keesswart schreef: ↑ma 21 jun, 2021 12:12
Deze route heb ik inmiddels doorgetrokken naar Berlijn, loopt noordelijker dan de R1 en is voor Duitse begrippen rijk aan campings. Binnenkort ga ik hier nog wat afsluitend veldwerk verrichten, maar afgezien van de cover, het voorwoord en de nodige tekstcorrecties is de gids zo goed als klaar. Proeffietsers kan ik al een pdf-bestand van deze bètaversie sturen.
Op het kaartje hieronder is te zien hoe deze route aansluit op andere fietsroutes.
Ik heb me als proeffietser aangemeld bij Kees en van hem een conceptprint van het boekje gekregen en zijn tracks als gpx-bestand ergens in juni..
Ik (67 jaar) ben op 14/8 jl. met mijn 2 jongste kids (28 en 27) vanuit Zaltbommel (mijn woonplaats, toevallig ook plaats in Hanzeroute) vertrokken om naar Berlijn te fietsen (daar woont mijn oudste zoon).
In 3 dagen (eigen route gemaakt) hebben we de camping te Bieleveld bereikt vanaf waar we in ieder geval tot Haldensleben de hoofdroute van Kees Swart hebben gevolgd.
Dat stuk was mooi en avontuurlijk. Kees knoopt diverse bestaande radwegen aan elkaar en wijkt regelmatig uit om ons het bos of akkerbouw gebied in te sturen, waarbij veelal sprake is van bos of grind/gravelpaden. In dit gedeelte van de route zijn ook de meeste hoogtemeters te overwinnen, veelal over die grind/gravelpaden. Je fiets, met name banden en remmen, moeten dan wel in goede c.q. topconditie zijn. Soms was het meer mtb-en dan fietsen (haha). Ik heb nog een traditionele vakantiefiets (Avaghon S28, inmiddels met Pendix), mijn kinderen hadden allebei een nieuwe gravelbike en vonden het prachtig. Steeds als we weer het bos ingestuurd werden roepte mijn dochter: let op er komt weer een "keesswart"- weggetje aan.
De route van Kees heeft ook de neiging om veelal van een radweg af te wijken om (een beetje om) door een plaatsje (het centrum) te gaan. Soms komt dat uit, soms niet.
Aantal keren zijn we in bebouwd gebied over voetpaden geleid (eigenlijk niet voor fietsers dus) en een aantal keren door winkelstraten waar je overdag eigenlijk niet mocht fietsen.
Ik heb eerder al omgekeerd de Hanzeroute gefietst, (2010) maar de route van Kees tussen Bieleveld en Haldensleben vond ik eigenlijk wel mooier en met meer variatie.
Vanuit Haldensleben hebben we eerst de hoofdroute gevolgd, Tangermunde wilden we overslaan en mijn eigen route aldaar liet mij over de pont tussen Grieben-Ferchland (noordelijker dan Rogätz, waar Kees zijn alternatief startte). Helaas was/is de pont naar Ferchland sinds enige maanden uit de vaart. Politieke keuze vanwege acties milieugroeperingen lazen we op internet (diesel pontje?). Toen besloten om door te fietsen naar Tangermunde, de brug te nemen en ergens verderop hebben we de alternatieve route weer opgepakt naar Unter den Havel.
Daarna hadden we nog 2 fietsdagen gepland om aan te komen op camping Am Mahlower See (ten zuiden van Berlijn, daar stond mijn vrouw inmiddels met vouwwagen). Aangezien het nogal regenachtig was hebben we besloten om een eigen route te maken ten noorden van de Havel naar Potsdam (Brandenburg overgeslagen) , daar nog wat gegeten en zijn we in 1 ruk door gefietst naar Mahlow.
We hebben er 9 dagen overgedaan, ca. 810 km vanaf Zaltbommel - Mahlow (uitstapjes niet meegerekend).
De volgende dag vanaf Mahlow naar Alexanderplatz/Fernsehturm gefietst, want die wilde mijn dochter op de foto (als bewijs dat we Berlijn hadden) gehaald en daarna door naar Bikini (bij Gedächtniskirche) en weer terug. Volgende dag via Tempelhof naar BrewDog DogTap Berlin bij Marienpark met alle kids en aanhang. Zo vanuit het zuiden van Berlijn naar richting Mitte maak je ook wel weer de nodige kilometers. Laatste dag maar met de auto naar mijn oudste zoon gegaan (bij Mauerpark), door druke in de stad doe je er zo meer dan een uur over om 25 km te overbruggen (alsof je half Nederland doorkruist).
Het was een mooie fietstocht met ons 3-en en we hebben genoten en plezier gehad ondanks het wel wat wisselvallige weer. Gelukkig hadden we hoofdzakelijke wind mee (veelal uit W/NW/N).
Onze stops waren vanaf Zaltbommel en telkens volgende dag):
- Megchelen (camping De Bosrand bij de zeer gemoedelijke Ans, op grens NL/Dld) (105 km)
- gepland Senden (camping Kranencamp), helaas de QR van de vaccinatie van mijn dochter was pas 10 dagen oud en werden we geweigerd), doorgefietst naar Hilltrup waar we een appartementje voor 1 nacht hebben genomen (geen moeilijke corona-vragen) (105 km)
- Bieleveld (camping park Bieleveld, sanitair een 5) (73 km)
- Barntrup (camping Teutoburgerwald, sanitair een 10) (74 km)
- Coppenbrugge (camping Rattenfangerplatz, gerund door een vereniging met vrijwilligers) (57 km, uitgebreide lunch in Hamlen)
- Bettmar (camping Waldsee) (92 km)
- Haldensleben (Jugendherberg, tentjes niet opgezet maar een familiekamer genomen) (109 km)
- Kützkow (camping Unter der Havel) (120 km)
- Mahlow (camping Mahloweer See bei Berlin) (77 km)
Mijn dochter heeft via Polarsteps een blog bijgehouden:
https://www.polarsteps.com/AnoukMijdam/ ... ur-berlijn
We hebben dus voor een deel de (hoofd)route gevolgd van Kees. Ik gebruikte een Garmin gpsmap 66s waarop ik de tracks had gezet (als 1 geheel, als dagtracks en als transparante kaart en alle camping als waypoint en POI). Primair als kaart de Openfietsmap en een enkele keer de Topo Pro v9 Germany. Om een backerei (ochtendritueel: koffie met broodjes) of supermarkt te vinden altijd de gps even laten routeren (of de kids waren sneller met hun smartphone)
Ik heb Kees mijn bevindingen toegestuurd en van hem begrepen dat hij het traject al weer aan het optimaliseren is (met name ook de routes door bepaalde steden (centrumgebied) en wat asfaltalternatieven tov bospaadjes).
Wij vonden het een hele mooie, afwisselende en avontuurlijke tocht. En zeker mijn kinderen hebben genoten met hun gravelbikes.
Hou de definitieve versie van Kees in de gaten zou ik zeggen en dan fietsen volgend jaar!
(en ik vond het wel weer heel mooi om met uitgevlogen kinderen , zo met z'n 3-en dit te (her)beleven).
Gr.
(een andere) Kees