We moeten routemakers dankbaar zijn voor alle tijd die ze erin steken. Daar is wat mij betreft geen discussie over.
Carl schreef:
Met alleen een boekje reed ik toch nog weleens verkeerd, of je staat om het kwartier de bladzijde om te slaan.
Daar zit bij mij ook het probleem. In pré-GPS-tijd wel eens een route uit een boekje gedaan. Even een regeltje te laat lezen en je bent te ver doorgereden. Daarnaast kloppen op een of andere manier de kilometers van de gidsenschrijver en jouw fiets nooit.
Het is voor mij juist de GPX-track, die het ontspannen fietsen maakt. En het is makkelijker om ernstig van de route af te wijken er later terug te gaan naar de route.
Ik heb de Hanzeroute 3 gefietst. De setup was GPS met track op het stuur, een goede gedetailleerde kaart op de stuurtas. Het routeboekje zat in een tas.
Het zijn over het algemeen mooie kaarten in een gids, maar ik kan een kaart 1:200.000 over het algemeen beter lezen dan de gidskaarten.
bert sitters schreef:De voorpret van de fietsreis begint al met de gids op de bank thuis.
Ik pleit niet voor het volledig afschaffen van de fietsgidsen, maar een uitbreiding van het pakket wat aangekocht kan worden.
keesswart schreef:Toch zijn er nog heel wat fietsers die niks met gps hebben.
Helemaal mee eens. En ik vind het ook fantastisch dat men op een gegeven moment de fiets voor de vakantie ontdekt.
Maar ik kan me iet aan de indruk onttrekken dat het navigeren met GPS of telefoon zal toenemen. De groep niet GPS-gebruikers zal op natuurlijke wijze kleiner worden. Terwijl de groep die zo ongeveer is geboren met een telefoon in de hand steeds groter wordt.
keesswart schreef:Ook omdat digitale bestanden niet goed zijn te beveiligen tegen kopiëren.
Frank schreef:Ik vind een routebeschrijving ook wel prettig, zodat ik van tevoren kan zien wat voor interessante bezienswaardigheden ik die dag tegenkom en waar ik kan overnachten. Het boekje zelf neem ik niet mee, maar ik scan de gids en maak er een PDF van die ik kan lezen op mijn iPad.
Je moet er even moeite voor doen, maar dan heb je een bestandje wat je aan iedereen kan doorsturen.
Waar het mij om gaat. Ik ben niet tegen een gedrukte gids. Maar om alleen de gedrukte gids heilig te verklaren gaat me veel te ver.
Maar ik vind dat er door routemakers wordt nagedacht over hoe om te gaan met nieuwe ontwikkelingen.
Tenzij het een uitstervend ras is, zoals Kees Swart suggereert.
Maar als je een track van een route van internet afhaalt van een route waar iemand maanden aan gewerkt heeft. Koop je uiteraard de gids. Zelfs al kijk je er nooit in.