Ja daar sta ik helemaal voor open!willem.m schreef: ↑di 08 feb, 2022 09:24Precies: op een oude fiets moet je het leren
https://www.ensie.nl/woordenboek-van-po ... -het-leren
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ja daar sta ik helemaal voor open!willem.m schreef: ↑di 08 feb, 2022 09:24Precies: op een oude fiets moet je het leren
https://www.ensie.nl/woordenboek-van-po ... -het-leren
Dagtochtjes en meerdere weekenden in Limburg/Ardennen. Alles mee op de fiets. Lichtgewicht. (Alles heb ik daarvoor zoals slaapzak, brander, matje etc) 2e hands suggesties zijn heel welkom!jwkeij schreef: ↑di 08 feb, 2022 09:19De ene fiets is de andere niet. Bepaal eerst wat voor fiets je wilt.
Een gravelbike is lekker hip, maar in de categorie gravelbike is de keuze alles tussen een racefiets en een mtb. Groot en veelzijdig dus. De één rijdt 1200km op 3 uur slaap (https://atlasmountainrace.cc/) De ander doet daar een maand over met meer bagage. Daar horen verschillende fietsen bij. Heb dat eerst helder voor ogen.
Wanneer wil je de fiets hebben? Levertijden op fietsen zijn sinds Corona echt een drama. Als ie er met komende lente moet zijn, zou ik kijken naar een fatsoenlijke tweedehands als je weet wat je wilt. Levertijden van een jaar schijnt al voor te komen voor nieuwe fietsen.
Haha, idd! Spullen zijn er al voor het kamperen etc.Jurr schreef: ↑di 08 feb, 2022 07:06Er is inderdaad best wat leuks te vinden in de UK, bij Alpkit vind je bijvoorbeeld ook nog een merk als Sonder. Of bijvoorbeeld Genesis, en zo zijn er nog wel wat meer te vinden. Maar ja, die Brexit zorgt tegenwoordig dat er nog best wat euro's bij komen....
Misschien dat er gebruikt nog wel wat leuks voorbij komt, maar zodra er bijvoorbeeld Kona, Salsa of Surly op staat blijken fietsen best waardevast. En dat zijn wel merken waar je vaak online per specifiek model al van anderen de nodige ervaring met bagage kunt vinden, niet elke fiets wordt blij van een rol als pakezel. Met de in de startpost geschetste 10 kilo kun je best een hoop fietsen gebruiken, maar zodra je meer bagage mee gaat nemen ga je natuurlijk ook het materiaal meer belasten.
Ach, misschien heeft TS al de nodige lichtgewicht spullen? Zo'n Transalp rijdt toch ook het fijnst als je niet teveel kilo's ballast meeneemtbdr schreef: ↑ma 07 feb, 2022 23:24
Als ik jouw bericht herlees denk ik dat je beter op zoek zou gaan naar een tweedehands trekkingfiets om te kijken of het iets voor je is, want als ik het goed heb moet je ook nog fietstassen e.d. kopen? Het modieuze bikepacken is allemaal tof maar de lichtgewicht spullen die je nodig hebt om met minimale bepakking weg te gaan zijn ook niet goedkoop.
Thanks!Jurr schreef: ↑di 08 feb, 2022 16:24Misschien is dit wat voor je?
https://link.marktplaats.nl/m1807175102
Ah kijk, dat is goede info! Thanks. Ik snap je zwager wel. Als je met motor veel offroad gereden hebt dan wil met de fiets ook de weg af. Althans dat heb ik.Sonny schreef: ↑di 08 feb, 2022 21:51Ik heb 2 jaar geleden voor mijn (Africa Twin rijdende) zwager een Specialized Rockhopper 90’s mtb omgebouwd tot gravelbike. Betaalbare onderdelen er op, 9 speed met een triple crank, betaalbare wielen van Rose. Het eindresultaat was een sub 1000 euro fiets waar hij met veel plezier op reed totdat… hij er achter kwam dat hij iets ruiger wel leuker vond.
We maken nu bike packing tochtjes op de MTB, tochten die net wat meer off road zijn dan het gemiddelde bospad. Daar heeft hij, met wat geduld, een Surly KM voor gescoord via Marktplaats.
Mijn advies zou zijn om voor dit budget ook tweedehands te kijken, mocht je interesse dan veranderen (ik begon ook op de weg en rij nu ook liever offroad) dan doe je de fiets weer weg met weinig verlies.
