door
cyclos » za 19 nov, 2022 17:35
Fijn dat je je fiets terug hebt!
Heb zelf ook wel eens nog heel lang gefrustreerd naar mijn gestolen 2 maanden oude Miyata randonneur uitgekeken…
Een paar jaar later in 1992 eerst het beste beugelslot dat verkrijgbaar was gekocht (annex tentharinghamer) en toen pas mijn fuchsia Terrago. Nog steeds een leuke fiets
Vroeg me af met wat voor kabelslot je je fiets had vastgezet en hoe: hoog/laag aan frame, strak/los gewikkeld?
En hoe hij was geforceerd? Doorgeknipt of de cilinder met een truc opengekregen?
Ik probeer te begrijpen hoe een je een fiets vol vertrouwen ergens vast zet. Dat hij toch gestolen en daarna achteloos ergens achter gelaten wordt. Wat voor mensen doen dat en hoe?
Wat voor reputatie heeft Winterswijk en specifiek bepaalde locaties?
Als het gespreksonderwerp fietsendiefstal eens in gezelschap opduikt hoor je de raarste achteraf verhalen. Over busjes die compleet worden volgeladen en over de grens verdwijnen. Het bestaan van lopers voor bepaalde sloten. Locaties die gegarandeerd diefstal gevoelig zijn. Iedereen weet het blijkbaar behalve degene van wie de fiets gestolen wordt. Goedkope fietsen die gestolen worden terwijl er een veel duurdere naast staat. Hoe zelfs uit een met een pasjessysteem uitgeruste bedrijfsstalling fietsen 'verdwijnen'. enz. De fietsersbond schrijft er ook wel eens over. 550.000 gestolen fietsen vorig jaar is ook niet mis.
Zelf hannes ik ook wel eens met het inschatten van de kans op fietsen diefstal.
Mijn meest noodzakelijke dagelijkse fiets, een 'trekkingbike' met een dagwaarde van misschien nog 350 euro is voorzien van een goedgekeurd ringslot en inmiddels eigenlijk overbodige verzekering. Ik sleep regelmatig een 10 jaar oude Abus Expedtion chain (100 cm en 1,1 kg die precies in een opengesneden bidon past) extra mee als ik ergens stal met een in mijn ogen hoger diefstal risico. En dan zet je hem in het rek naast een superdeluxe fiets van duizenden euro's die enkel op het ringslot vast staat.
En dan die rare afweging die je moet maken als je een mooie onverzekerde lichtgewicht fiets hebt. Je maakt een lange dagtoer en je weet dat je onderweg ergens gaat stoppen. Gaat dat simpele 350 gram slotje genoeg beveiliging bieden of toch maar die van ART 3 en 2 kg meenemen?
Bij de bieb van Winterswijk op een dinsdag tussen 17 en 19 uur waarschijnlijk die van 2 kg….
Ben benieuwd wat je volgende slot gaat worden en of je stallings stress groter is geworden?