Wat een mooi thema.
Een vriendin van ons is alleen op vakantie, haar man is in maart overleden.
Een vriend van ons is alleen op vakantie, zijn vrouw is in april overleden.
Een vriend van ons is alleen op vakantie, hij is vrijgezel.
Ik ben er dit jaar in juni 2 keer op uit geweest, ik bel iedere avond met mijn vrouw.
Het kan verkeren.
Na een pauze van ruim 25 jaar fiets ik weer sinds 2017.
Vroeger ging ik samen met vrienden er op uit, soms weken lang.
Tegenwoordig alleen.
Waarom alleen?
Ik moet er niet aan denken dat ik me moet aanpassen aan een ander, ik moet er niet aan denken dat een ander zich moet aanpassen aan mij, ik moet er niet aan denken dat ik steeds gesprekken moet voeren, ik moet er niet aan denken dat ik steeds moet overleggen om door te fietsen of af te stappen en hoe lang.
Vorig jaar in Zwitserland vroeg de bazin van een restaurant of ik het erg vond als een stamgast bij mij aanschoof aan tafel. De man was onderhoudend, vriendelijk, had een leuk verhaal, niks mis mee.
Maar het was een van de vervelendste ervaringen van die vakantie. Het was ook het moment waarop ik ontdekte hoezeer ik mijn tochtjes alleen op prijs stel, hoe ik er van geniet.
Vakantie op de fiets is ook het hebben van een losomlijnd plan en zelfs daarvan wijk ik af.
Ik weet nooit wat de dag me zal brengen.
Ik ben net terug van een weekje Vogezen.
Fietsen eergisteren was op weg gaan met als hoogste en enige doel de Ballon d'Alsace te beklimmen, dat was het plan. Onderweg in Bussang bij het Office du Tourisme afgestapt om te vragen naar de onvoltooide treintunnel.
De mevrouw gaf me 2 geïllustreerde boekjes, ik vroeg haar een stoel en ben buiten gaan lezen. Ruim een uur gezeten, veel geleerd. Weer op weg naar de Ballon kwam ik langs een restaurant en heb met moeite de verleiding kunnen weerstaan om een repas te nemen, het was 12:19, net te vroeg.
Op de Ballon de fiets op slot gezet en naar de top gewandeld, in het gras gaan liggen, rondgekeken en een dutje gedaan. Genoten van het opkomende onweer vanuit Duitsland, de ontwikkeling van de dreigende luchten.
Terug naar beneden een appeltje gegeten op een bankje en een half uurtje zitten kijken naar het gedrag van de kippen en de gans in de kippenren.
Op de fiets gaan zoeken naar de sporen van het verleden, de wegtunnel uit 1846 of daaromtrent en de nooit afgemaakte spoortunnel.
Verzeild geraakt bij oorlogsmonumenten, verhalen over de Frans-Duitse oorlog van 1870, over de grens bij Bussang, over de dwangarbeiders in de spoortunnel die onderdelen moesten maken voor vliegtuigmotoren.
En om 8 uur terug op de camping net op het moment dat het onweer losbarstte.
Het landschap wijst me de weg en hoe meer tijd ik er voor neem, hoe meer het zich voor mij ontvouwt.
Dat kan alleen als je alleen op weg bent en niemand hoeft te belasten met het wegdromen door een dag.