Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camera's stand van zaken 2021 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Camera's stand van zaken 2021

Ik denk dat alle testsites het er wel over eens zijn dat de bediening Sony camera's niet de fijnste is, vergeleken met de concurrerende merken, zeker de camera's waar feature na feature aan is toegevoegd in de reeks modellen.
Zeker de sony a6xxx reeks is niet echt fijn kwa knoppenstructuur. Maar ik gebruik deze camera's om professionele trouwfilms, videoclips en andere foto's en films mee te maken. Het is ook een kwestie van wennen. Ik heb gekozen voor deze reeks vanwege hun compacte formaat, goeie lenzen en uitmuntende autofocus. Ik gebruik hem ook voor mijn prive en mijn vriendin ook.

Dit is veel beter dan mijn vorige canon 600d als het gaat over gebruiksvriendelijkheid voor mijn vriendin. Want ik kan mijn camers professioneel gebruiken en mijn vriendin zet hem gewoon op automatisch en maakt even mooie foto's ( bij wijze van spreken natuurlijk).


En het menu went heel snel hoor. Heb het nooit een probleem gevonden eigenlijk.
Shorttrack schreef:
zo 18 jul, 2021 17:42
Zeker de sony a6xxx reeks is niet echt fijn kwa knoppenstructuur.
Zoals gezegd, gebruik de Fn knop en alle instellingen zijn onder handbereik.
Bij auto kan je daarnaast op het onderste deel van het keuzewieltje op de achterkant drukken voor simpele en duidelijke opties.

Poppink zegt altijd RTFM.
Poppink schreef:
zo 18 jul, 2021 18:47
Shorttrack schreef:
zo 18 jul, 2021 17:42
Zeker de sony a6xxx reeks is niet echt fijn kwa knoppenstructuur.
Zoals gezegd, gebruik de Fn knop en alle instellingen zijn onder handbereik.
Bij auto kan je daarnaast op het onderste deel van het keuzewieltje op de achterkant drukken voor simpele en duidelijke opties.

Poppink zegt altijd RTFM.
Klopt inderdaad. Maar als je volledig manueel bezit bent en je loopt van buiten naar binnen dan heb je soms wel even wst werk nodig om alles goed te zetten. Nu film ik met mijn sony a6500 maar hiervoor huurde ik een canon 5d mark iii. Met de canon was ik sneller klaar dan met mijn a6500. Maar als we eerlijk zijn, ik ben zeer zelden in een situatie dat ik echt zo snel instellingen moet veranderen. Dus ik vind het meer dan prima zo
Poppink schreef:
zo 18 jul, 2021 18:47
Poppink zegt altijd RTFM.
Juist. Maar hoeveel pagina's telt zo'n FM in deze tijd? Ik vind ze ondertussen pure horror.
Persoonlijk gebruik in eigenlijk heel weinig echt het menu. Wanneer alles goed ingesteld staat dan gebruik ik dat eigenlijk voor alles. Enkel 2 videoinstelling verander ik wanneer ik van professioneel naar prive gebruik ga.

Ik denk overigens dat de meeste mensen hier gewoon een "goede camera" zoeken. En dat de meeste ook niet perse heel veel moeten kunnen met die camera. Een point and shoot camera zal voor de meeste volstaan. Voor mij eigenlijk ook wanneer ik op fietsvakantie ben. Daarom ben ik ook blijf dat de automatische stand van mijn camera erg goed werkt. Dat was niet het geval bij mijn vorige camera.
Shorttrack schreef:
ma 19 jul, 2021 09:56
Persoonlijk gebruik in eigenlijk heel weinig echt het menu. Wanneer alles goed ingesteld staat dan gebruik ik dat eigenlijk voor alles.
Dat is inderdaad het gevolg. Zo doe ik het ook.
Leon schreef:
ma 19 jul, 2021 10:30
Shorttrack schreef:
ma 19 jul, 2021 09:56
Persoonlijk gebruik in eigenlijk heel weinig echt het menu. Wanneer alles goed ingesteld staat dan gebruik ik dat eigenlijk voor alles.
Dat is inderdaad het gevolg. Zo doe ik het ook.
Ik deed dat met mijn andere camera's ook nooit. En als je het wel vaak doet, dan weet je na een tijdje toch waar je moet zijn. En dan duurt het echt niet zoveel langer om alles in te stellen iedere keer.

