor het eerst gebruiken.
IetIesAai schreef:
do 20 feb, 2025 14:23
Twee nadelen zijn het feit dat bij slecht weer/modderig traject het ding de neiging heeft nogal veel modder te verzamelen die van je achterwiel komt, en dat deze modder ook in de grote snelkoppeling kan komen die de "dissel" aan de kar bevestigd. Die heb ik al een keer moeten vervangen, omdat deze zo muurvast zat door alle vuiligheid dat deze niet meer zonder beschadigen te verwijderen is.
Tot mijn frustratie kan ik geen yt filmpje meer terugvinden waarop te zien was hoe een eigenaar extra handig is geweest met het monteren van zelfgemaakte spatborden op de Burley Coho XC en dat zag er allemaal heel vernuftig uit.
Geen last meer van modder, gruis etc tegen/op de gevoelige delen van de trailer.

Goede opmerking inderdaad in hoeverre een carbon achtervork kan omgaan met de zijwaartse druk van een fietskar/-trailer/followheel.
Carbon is uiteraard hartstikke sterk en kan stevige downhill ritten prima aan, maar iets aan de achtervork hangen is toch iets anders.

Verder was ik zelf al vrij snel overtuigd van een 1 wiel trailer en denk er vrijwel hetzelfde over wat je schreef in de onderste alinea.
Dank voor je reactie, is je eerste bericht zo te zien. :D
Robert Winkelhuis schreef:
do 20 feb, 2025 19:22
Ik heb dus nu ook de followwheel aangeschaft..
Afbeelding

Gaaf ding ook inderdaad! Heel veel plezier ermee! :D
Afbeelding

Bijlagen

20250119_121813.jpg
Mijn combinatie voor 2025
Oh kijk nu zie ik het pas, een Rotwild! Kloeke fiets hoor! 8)
En maximale banden eronder met net voldoende ruimte om te voorkomen dat het gaat ophopen qua aarde, gruis en/of modder.

Met de followwheel zo een stoere combinatie.
Zal vast wel 'anders' fietsen dan met een trailer.

Ook omdat ik het idee heb, dat er met vier zijtassen en een tas erbovenop nogal wat meer gewicht aan spullen meegenomen kan/zal worden?
Om en nabij de 30 kg?
Ha ik heb nu pas door dat er ook twee tassen 'achterop' de fiets hangen.
Wauw 6 tassen mee en dan ook nog eens een tas horizontaal bovenop de followwheel?

Het is inderdaad wel waar dat met een trailer of followwheel het gewicht niet of een flink stuk minder gedragen wordt door de assen van de fietsvelgen.
Al zijn de (tegenwoordige) vorken en steekassen behoorlijk sterk, evenals denaven en spaken van velgen natuurlijk.