Als ik de antwoorden (mooie humor
) lees die Eric Schuijt op dit forum plaatst + weet dat hij negerzoenen weggeeft, dan stel ik me zo voor dat hij (in tegenstelling tot veel Nederlanders) blijkbaar losser omgaat met het autochtonen vs allochtonen-probleem.
Want veel Nederlanders (mezelf incluis) weten gewoon heel weinig van de cultuur van die Marrokaanse meneer die daar bij hen aan de andere kant van de straat woont. "Islam staat zo ongeveer gelijk aan de Zwarte Kouse gemeenschap, maar dan uit het Midden Oosten." En verder verdiepen velen van ons er zich niet in. Omdat we het te druk hebben, of het niet durven. Dat geeft iets krampachtigs.
Ongetwijfeld heeft het ook te maken met het koloniale verleden van Nederland in bv Suriname. Dat ligt ook gevoelig bij veel Nederlanders. Net zoals veel (en dan vooral oudere) Duitsers nog steeds moeite hebben met hun verleden van hun Nazi-Duitsland.
En dat krampachtig reageren (onbekend zijn met), dat geeft nogal wat problemen. Want zo krijg je ook dat soort klote-oorlogen. Ik heb een tijdje zitten schelden op die - pliep - Amerikanen. Tot dat ik bedacht: Ja maar, wij Europeanen, hebben Amerika gevormd.
Wat overdenkingen mijnerzijds...