Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aluminium vs stalen frame - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aluminium vs stalen frame

Ik ben nog niet zo lang geleden"overgestapt" van staal naar alu. Gewoon omdat die stalen fiets, inlusief onderdelen, oud was.
Eerlijk gezegd merk ik geen "wereld van verschil". Mijn nieuwe fiets is strakker, dat kan ik voelen, maar zoveel stoteriger vind ik hem niet. Dus ik vraag me af waar mensen het toch over hebben die zo uitgesproken voor-, dan wel tegen het één of ander zijn. Volgens mij is inderdaad van meer invloed op wat voor banden je rijdt.
Maar goed, ik voel ook geen "wereld van verschil" tussen 26# en 28#; heb ik ook beide gereden. 28# vind ik wat rustiger sturen, maar niet echt heel veel lichter lopen, dus ga ik voor het comfort en de sterkte van de 26# wielen.

Zou het aan mij liggen?? :shock:

Wat ik wèl heb gemerkt is dat de schroefdraad in alu een stuk makkelijker lam draait. In staal nooit problemen gehad. Op die oude stalen fiets zaten alu Blackburn dragers. Behoorlijk mishandeld, over de kop geslagen en al, maar die dingen hebben geen krimp gegeven. Omgekeerd zitten op mijn alu fiets nu stalen Tubus dragers, maar die vertrouw ik ook wel.

Al met al heb ik dus geen wereldschokkende verschillen bemerkt tussen het één en het ander. Met beide gewoon heel fijne reizen gemaakt.

Onder invloed van aluminium hebben zich in het fietsen wel degelijk enige veranderingen voorgedaan. Vroeger monteerde je op je racefiets 18 of 20 mm banden. Bij de opkomst van de aerovelgen werden dat 20 of 23 mm banden. Nu is 23 gemeengoed en monteer ik soms al 25 mm banden. Ik zie deze trend, mede, als gevolg van het aluminiumframe wat stugger is en minder comfort heeft.
Gebroken alu frames komen, net als staal.
Groot41

groot41 schreef:Onder invloed van aluminium hebben zich in het fietsen wel degelijk enige veranderingen voorgedaan. Vroeger monteerde je op je racefiets 18 of 20 mm banden.
Trimmers monteerden wel 20mm bandjes, iemand die wedstrijden (behalve misschien een tijdrit) reed was doorgaans wel slimmer.

Ja hoe moet ik het zeggen, durf het haast niet!
50 jaar, ja echt waar, 50 jaar geleden kocht ik m`n eerste racefiets.
Vanaf die tijd fiets ik elk jaar ongeveer 10.000 Km, niet echt veel maar genoeg om mee te kunnen praten.
We fietsten wedstrijden op, hou je vast, 18mm banden.
Er bestonden in die tijd, nog, geen bandentesten over rolweerstand, houdbaarheid en slijtage.
Een fietsveteraan en nog steeds actief!
Groot41