door
Anders » wo 28 okt, 2020 19:08
Ik heb net een vakantie achter de rug met een nieuwe
WTS-Rohloff-riem. Daarvoor reed ik op een racefiets (
foto) met een Ultegra groepsset (3x10). Deze was ca 7 kilo lichter dan de WTS en heeft een smaller stuur (scheelt luchtweerstand) dus de vergelijking gaat nogal mank maar ik deel mijn ervaringen toch maar even, wellicht heb je er wat aan.
Qua snelheid merk ik wel een verschil met de racefiets. Dat lag sowieso aan de 7 kilo extra gewicht van de fiets en het feit dat ik voortassen mee had. Tegelijkertijd zal de weerstand van de Rohloff en de naafdynamo wellicht iets hebben uitgemaakt. Over het algemeen was mijn daggemiddelde zo'n 17,5 km/uur, terwijl dat bij de racefiets op de 18,5 lag (ik stop veel voor foto's). Zo op het gevoel ligt mijn kruissnelheid op vlak iets van 2km/uur lager. In afdalingen zit de topsnelheid ca 3-4km/uur lager dan op de racefiets - maar ik zit op de WIS dan ook wel aanmerkelijk breder met mijn armen dan op mijn smallere racestuur.
Ik heb van tevoren uitgebreid gestoeid met Ritzelrechner om de juiste tandwielverhouding op de WTS te bepalen. Als ik de verhouding van mijn racefiets en de WTS naast elkaar zet, is mijn conclusie dat er geen wezenlijk verschil zit in het aanstal stappen tussen de verschillende versnellingen:
http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=30, ... 0&UF2=2102
Let wel: bij andere cassettes kan dit natuurlijk anders zijn. Als je constant van zowel voor- en achterblad wisselt kun je bovendien wel wat kleinere stapjes krijgen met een derailleur, maar dat doet in de praktijk geen mens.
Een serieuze kanttekening bij de Rohloff bij heuvel-op-heuvel-af-landschappen is dat je constant de versnelling moet verdraaien. Daar kan je best een lamme pols van krijgen want het is een flinke draai van bv. 3 naar 12. Shifters zijn dat wat betreft echt zo gek nog niet. Die zijn er overigens ook voor de Rohloff, ik meen dat Fedor overwoog om die op zijn WTS te zetten?
Persoonlijk vind ik het voordeel van een (zeer) onderhoudsvrije fiets zeker opwegen tegen het kleine snelheidsverlies (ik toer sowieso niet meer op snelheid of afstand) en het ongemak met de versnelling.