Ik rij met Ritchey Butano icm Sram. asfalt, gravel divers, singletracks.
Dat stuur heeft een 'klassieke' compacte bocht. vind ik fijn. 12 graden flare, 2 graden flare out (/outsweep), en 4 graden backsweep ook nog. Te lage getalletjes voor bdr, maar wel datzelfde idee.
Hoe bevalt dat: flare out is vooral heel erg fijn voor de handstand (
) en polsen. nog wat meer zou nog mooier uitkomen, voor mijn armen. Zou niet meer anders willen, ook niet op de wegfiets.
Flare van de bocht is vooral ook fijn om de switch van handen op de hoods naar beneden en terug mooier te maken. Heel intuïtief. De extra breedte onderin maakt rammen op landwegen, kasseien, strakke bospaden etc absoluut leuker en makkelijker, maar overdrijven kan ook. Denk ik. Flare combineert met Sram heel netjes, die greep staat waar ik hem verwachten zou in alle posities. Combinatie met Shimano vind ik net wat minder vooral onderin (test setup gemaakt met r7000 grepen).
Ik rij op asfalt veel met ellebogen gehoekt, polsen bovenop de bocht/hoods. Gaat met deze setup fijn. Dit lijkt me veel minder mooi uitkomen in het geval van veel meer flare. Die 12 graden op dit stuur zijn naar m'n smaak eigenlijk best optimaal.
Op singletrack vrijwel alles op de hoods. Gewoon heerlijk, niets aan veranderen. niet te smal stuur kiezen.
De backsweep op een racebocht kan ik prima missen. Daar staan m'n handen zelden, en zo smal werkt backsweep eerder negatief voor de polsen.
Verhoging lijkt me eerlijk gezegd waardeloos. Voor je handen op die plek, voor een tellertje/lampje etc, zie daar geen voordeel in.
Tot zover mijn bijdrage