Maar ieder heeft zo zijn voorkeuren natuurlijk.
Alles kan de ene keer de afstand zijn, de andere keer de flitser of de AWB om daarmee in een keer een andere tint in het beeld te krijgen.

Met remote controle op een statief doe ik alles handmatig vanaf een stoeltje met de smartphone.
Voor standaard snel foto maken kies ik voor 'auto stand".
Maar dan is de betere smartphone ook prima geschikt!

Wil ik meer uit de camera halen (tenslotte zitten er functies op waarvoor je hem kocht!) dan prefereer ik de afzonderlijke functies. De Sony RX100 (1e generatie) heb ik gehad en daar vond ik het menu niet prettig in gebruik. Ik heb een uitgebreide Complete Guide to Sony's Cybershot RX-1-- van Gary L. Friedman aangeschaft met enkele goede basis tips voor verschillende fotografie momenten; vuurwerk, pop podium, sneeuw, watervallen, composities, portret, nacht tijden, zonsopgang, Kerstmis licht en kandelaar licht. productie en sport bij nacht.
Ze hebben allemaal verschillende instellingen.
Dan heb je nog je favoriete persoonlijke instellingen die je ina parte menu's kunt zetten in i-auto stand.

Het moge duidelijk zijn dat ik naar een gebruikersvriendelijker camera uit keek. Via een Panasonic TZ200 kwam ik bij de Fujifilm X100F en tenslotte de Canon Powershot G5 X Mark II welke voor mij de meest gebruikersvriendelijke menustructuur heeft.

O ja, de Fujifilm X100F heeft een prima 101 X-pert Tips van Rico Pfirstinger.
De Canon Powershot G5 X Mark II een handboek (Duitstalig) van Kyra und Christian Sanger.

