Ik sluit me daarbij aan.Leon schreef: ↑zo 28 nov, 2021 23:07Het is een hobby, dus ik wil me geen zorgen hoeven maken om mijn spullen. Er komt dus geen dure camera. Verder kijkt niemand ooit naar mijn foto's op een scherm met een grotere resulutie dan 1080x1920 of groter dan een smartphone, dus de waarde van scherpe beelden is betrekkelijk. Zelf het beeld kunnen verwerken vind ik wel belangrijk. Dus kwam er voor 150 euro een superzoomcamera die ook raw kan. Mijn foto van een lepelaar is wat minder scherp. Het zij zo.
De illusie dat ik degene ben die ergens de technisch mooiste en beste foto van maakt ben ik wel voorbij. Alleen voor een trouwerij kan ik mensen aanraden om een fotograaf te kiezen die wel technisch met zijn spullen bezig is, en bovendien goede foto's maakt natuurlijk. Ik ken er wel wat die dat laatste vergeten zijn.
Het verlies van een camera die voor een prikkie is aangeschaft op marktplaats is overkomelijk, een kwalitatief goede camera geeft vooral zorgen over mogelijke beschadiging of diefstal.
Verder is mijn huidige camera te zwaar en te groot, maar de kleinere camera schiet nog meer tekort.
Ik heb vrienden die met van die superlenzen rondsjouwen en al voor dag en dauw in de modder gaan liggen voor dat ene schitterende plaatje. En inderdaad, ze schieten foto's die prachtig zijn, exact het goede moment voor iets bijzonders, goed belicht, kan zo uitvergroot aan de wand.
Voor mij telt het genot van het ontdekken van een vogel of een ree aan de bosrand en dat even vastleggen om thuis aanvullende informatie op te zoeken.
Fietsen, wandelen en natuur, meer is niet nodig.
Terschelling, mei 2021.