Mijn eerste twee lange tochten deed ik ook op de racefiets, op 21mm bandjes, naar Rome en naar Pamplona. Prima te doen. Omdat ik zelf wat zwaarder was, heb ik handgespaakte wielen laten maken, 36 spaaks. Misschien overkill maar 9 jaar later zijn ze nog als nieuw. Een Tubus Fly (ook genoemd door Huib2) is het overwegen waard als bagagedrager. Met de Tubus QR adapter set heb je geen oogjes op je frame nodig, en bovenaan zet je het vast aan de velgrem. Met zo'n adapter rust het gewicht van je bagage bovendien direct op je spaken, niet op je de frame. Staat als een huis en kan maar liefst 18 kilo aan. Het voordeel is dat je dan met standaard tassen kan vertrekken (die je vast wel ergens kan lenen bovendien) terwijl je met een frametas een behoorlijke puzzel hebt om de juist maat te vinden - die is voor iedere fiets immers anders.
Velgremmen zelf werken prima, mits je ze goed afstelt en remblokjes met goede all weather remkracht kiest (bv Kool Stop dual compound)
Velgremmen zelf werken prima, mits je ze goed afstelt en remblokjes met goede all weather remkracht kiest (bv Kool Stop dual compound)