Je zal waarschijnlijk even geduld moeten hebben maar dan heb je waarschijnlijk een beter afgemonteerde fiets dan de Bullls, Marin en Kona fietsen die ik nu in die prijsklasse voorbij zie komen.
Belangrijkste tip, die ik hierboven ook voorbij zie komen, is dat een road crank een te zwaar verzet geeft. 50/34 is echt niet fijn met bagage. Shimano Grx is een moderne oplossing maar zal je niet veel 2de hands zien. Dus hou rekening met de extra kosten die een andere crank, bv FSA of Sugino, met zich mee brengt.
Blijft een mooie diverse fiets zo'n Karate Monkey. Kun je alle kanten mee op, zoals zoveel fietsen van Surly. Zo ook bijvoorbeeld een ECR of Ogre, of meer op weg-gebruik en lichter offroad georiënteerd een Long Haul Trucker of Disc Trucker. Maar er zijn er natuurlijk nog meer modellen. Gebruikt zijn ze vaak wel erg gewild die Surly's. Sommige vraagprijzen zijn dan ook erg hoog, en andere keren moet je gewoon erg snel zijn als er eentje in je maat voorbij komt.
Als TS die kant op zou willen, vooral eens in dit topic kijken:Grandonneur schreef: ↑wo 09 feb, 2022 09:56Maar effe terug naar het begin; TS noemt 'bospaden, gravel, lichte heuvels, lichte bagage, rond de €1000'.
Er is imho nauwelijks reden om verder te kijken dan een goede 26" mtb met schijfremmen* en nokkies voor een achterdrager.
Met dit soort argumenten maak je je andere argumenten niet geloofwaardiger.Grandonneur schreef: ↑wo 09 feb, 2022 09:56met schijfremmen*
*omdat je dan niet gelijk met versleten velgen zit
Thanks, goede tips!Grandonneur schreef: ↑wo 09 feb, 2022 09:56Maar effe terug naar het begin; TS noemt 'bospaden, gravel, lichte heuvels, lichte bagage, rond de €1000'.
Er is imho nauwelijks reden om verder te kijken dan een goede 26" mtb met schijfremmen* en nokkies voor een achterdrager.
Daar is enorm aanbod in.
Koop een hele nette voor €300-€500, gebruik de rest van je centen mocht het nodig zijn voor eerste onderhoud, zadel/handvatten dat soort klein spul, een dynamowiel, een koplamp, een achterdragertje, andere banden, vaste vork ipv geveerd of precies andersom, net wat je wilt. En vooral lekker gaan rijden.
Is er nou helemaal niks van die dingen nodig heb je mooi geld over voor dingen die je alsnog leuk vindt.
*omdat je dan niet gelijk met versleten velgen zit, gezien de motor gewend bent aan remkracht, omdat je dan eenvoudig remmen kunt upgraden naar huidige norm, wielen kunt upgraden naar huidige norm (tubeless?), switchen naar 584 wielmaat, wederom net wat je wilt.
Zonder op één of andere manier een discussie aan te willen gaan (ik probeer tips te geven, het gaat me niet bepaald om argumenten of geloofwaardigheid of een bepaalde waarheid of gelijk,) maar deze snap ik oprecht niet?Leon schreef: ↑wo 09 feb, 2022 10:09Met dit soort argumenten maak je je andere argumenten niet geloofwaardiger.Grandonneur schreef: ↑wo 09 feb, 2022 09:56met schijfremmen*
*omdat je dan niet gelijk met versleten velgen zit
(Zie mijn onderschrfit)
Zeker een prima fiets! ziet er netjes uit en erg goede onderdelen. Kun je enorm veel plezier van hebben. Gelijk 622 wielen, helemaal prima.TransalpV600 schreef: ↑wo 09 feb, 2022 10:26Thanks, goede tips!
Is dit bijvoorbeeld een optie; https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... nch-banden
wel wat aan de hoge kant wellicht? voor een 2e hands..
Ha, het lijkt wellicht zo. Maar inmiddels aardig geholpen nu! thanks iedereen voor de input. Kan ik wat mee!Leon schreef: ↑wo 09 feb, 2022 11:19V600 ik denk dat je even terug op een rijtje moet zetten wat je nu eigenlijk wilt.
Het begon met "Dagjes fietsen in het bos" en "Liefst op voorraad" en nu lijken we beland te zijn op een punt dat de weg zo slecht is dat het kennelijk met een 26" MTB niet meer kan en gaat het om opknappers van 40 euro waarvan we bovendien geen idee hebben of we deze zomer de onderdelen nog kunnen krijgen. (Topic: Onderdelenschaarste)