Het loont om meer uit je camera te halen door gebruik te maken van aanvullende gebruikerservaringen van ervaren fotografen die de camera onder handen hebben genomen.
joukon schreef:
ma 19 jul, 2021 16:04
Voor standaard snel foto maken kies ik voor 'auto stand".
Maar dan is de betere smartphone ook prima geschikt!
Klopt. Echter vind ik een echt fototoestel prettiger in de zin van dat ik dan sneller een goede foto neem. Met de telefoon durft het soms wat lakser zijn. En ook vind ik het fijn dat het managen van foto's makkelijker is. Gewoon kaartje in de pc en kopieren maar.
joukon schreef:
ma 19 jul, 2021 16:04
Het loont om meer uit je camera te halen door gebruik te maken van aanvullende gebruikerservaringen van ervaren fotografen die de camera onder handen hebben genomen.
Er zijn er maar weinig die dat doen.
Los van de gebruiksaanwijzing; er is zoveel te vinden op youtube.
Van compositie, lichtinval, sportfotografie en vooral van geduld hebben en wachten.
Gelukkig heeft het belangrijkste van fotografie inderdaad bar weinig met de camera te maken. Op de juiste plaats zijn, de camera in de juiste richting mikken, eventueel roteren om de lensas, de juiste zoomstand kiezen en op het juiste moment op het knopje duwen is nog grotendeels mensenwerk.
.
willem.m schreef:
ma 19 jul, 2021 18:01
Leon schreef:
ma 19 jul, 2021 17:53
Gelukkig heeft het belangrijkste van fotografie inderdaad bar weinig met de camera te maken. Op de juiste plaats zijn, de camera in de juiste richting mikken, eventueel roteren om de lensas, de juiste zoomstand kiezen en op het juiste moment op het knopje duwen is nog grotendeels mensenwerk.
Nog wel ja. Het zal niet lang duren voordat de software in de camera de laatstgenoemde twee stappen beter kan doen dan de mens.
Dan zou de camera op een rijdens statiefje moeten staan. Want als je gewoon uit de hand schiet dan kan de camera er weinig aan doen. Enkel een beetje croppen misschien
RTFM
Read the fucking manual.
De meeste mensen maken nauwelijks gebruik van de mogelijkheden van de camera.
Ik heb zelf veel opgestoken van filmpjes over hoe je foto's neemt, wat helpt om een mooie foto te maken, lichtinval enzovoort.
Ik probeer dat toe te passen maar punt-and-shoot op de auto stand.
Maar fietsen is het een leuke hobby.
Bij iedere fietstocht heb ik tegenwoordig zowel smartphone als camera (voor vogels, planten en ander wezens) bij me.
Thuis helpen Merlin en Obsidentify mij te realiseren wat voor moois ik gezien heb.
Ik heb dat soort boeken altijd (pmf) onzin gevonden omdat je met om het even welke ook maar enigszins vergelijkbare camera dezelfde foto's kunt maken. Je gaat bij het kopen van een fiets van een bepaald merk toch ook niet specifiek kijken waar je met zo'n fiets van dat merk en type naar toe kunt fietsen? Ik tenminste ga eerst kijken waar ik fiets, zoek dan uit wat voor fiets daarvoor nodig is en koop die. Dan lees ik in de f handleiding hoe ik met die fiets moet omgaan, maar niet waar ik er mee kan fietsen.
Graag gedaan Willem!
Read the F*cking Manual of leen een boek uit de bibliotheek geschreven door de vakman die het gereedschap zelf onderzocht heeft op al zijn functies. Of koop dat boek.

YouTube heeft voor mij niet de toegankelijkheid van een inhoudsopgave met relevante informatie over instellingen die ik niet had kunnen voorzien. Wat dat betreft kan je die dan ook niet zoeken in YouTube want je mist de inhoudsopgave vooraf!
Je mist de kennis van de vakman.

Je kan geen vragen stellen over techniek als je de benamingen uit de praktijk niet kent.

Ik leer nog dagelijks nieuwe dingen bij door lezen. Vandaag nog over 'Docker containers'.
Lezen met beelden (visualisatie) erbij werkt voor mij beter dan enkel visualisatie (beelden).

Enfin, tegenwoordig zitten de collegezalen misschien ook leeg want iedereen heeft liever een YouTube filmpje en leest geen naslagwerk. Over wetenschap gesproken waar veel draadjes naar verwezen wordt ter onderbouwing ontbreekt hiervoor.

De beste foto's maak ik uit de hand door op het juiste moment aanwezig te zijn.
Maar dat hangt dus veel af van wat voor soort foto's je maakt.

Ook komt het wel voor dat ik gericht foto serie schiet met thema "schaduw".
Leon schreef:
ma 19 jul, 2021 21:30
Ik heb dat soort boeken altijd (pmf) onzin gevonden omdat je met om het even welke ook maar enigszins vergelijkbare camera dezelfde foto's kunt maken. Je gaat bij het kopen van een fiets van een bepaald merk toch ook niet specifiek kijken waar je met zo'n fiets van dat merk en type naar toe kunt fietsen? Ik tenminste ga eerst kijken waar ik fiets, zoek dan uit wat voor fiets daarvoor nodig is en koop die. Dan lees ik in de f handleiding hoe ik met die fiets moet omgaan, maar niet waar ik er mee kan fietsen.
Precies. Aan een fotograaf vraagt met bij het zien van een mooie foto: “Je hebt zeker wel een goede camera?” Ik heb nog nooit iemand na het lezen van een goed boek een vraag aan de schrijver horen stellen over de gebruikte pen / papier / computer... ;-)